Gå til innhold

BK: Ekornet som satt i granen


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en veldig flaks og støtte på dette ekornet en soldag på formiddagen. Vil gjerne vite hva dere mener om bildene, hva jeg kunne gjort bedre osv. Vil ha utfyllende, konstruktiv kritikk så jeg lærer.

 

post-207866-1268835540,6503_thumb.jpg

 

 

post-207866-1268835570,6442_thumb.jpg

 

Edit: Vil bare si at bildene er tatt med 135mm fastobjektiv. Det er ca 30 år gammelt, så det har ikke AF. Man må stille inn hvor mange mm det blir brukt, på kameraet. Det glemte jeg, derfor står det 50mm i EXIF i stedet for 135mm.

Endret av aloxroM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første bildet kunne blitt ganske morsomt. Desverre er det uskarpt. Det er emm også for blast, noe som vel kan korrigeres i etterbehandlingen.

 

Det andre er mer ullent. Bokeen er heller ikke særlig pen.

 

boos

 

Takker for svar. Må si meg helt enig. Men jeg synes at det er relativt skarpt allikevel? Et annet problem jeg så nå, var den kromatiske aberrasjonen, den ser man ganske tydelig på konglen. Kanskje ikke det beste objektivet i verden for å si det sånn :).

 

Legger opp en forbedret versjon av det første bildet. Får se om det er bedre.

 

post-207866-1268864367,2702_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg synes i utgangspunktet #1 (orginal) er et blinkskudd. Det viser ekorn i sitt miljø på en fin måte. Teknisk er det bra, og jeg har probelmer med å kunne se noen begrensinger fra objektiv ut fra format her.

 

Jeg sliter litt med komposisjon i forhold til at ekron er så midtstillt, og ville kanskje ha tenkt på et litt annet utsnitt? Et alternativ hadde vært å kutte på høyre side, også for å ta bort den uskarpe kvisten nede t.h.

 

#2 synes jeg ikke panorama format gjør seg helt, og ekorn ser litt merkelig sammenkrøllet ut.

Lenke til kommentar

Objektivet ser ut til å være skarpt nok men det sliter litt med lav kontrast på den blenderåpningen som er brukt. Hvis du ikke brukte solblender så kan det være en god ide å prøve det, mange eldre objektiver liker seg best da.

 

Bortsett fra at etterbehandlingne skortet en del på kontrast og oppskarping så synes jeg bildene ble meget bra.

Lenke til kommentar

Heisann, fellow Pentaxian :new_woot:

 

Ja disse gammelobjektivene på digitalkameraer kan være en ordentlig utfordring!

Jeg kjenner ikke til ditt Chinon 135mm, men har et Pentax 135mm SMC-A som er veldig greit å bruke og gir fine eksponeringer,men jeg plages som f med kromatisk aberrasjon med det, uansett blenderåpning, og det gir skarpe nok bilder for mine øyne. Allikevel får jeg tilbakemeldinger om litt uskarpt/kontrastløshet osv.. Fixer mesteparten av dette i Lightroom2, men det er litt mye etterarbeid likevel.

Har forresten et Chinon 28mm f/2.8 som jeg er veeeeldig fornøyd med, men det gir litt kornete bilder uansett ISO, og er først skarpt godt nedblendet (f/8-13 cirka).

 

 

Så over til bildet ditt :!:

 

Jeg syns det er en fin bokeh på dette bildet, men den himmelen bidrar nok i sterk grad til å få ekornet til å se litt ullent ut og gi en litt vanskelig kontrast.. Tror jeg.

Skarpt syns jeg det er, og en fin dokumentering av dette lille dyret i sine naturlige omgivelser. (Dessverre har vi ikke ekorn oppe hos oss i nord :no: Hadde vært moro å prøve å feste et slikt til minnekortet)

 

Ble bra i versjon 2, syns jeg!

Lenke til kommentar

Heisann, fellow Pentaxian :new_woot:

 

Ja disse gammelobjektivene på digitalkameraer kan være en ordentlig utfordring!

Jeg kjenner ikke til ditt Chinon 135mm, men har et Pentax 135mm SMC-A som er veldig greit å bruke og gir fine eksponeringer,men jeg plages som f med kromatisk aberrasjon med det, uansett blenderåpning, og det gir skarpe nok bilder for mine øyne. Allikevel får jeg tilbakemeldinger om litt uskarpt/kontrastløshet osv.. Fixer mesteparten av dette i Lightroom2, men det er litt mye etterarbeid likevel.

Har forresten et Chinon 28mm f/2.8 som jeg er veeeeldig fornøyd med, men det gir litt kornete bilder uansett ISO, og er først skarpt godt nedblendet (f/8-13 cirka).

 

 

Så over til bildet ditt :!:

 

Jeg syns det er en fin bokeh på dette bildet, men den himmelen bidrar nok i sterk grad til å få ekornet til å se litt ullent ut og gi en litt vanskelig kontrast.. Tror jeg.

Skarpt syns jeg det er, og en fin dokumentering av dette lille dyret i sine naturlige omgivelser. (Dessverre har vi ikke ekorn oppe hos oss i nord :no: Hadde vært moro å prøve å feste et slikt til minnekortet)

 

Ble bra i versjon 2, syns jeg!

 

Takk for svar!

 

Det første bildet er egentlig ikke originalversjonen, men et redigert bilde. I originalet var bildet mye mørkere. Jeg undereksponerte litt, sånn at det ikke ble noen utbrente områder. Så jeg måtte gjøre bildet lysere i etterbehandlingen, og dermed øke kontrasten slik at det ikke ble blasst, og det ble det litt for lite av i første versjonen, som du sier. Andre versjonen synes jeg at det for mye kontrast. Her er tredje versjonen:

 

post-207866-1269092034,6006_thumb.jpg

 

Her har jeg senket kontrasten litt i forhold til andre versjonen, samt flyttet ekornet litt mer til høyre i bildet, slik at det ikke blir så sentrert, som telealf påpekte.

Lenke til kommentar

Jeg liker også det bildet. Men jeg er litt uenig med telealf, jeg ville kuttet det på andre siden og beholdt mest mulig av de uklare grenene på høyre side. Trestammen er ganske kjedelig og spesielt den store delen ute av fokus syns jeg ikke tilføyer bildet noe. Den andre delen av bildet, altså til høyre med grenene, syns jeg gir dybde og fungerer som en innramming av ekornet.

Lenke til kommentar

Jeg liker også det bildet. Men jeg er litt uenig med telealf, jeg ville kuttet det på andre siden og beholdt mest mulig av de uklare grenene på høyre side. Trestammen er ganske kjedelig og spesielt den store delen ute av fokus syns jeg ikke tilføyer bildet noe. Den andre delen av bildet, altså til høyre med grenene, syns jeg gir dybde og fungerer som en innramming av ekornet.

Takk - bra kommentar, heldigvis har ikke jeg fasiten :ermm: "Problemet" med å kutte fra venstre er at ansikt blir veldig midtstillt i bildet da. Men ser helt klart poenget ditt og mulig du har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...