Jump to content
Sign in to follow this  
Oskeen

Opp i vekt!

Recommended Posts

Hei. jeg er en gutt på 14 år, som er ca. 1,80 høy og veier 67 kg ( som bare er muskler ).jeg driver med styrke-idrett, men trenger noen ekstra kilo :D Har noen tips om hvordan vekten kan stige fortest? ( helst i muskler )Er i en familie der vi liker å trene, har nesten alle mulige apparater hjemme. ;)

 

Hva er det beste kostholdet for dette?

 

Trenings tips :D

 

Takk! :D

Share this post


Link to post

Regner med at du minst har 6 måltider hver dag? Det du svært enkelt kan gjøre da, er å ta noe "big mass" prot pulver etter trening. Da får du i deg nok carbo etter trening hvertfall. Er bare en myte det at ved å legge på seg masse over natten skal gi bedre prestasjoner innen løfting. Dvs. en bulk på 10 kg f.eks.

 

søk scooby1961 for gode råd. han har lagt ut en video hvor han akkurat tar opp bulktemaet. videre har han en oversikt over hva som trengs av proteiner og carbo for hvilken kroppsvekt en har.

 

Men det beste er å lese selv. Det å høre på andre er ikke alltid riktig. Som f.eks i dette tilfellet. Kan være mine uttalelser er feil. Hvis noen eventuelt mener det, så får de rette på meg :)

Edited by ErikBlodøks

Share this post


Link to post

1.80 og 67kg som 14 åring.. synes det hørtes ganske mye ut.

 

Jaja, du kan jo begynne med å ta protein pulver før eller etter trening + før du legger deg. Det kan kanskje hjelpe.

Share this post


Link to post

Har du tenkt å bli en muskelbunt eller?

Muskler inneholder glykogen som er den viktigste energikilden under trening. Det å bare spise mye protein som for eksempel proteinpulver vil ikke hjelpe deg å gå opp i vekt. Spiser du riktig, skal du egentlig ikke trenge proteintilskudd (jeg bruker det selv da), selv om du trener mye styrke. Går du tom for glykogen vil det foregå katabolisme i kroppen (de store cellene brytes ned) og kroppen vil bruke musklene dine som energikilde, og siden muskler veier mer enn fett vil du da gå ned i vekt.

Men husk at proteiner gir energi, og jo større muskelmasse du har desto høyere er forbrenningen, altså må du spise mye mer, i form av kalorier for å øke inntaket av energi, enn det du forbrenner. Energien får du fra karbohydrater, fett og proteiner. Hold deg til enumettet og flerummettet fett.

Er det ikke rundt 40 kalorier per kg kroppsvekt man trenger for å gå opp i vekt?

Share this post


Link to post

Hva er det med folk og pulver?

 

Det er mat som gjelder!

 

Eller så synes jeg denne artikkelen var ganske så interessant;

http://www.musclehack.com/best-bodybuilding-diet-plan-revealed/

 

Pulver er for dem som ikke gidder å stresse med rødt kjøtt, egg, karbohydratrik mat og alle de forskjellige tingene som pulver-fobiske folka mener man trenger i stedet for pulver. Pulver er dyrere, men definitivt mindre stress :D

Share this post


Link to post

Pulver er ikke alltid dyrere nei, men skjønner godt. Men for en som akkurat har begynt å trene, spiser lite.. Så tror jeg mat er løsningen.

Share this post


Link to post

1.80 og 67kg som 14 åring.. synes det hørtes ganske mye ut.

 

 

 

Det hørees kanskje mye ut.. men hvis du elsker å trene som meg, blir du ganske fort stor! :D på det meste trente jeg en time hver dag. men det er farlig for kroppen, så jeg ble bedt å kutte det ned til 3-4 ganger :p

 

Workout is my life! :D

Share this post


Link to post

En time om dagen er ikke mye, kunne godt kalt det lite i forhold hva vi gjør om dagen. Når jeg snakker om trening så er det ikke nødvendigvis styrketrening, men kondisjon, ballspill whatever.

Og det er langt i fra FARLIG. Faktisk farligere å ikke trene.

 

Jeg synes 67kg fordelt over 180cm er lite. Jeg begynte å trene for 10 mnd siden nå, jeg veide 55kg fordelt over 165cm som var ganske lite da også. Gjennom de 10 måndene hadde jeg vokst til 175cm og vekten hadde gått fra 55kg til 80kg.

Share this post


Link to post

Men når du bare er 14 år :p da er det farlig for beinbyggningen eller noe sånn.. -.- hahha! :D fikk ihvertfall beskjed om å slutte :p

 

men du har jo vokst som bare det da! :D

Share this post


Link to post

Jeg er 14 år jeg også, at styrketrening er farlig for beinbyggningen, nja...

 

Vi 14 åringer er kjent for å være fjortis på treninger, løfte tyngst mulig, show off osv. Plutselig kan det gå galt og det rykker en sene og får et stort smell i et bein.

 

Ellers alt vondt her i livet gjør deg bare sterkere, beina blir bare sterkere og sterkere av styrketrening. Samme med muskler, du river opp musklene på treningen for å så bygge seg opp sterkere og større for å klare neste trening. Det er bare slik kroppen fungerer.

Edited by Pijus

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...