Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte til sikring med høyere ampere


Anbefalte innlegg

Flyttet nylig inn i vår nye bolig og har litt problemer med overbelastning på den ene kursen.

 

Vi har en blanding av 13/15 ampere kurser(trodde 16 var det mest vanlige?), og kursen vi har problemer med er på 13. Denne kursen er til loftstuen der vi har tv, stereo, pc'er og mye lys, og sliter med at den ryker når vi kjører alle disse samtidig. På oversiktsskjemaet i sikringsboksen står det at ledningen i denne kursen er 1.5mm2 - det samme som alle 15A kursene.

 

Noen med el-bakgrunn som kan si om det er mulig å bytte denne ut med en 15A (eller 16?), etter hva jeg skjønner burde ledningene være dimmensjonert for det (i motsatt fall er resten av husets 15A kurser underdimensjonert. Skjønner noen hvorfor enkelte av kursene har fått 13A istedet for 15A?.

 

Oversikt over kurser

1 x 63A - jordfeil

3 x 15A - 1,5mm2

4 x 13A - 1,5mm2

1 x 20A - 2.0mm2 (koking)

1 x 50A - overbelastningsvern

 

 

På forhånd takk,

 

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 10 eller 13 A sikring kan du bruke 1,5, har du 16 A må du bruke 2,5

Dvs du kan ikke sette på 16A på den kursen uten å bytte hele ledningen.

 

Jeg synnes 3 x 15A - 1,5mm2 er forliten kabel, men det er sånn det ble gjort rundt 90tallet.

 

 

Sånn jeg ser det har du 2 muligheter, trekke 2 nye kabler fra skapet og opp på 2,5 hvor begge har 16A

Men husk at du ikke kan bruke mer totaltsett / Hovedsikringen.

Eller som en nødløsning sette inn en 15A der det er 13 nå så du får 460w mer.

Om du finner en elektriker som vil gjøre det / med tanke på nye regler.

 

Den 13A du har nå tåler 13x230 = 2990Watt

Er det panelovner der så tar de 1000-2000 alene.

Lenke til kommentar

Oversikt over kurser

1 x 63A - jordfeil

3 x 15A - 1,5mm2 er mest vanlig med 16A nå til dags, men da skal det være 2,5mm2

4 x 13A - 1,5mm2 her er det 10A

1 x 20A - 2.0mm2 (koking)her skal det være 4mm2

1 x 50A - overbelastningsvern

enkleste er viss du har en ovn og legge en egen 1,5mm2 til den, men du kan også rive alt og legge 2 kurser på 2x2,5mm2 men dette vil nok koste mer, regner med at du enten har skru sikringer eller de todelte irriterende sikringene, vil på det sterkeste anbefale jordfeil-automater da vil du få et mye sikrere anlegg + at du slipper at viss du får jordfeil en plass i huset så mister du ikke strømmen i hele huset.

Endret av yavel
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to. Jeg har disse todelte automatsikringene, hvordan de er irriterende har jeg ennå ikke oppdaget, men opplys meg gjerne.

 

4 x 13A - 1,5mm2 her er det 10A

 

Er disse 13A sikringene egentlig bare er på 10A? What? Det gjør det isåfall enda klarere hvorfor ting ryker i ett kjør her.

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

Dette hørtes grisete ut, håper du mener deres "nye" bolig og at det ikke er en nybygd bolig.

 

Før så var det en tommelfingerregel at 1,5mm2 kabel tilsvarte 10A sikring, videre 2,5mm2 = 16A, osv... men i en periode så brukte man 13A og opptil 15A på en 1,5mm2 kabel. Dette i seg selv er ikke ulovlig men det avhenger av kabelens forlegning og det finnes egne tabeller for beregning av dette. Nå så er man mer eller mindre tilbake til den gamle tommelfingerregelen for bruk i bolig slik at man er på den sikre siden for å forhindre brann grunnet varmgang i en ledning.

 

Siden ledningene er utnyttet maks så ville jeg vel tro at det også er valgt en billigere løsningen på sikringene og at disse er av en dårlig kvalitet. Dette kan over tid medføre at sikringen vipper ut uten grunn og jo flere ganger dette skjer jo dårligere blir denne sikringen. I første omgang så går det ann å bytte ut sikringen på denne kursen med en ny, men dette forutsetter at du har kontroll med ditt maks forbruk på kursen (=3450 Watt) slik at ikke denne også blir liggende på maksstrøm hele tiden.

 

Uansett overlat en slik jobb til en elektrofagmann, da har du reklamasjonerett på jobben og den 1000-lappen du må betale er en billig forsikring for å forhindre brann. Over tid så ville jeg vel også vurdert en betydelig oppgradering av det elektriske anlegget for å øke sikkerheten i din egen bolig. Jeg er selv elektrofagmann, jobber ikke med husinnstallasjon men det grøsser alikevel nedover ryggen når du oppgir "kursoversikten". Høres mer ut som ett industrianlegg enn en bolig.

Lenke til kommentar

Hvilken strømføringsevne kabelen har og skal sikres med kommer an på forlegningmåte, kabelens lengde og temp. og om den ligger i lag med andre kabler.

 

Hvis du får en elektrikker hjem til deg vil han nok anbefale og legge ny kabel, 2,5mm2 og sikre med 16A. Men kommer nye forskrifter til jul som blir enda strengere. Mener og ha lest i et av bladene fra fagforeningen el og it at blant annet 2,5mm2 kabel i skult installasjon A1 og A2 skal sikres med 13A etter de nye forskriftene trer i kraft.

 

Men i dag heter det at du skal sikre 1,5mm2 med 10A eller 13A forlagt åpen på vegg. og 2,5mm2 med 16A

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I midten av 90-årene var det mye "rart" som var tillatt i forhold til regler både før og etter. Husk at en moderne automatsikring tåler 113-145 % av merkestrøm i minst en time, så 1,5 mm2 er for lite for 15A dersom man skal ha en sikkerhetsmargin.

 

Den raskeste løsningen din er å legge opp en eller flere kurser for å fordele belastningen over flere kurser. Den beste er å rive ut alt som er, og legge opp nye jordfeilautomater med kabling dimensjonert etter dagens krav. Men det koster kroner......

Lenke til kommentar

...Men kommer nye forskrifter til jul som blir enda strengere. Mener og ha lest i et av bladene fra fagforeningen el og it at blant annet 2,5mm2 kabel i skult installasjon A1 og A2 skal sikres med 13A etter de nye forskriftene trer i kraft.

...

 

Har ikke 2.5mm^2 ledninger en strømføringsevne på LANGT over 16A, og at det ikke blir varmegang i ledningen før de når maksgrensen (strømføringsevnen)?

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Strømføringsevnen til en kabel avhenger av forlegningsmetode. For en 2-leder 2,5 mm2 er den 19,5-29 A, men for hver ekstra leder som legges i samme rør / i nærheten må man gange dette med en reduksjonsfaktor, som også er avhengig av forlegningsmetode. For en 3-leder er tilsvarende tall 18-24 A.

 

Med 13-45 % overstrøm i 1 time (som en standard godkjent sikring gir) vil en 16 A sikring kunne levere 18,1-23,2 A i en time, vil en 2,5 mm2 i "varmeste" forlegning (A1) bli varm med 16 A. Skremmende å se hus fra midten av 90-årene med 2,5 mm2 på 20 A og 1,5 mm2 på 15/16 A, her vil det garantert bli varmt under belastning. Kanskje for varmt...

 

Hadde det vært mitt hus, hadde jeg revet ut alt, og lagt opp alt på nytt, etter nye forskrifter.

Lenke til kommentar
Hadde det vært mitt hus, hadde jeg revet ut alt, og lagt opp alt på nytt, etter nye forskrifter.

 

Akkuratt det jeg gjorde i min leilighet, nå er ikke jeg noen el-guru , men har elektromekaniske fag og tok ikke sjansen på et slikt anlegg med tanke på at jeg skal ha belastning 24/7 på enkelte kurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...