Gå til innhold

PC - HD-redigering+gaming, max 10k

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg har insett at mine bærbare maskiner ikke lenger holder mål vil jeg til innkjøp av en stasjonær. Trenger litt tips til hardware da jeg ikke har bygd pc før, og ikke er sikker på om det jeg velger vil passe sammen.

Pc'en skal brukes mye til multitasking med Adobe-programmer (f.eks Premiere og After Effects), spilling og skal helst kunne rendre HD-video nokså kjapt.

Til nå har jeg funnet disse delene:

Lancool PC-K62, Miditower, Sort

Intel Core i7 920 2,66Ghz

PowerColor Radeon HD5850 1GB GDDR5

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel® X25-V SSD 40GB 2,5"

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

MIST, 550W, faste kabler

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, XMS3

Det jeg lurer på er om de delene jeg har funnet er kompatible med hverandre, evnt. om jeg bør bytte ut noe, og om dere har noen andre tips til grafikkort og PSU (og andre deler som jeg måtte mangle)?

Trenger ikke nødvendigvis det hovedkortet og den prosessoren om det finnes billigere alternativ som er tilnærmet like gode.

Vil holde det under 10k, og om noen vil ta seg tid til å sette opp en annen/lignende rigg med bedre ytelse, så gjerne det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her har du truffet spikeren på hodet gitt.

Ser helt strålende ut det der. Vanligvis fraråder jeg folk å kjøpe i7 920 og heller gå for billigere i5 750. Men i ditt tilfelle når du skal gjøre såpass CPU tunge oppgaver vil en i7 920 gi deg noen fordeler foran en i5 750 så godt valg der.

HDD'er er billige nå til dags, og videoredigering tar fort opp mye plass. Du får vel plass til 1tb disk uten å sprenge budsjettet?

Strømforsyningen din er også et godt valg.

Edit: DVD-brenner mangler du, med mindre du alt har det?

Endret av siindre
Skrevet

Har en god del eksterne disker liggende, så behovet for en stor harddisk melder seg ikke helt enda, velger å bruke penger SSD'en, som skal holde OS og viktigste programmer.

Vil det holde med 550W, spesielt om jeg vil overklokke? Eller burde jeg gå for en kraftigere PSU?

DVD-brenner har jeg fra før av.

Er det noen kabinett i samme prisklassen som PC-K62 som har bedre kjøling og plass, og er et bedre kjøp?

Takker for svar :)

Skrevet (endret)

PC-K62 har jeg hørt mye bra om, og at det er grei måte og rydde unna kabler og ok kjøling. Ellers er Cooler Master sin HAF serie også grei.

550w er mer enn nok til HD5850 og overklokking. Oppsettet der vil ikke dra mer enn 300w på full load med overklokk. Legger du til et ekstra grafikkort ved senere tid kan det kanskje bli litt knapt, utifra grafer jeg har lest trekker to HD5850 i CF rett oppunder 500w i full load med overklokk på CPU.

Endret av siindre
Skrevet

Hei. Dine valg er ganske bra og det ser fornuftig ut. Men til gaming er ikke dette det beste du får til under 10kr.

Jeg kjøpte meg en stasjonær pc for 3 uker siden og den kjører alle spill på full grafikk, aldri lagg. Og media er den stort sett veldig bra.

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3

AMD 790FX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 2xPCI

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for

WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850Mhz

Corsair HX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm

Cooler Master V8 CPU Cooler

Socket Intel 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3

Det er AMD setup så ja du må ha bra kjøling. Med denne CPU kjøleren ligger CPu'n min på 30 til 34% grader når jeg gamer. Ellers ligger den på 25 grader.

Skrevet (endret)

Hei. Dine valg er ganske bra og det ser fornuftig ut. Men til gaming er ikke dette det beste du får til under 10kr.

Jeg kjøpte meg en stasjonær pc for 3 uker siden og den kjører alle spill på full grafikk, aldri lagg. Og media er den stort sett veldig bra.

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3

AMD 790FX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 2xPCI

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for

WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850Mhz

Corsair HX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm

Cooler Master V8 CPU Cooler

Socket Intel 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3

Det er AMD setup så ja du må ha bra kjøling. Med denne CPU kjøleren ligger CPu'n min på 30 til 34% grader når jeg gamer. Ellers ligger den på 25 grader.

Oppsettet til trådstarter er bedre til hans formål. Han har både kraftigere skjermkort og en CPU som stiller sterkere til multitasking og de oppgavene som han nevner i førsteposten.

Kilde for min påstand

^Legg spesielt godt merke til ytelsesforskjellen 3DS Max, med rendering av bilder noe som trådstarter driver med. Legg også merke til ytelsen i Photoshop CS4. Legg også merke til videokonverteringen, også her gjør i7 920 reint bord. Det kan vel tenkes at trådstarter må konvertere en del hvis han driver mye med redigering.

Det er viktig å gjøre research før man anbefaler system til folk, og ikke forvirre folk som skal kjøpe seg nytt system.

Endret av siindre
Skrevet

PC'en skal hovedsaklig brukes til tyngre Adobe-programmer, ikke spill, derfor vil jeg ha Intel-oppsett, som etter hva jeg har lest skal være bedre til videoredigering.

Bytter ut med 930, takk :)

Så litt på dette kabinettet, virker som et veldig bra kabinett med god plass og store vifter, noe som kan komme godt med. Bør jeg heller ta dette?

Skrevet

Vil ikke mye over 10k, så da må jeg i tilfelle gå for noe billigere utstyr, men da trenger jeg tips for ikke å miste så mye av ytelsen.

Skrevet (endret)

Det er et strålende kabinett med god kjøling.

edit: skal du spare inn penger noe sted så må det være grafikkortet, at du går for et HD5770. Men trenger du virkelig en større SSD?

Endret av siindre
Skrevet

Da er det en god mulighet for at jeg tar Cooler Master-kabinettet heller en Lancool sitt :)

Tror heller jeg går for 5850 istedenfor 80Gb SSD, da jeg heller kan kjøpe dette ved et senere tidspunkt.

Skrevet

Om man trenger 80GB kommer jo litt an på ant. programmer og spill man installerer. Jeg har lagt inn Win 7 Ultimate med noen få programmer og BF Bad Company 2, og bruker allerede 29 GB.

Skrevet

40Gb holder med det første, vil heller vente med å kjøpe noe større til SSD begynner å avta i pris.

Virker da denne listen som et fornuftig valg?:

Cooler Master HAF 932, Fulltower

Intel Core i7 930 2,66Ghz

PowerColor Radeon HD5850 1GB GDDR5

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel® X25-V SSD 40GB 2,5"

WDl 1,5 TB Green 3,5", SATA

MIST, 550W, faste kabler

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, XMS3

Totalt: 10 809,-

Skrevet

Da er det bare å kjøpe.

Støtter Sommertroll, modulær PSU er virkelig befriende. Som han sier enten Corsair HX eller mist. 550-650w er mer enn nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...