Gå til innhold

for varm cpu


Anbefalte innlegg

Da har du (absoluttdata) montert PSU feil vei. Den "interne" viften på PSU skal peke nedover, mot CPU. Hvis den peker opp som du sier, kan den få problemer med å suge luft.

 

Enig med deg Pantheon, PSU burde vært snudd opp-ned. Når det gjelder festeskruene, så går det normalt ikke bare å snu PSU opp-ned, men det kan jo hende det er dobbelt opp med skruehull.

 

For en selvmekker, så er dette selvsagt kun et spørsmål om å finne fram drillen og bore nye hull i kabinettet, men jeg forstod på Slabbedasken at alt var montert av et firma. Da bør han vel gå tilbake til dette firmaet.

 

En annen forslo å fjerne sidedøren på kabinettet og se om problemene oppstår da også. Det burde jo bli merkbart bedre kjøling da... Hvis problemene fortsetter, så er det noe annet enn overvarme som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ta av sidedøren neste gang jeg spiler ett av de spillene som gjør at cpu koker så får jeg se om det blir noe forandring  :yes:  

Men noen ekstra sklruehull gjør nok ike noe sålenge jeg kan faktisk kan spille spill uten å bekymre meg for en gloheit cpu  :wink:

De "ekstra" skruehullene er antakeligvis der allerede. Man slipper å borre hull hvis man monterer riktig :roll:

Lenke til kommentar

Synes folk overdriver effekten av kjølepasta, har eksperimentert med dette, og har bare merket en forskjell på 5 grader om den er på eller av. Så om han har 70-72 grader så tror jeg neppe det er pga kjølepastaen, kan jo hende at den står skjevt på eller noe slikt.

Lenke til kommentar

slabbedask: Du har vel tilfeldigvis ikke en shim på CPUen? (liten plateprofil som skal være like høy som core på CPU). Har lest flere historier her på forumet om folk som har brukt shim som har vært for tykke på AMD prosessorer (i følge dem som svidde CPUene sine). Om du ikke har goop i mellom ribba og CPUen og det ligger en shim der så kan de forklare dårlig kontakt/varmeoverføring. Vanligvis er det 4 gummipads på CPU som trykkes sammen når kjøleribben festes.

 

Du har heller ikke svart på om du overklokker.

Ser på infoen om kabinettet ditt at det er en 80 og en 60 mm kabinettvifte der (+ en i døra, denne trekker luft inn?). Går disse på meget lavt turtall? Kan du justere dem opp litt i såfall. Det er nok uansett meget lurt å snu PSUen ja. Den utgaven du har med to vifter skal jo hjelpe til med å trekke varm luft ut av kabinettet.

 

Hvorfor tar du bare ikke av kjøleribba selv? Skal ikke oppfordre deg til å gjøre det om du ikke har snøring på hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar

Ingenting er overklokket og om det er en shim er jeg ikke helt sikker på.....det er jo den rammen rundt en må legge ned den klaffen for å "låse" cpuen i hullet......skal kopiere det som er sagt her og ta det med til absoluttdata for å rpøve å finne en løsning på dette....regner med dette er en reklemasjon s sak :-?

 

Har dessuten ikke mere pasta....bare det som fulgte med kjøleribben, og om det er en feil fra absoluttdata sin side synest jeg de burde spandere en liten skett goop for å fikse på varmen i cpu :grumpy:

Lenke til kommentar

Når kjøleribba til cpu er glovarm, trur eg ikkje det er noko kontaktproblem mellom cpu og ribbe.

Derimot at psuvifter og cpu vifte står tett opptil kvarandre har eg sjølv opplevd at gjer høgare varme på cpuen.

 

Sidan dette er ein "ferdig" pc ville eg gått inn med den å fått dei til å sjekke kva som er galt for ein barton skal ikkje ha den tempen.

(T-bird 1300 derimot kunne hatt den uten problem.)

 

Ikkje gjer noko sjølv då dette kan bli påstand mot påstand frå butikkens side. Når du ikkje har gjort noko med maskina hw-messig er det den som monterte maskina som har gjrot feilen.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinettet, samme cpu vifte, en tilsvarende cpu vifte (alpha 8045) Jeg har koblet litt for å få ett så kaldt og rolig system som mulig. Min 2100+@2700+ holder ca 45 grader idle i pc probe og chipsettet 35-37 grader. Jeg har en 360W strømforsyning med kun en vifte bak. Jeg kan godt tenke meg at det er den andre strømfornyningsvifta som lager problemene. Kankje du skulle ha byttet til en mindre varmeutviklende strømforsyning. Jeg kjørte systemet mitt før på en 300W psu og dette fungerte utmerket. Merker at den nye psuen på 360W blir en god del varmere enn den gamle 300Watteren.

 

Vil nevne at jeg har prøvd å få ned støyen litt i mitt kabinett, jeg koblet vifta i sidedøra mellom +5 og +12 volt på molex kontakten dette gjorde at støyen ble veldig redusert, men også virkningen selvfølgelig. Men i grader hadde ikke dette så mye å si. Videre monterte jeg en 3000rpm 92*92 vifte i "vindtunnellen" istedet for 80*80mm vifta som står der fra før. Denne blåste bedre og roligere enn den orginale vifra når jeg hadde koblet den mellom +5 (rød) til minus på vifta, og +12 (Gul) til pluss på vifta.

 

[/img]

Lenke til kommentar

la ndet mangle eller være feilt påført gooå/kjølepasta som gjør dette?

 

Viften er innenfor kravene til kjøleren som er beregnet for cpu opp til xp3200+ ås teoretisk skal dette være mer enn godt nok.....kan dårlig luftsirkulasjon vøre eb av tingene som gjør at det blir så varmt?

 

Har forresten tatt ti lsidem litt den ene sidedøren. og mener at det er blitt litt lavere gjennomsnittstempratur her........

Lenke til kommentar

Dårlig luftsirkulasjon vil føre til høyere temperaturer. Det er veldig viktig at den varme lufta fra CPU-ribba faktisk blir blåst heelt ut av hele kabinettet. Hvis ikke vil den bare gjøre CPU'en (og andre komponenter) enda varmere.

 

Siden selveste ribba faktisk blir varm så ville jeg ikke tro at det er pasta'n som er problemet. I tillegg er noen ribber ganske svake selv om de er opgitt til å være gode nok. Har selv hatt et par av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...