Gå til innhold

Videokonfesessytem / Skype


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har to kontor hvor jeg ønsker å sette opp et videokonferanssystem på hvert av kontorene, og lurte noen hadde noen forslag til utfomingen.

 

Her er mine kriterie/tanker:

(to av hver med andre ord, èn til hvert kontor)

 

- 40" LCD-TV (Ta ut tunèr'n i begge for å sippe tv lisens).

- Et bra webcam med zoom.

- Skype på begge maskinene med skjermdeling.

- Trådløs mus og tastatur.

- Brukbar maskin.

- Telefon/speaker+mic.

 

Skjermene blir da plassert på veggen inne på møterommene med alt utstyret på bordet.

 

Er det noen som har satt opp lignende og har forslag til kanskje spesielt til gode produkter?

 

På forhånd takk!

Endret av oinkage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har satset på Lifesize hos oss. Bra kamera, enormt bra mikrofon og funker som det skal. Valgte dette etter en vurdering mot Polycom og Tandberg som havnet på mer enn dobbelt pris. Cisco-løsninger har jeg ikke testet.

 

Polycom har også en software løsning med kamera og mikrofon. Vi bruker denne på "hjemmekontoret" til en ansatt som bor langt unna og er lite "on-site". Fordelen med denne softwaren er at den kan ringe til andre videokonferanse-systemer og møtebroer (flere deltakere i en samtale), noe man ikke får muligheten til i Skype.

 

Skype brukte vi under utredning av om vi trengte videokonferanse eller ikke, og konkluderte med at vi trengte videokonferanse men at Skype var for ustabilt og hadde for dårlig kvalitet til møter med flere deltakere.

 

Vi kjøpte full pakke fra Lifesize, men det er en del å spare på å skaffe skjermer etc selv. Men kamera og mikrofon bør dere ta med, de løper i ring rundt alt jeg har testet av vanlige webcams.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for innspill, Renshai. Setter virkelig pris på det.

 

Angående Skype som du sa dere testet under utredningen, sett bort fra at det var ustabilt, vet du om de sender video komprimert, eller får du det i HD?

 

Er 1.5-2 år siden jeg brukte Skype til noe annet enn hobby, så jeg kan ikke gi fasiten på det. På den tiden var 640x480 høyeste kvalitet hvis man hadde de beste webcam'ene. Har sikkert skjedd en del her. Men det jeg husker veldig godt er at Skype slukte båndbredde. Med en "proff" løsning fikk vi 720p kvalitet på mindre båndbredde enn Skype brukte.

 

Anbefaler utagerende Googling for å finne oppdaterte svar rundt Skype :)

Lenke til kommentar

Et lite tillegg hvis du skal forske litt på forskjellige løsninger:

 

Min favoritt i perioden jeg testet var et system som heter Vsee (http://www.vsee.com/). Problemet var at denne var i beta når jeg holdt på. Betaen var ustabil, men ga veldig bra bilde og lyd, god komprimering og mange "bedrifts-features" som Skype ikke har. Men den var for ustabil på den tiden.

 

Jeg ser denne er oppdatert og ute av beta, og anbefaler en test.

Lenke til kommentar

har egentlig bare testet tandberg av konferanseutstyr i proffklassen men er veldig fornøyd med produktene deres selvom det kan være veldig knotete menysystemer til tider, liker også at de leverer programvareløsning for maskiner med webcam som kan integreres i samme nettverket som "ferdigutstyrer" og fungerer likestilt med de dyrere pakkene såfremt webcammet er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...