Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped, maks 9k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så og si alle ihjeltrimma? :p

ikke alt, mange som ikke har vært kjørt med trim(tenker ikke da på effektanleg, noe alle har) og hender man finner noen som er trimma av noen sam kan skru og er nøye

trur en furia er det som er best for deg, gode sykler, bedre en f.eks derbi x-race

og ingenting er lettere og billigere og skaffe deler til

Lenke til kommentar

Det er faktisk flere Derbiforhandlere i Østfold enn MH. Jeg ville gått for en X-Race av 03-04 årgang, de skal være mulige å få til den prisen. Gilera RCR og SMT er også bra greier. Ellers kan du jo ta den helt ut, og besøke Snellingen i Oslo. MT-5 er greie saker det også, haddde en slik i mopedtiden, sammen med en del annet. Den kunne best beskrives som en rimelig moped, som var driftsikker, og lett å vedlikeholde, samt at den tålte mye juling.

Lenke til kommentar

Nei, dette stemmer ikke helt. Orginaldeler er dyre, det er riktig, men enhver 16-åring bestiller fra Speedoptions uansett, bor man i Østfold, er det snakk om toppen 2 dager venting på deler. Orginaldeler er dyrt uansett merke. Du kan faktisk ikke si at en Furia er bedre å kjøre enn en Derbi, det er alt for mange variabler til det. 03-04 modellene har slettes ikke hard sal, de som er fra 01-02 har hard sal, men det har da ingenting med kjøreegenskapene å gjøre. Eller sier du at min gamle Sherco SM var dårlig, fordi den hadde hard sal? Overdimensjonerte dempere, 330 mm skive foran, 4 stemplet kalipper, justerbare gassdemper bak og en tørrvekt på 80 kg er uten betydning på grunnlag av en hard sal? Nei netopp, en sal handler om komfort, ikke kjøreegenskaper.

 

At en Derbi er stor, er da bare en fordel for dem som faktisk er ganske store, og ellers medfører det ingen problem. At de er tunge er et tyngt argument, de har tørrvekt på rett over 100 kg, mot Furias 90-95. Det er maks 10 kg forskjell, det er differansen mellom full og tom tank og en solid frokost...

Lenke til kommentar

den er mye lenger, ikke høyere

det er ikke bare 01-02 mod som har hard sal, 06 og 07 har også hard sal

de er knottete og skru på

og mye lettere og få brukte motor deler til furia og alt med am6

blir fortsatt dyrt om man skal kjøpe fra so, og mye av orginal deler de ikke har, er stort sett bare waiere, drev, kjede, bremseklosser og motordeler de har

mange ting som man likegodt kan kjøpe brukt

og undersøk før du kommer med tall, drit i og snakk om noe du har null peiling på

furia veier 85kg tørr, derbi x-race veier 96 kg tørr

og det er MYYE kødd med det elektriske på derbi

men derbi x-race er greie sykkler det, men vil påstå mh furia ligger et par hakk over x-race

Lenke til kommentar

den er mye lenger, ikke høyere

det er ikke bare 01-02 mod som har hard sal, 06 og 07 har også hard sal

de er knottete og skru på

og mye lettere og få brukte motor deler til furia og alt med am6

blir fortsatt dyrt om man skal kjøpe fra so, og mye av orginal deler de ikke har, er stort sett bare waiere, drev, kjede, bremseklosser og motordeler de har

mange ting som man likegodt kan kjøpe brukt

og undersøk før du kommer med tall, drit i og snakk om noe du har null peiling på

furia veier 85kg tørr, derbi x-race veier 96 kg tørr

og det er MYYE kødd med det elektriske på derbi

men derbi x-race er greie sykkler det, men vil påstå mh furia ligger et par hakk over x-race

 

 

Har du i det hele tatt kikka i et mattebok, eller har du sett deg blind på AMkjeks og MH? Om jeg sa at Derbien veier rett over 105, og furiaen veier 95, er det vel samme greia røra om de egentlig veide 95 og 85. Differansen blir den samme, og det er det som er relevant. Null peiling er vel også passelig drøyt. Jeg har hatt flere motoriserte tohjulinger enn du er år gammel!

 

Samtlige av mine nærmeste venner hadde Derbi, og av dem var det én som hadde problemer, og da han byttet spenningsregulator, var det problemet løst. Din påstand om deletilgang stemte for 4-5 år siden, men nå finnes det nok av deler til Derbi, både motorer og annet. Utvalget på SO er mer enn godt nok for en toårsperiode med en moped, og om du en gang måtte kjøpe et eller annet fra forhandler, så er det ikke den forskjellen som blakker deg. Motormessig er Derbi vanskeligere å skru på, ellers er det ingen forskjell.

 

Nei, jeg står på mitt med en Derbi, aller helst en Gilerea RCR eller SMT, da får du en grei 04 modell for rett under 10 lapper, eller så finner du en 08 RCR for 12 lapper. Samtlige Furiaer på finn.no er trimmet, og bare noen få har IKKE underbody. At billige deler er viktig for Furiaeiere er viktig forstår jeg godt, så rævkjørte furiaene generelt er.

Lenke til kommentar

Derbi/Gilera er vel bedre dreva og går bedre originalt enn de aller fleste. Husker jeg riktig er min X-Race SM 03 modell og den har det ikke vært noe problemer med og den er heller ikke trimma. På strak flate går den i 55-60, i nedoverbakke får jeg pressa den nesten i 80 og i oppoverbakke går den i alt fra 35-45 ettersom hvor bratt det er. Deler er det lått å få tak i på nettet, så ser ikke no problem med dem.

Lenke til kommentar

derbi er det som går best orginalt ja, men hvem kjører orginalt?

er ikke bare motor som er mer tungvindt på derbi, tar mye lenger tid og få av hekk, tank osv pågrunn av skruer som er plassert knotete

ja det er mange raukjørte og ihjel skrudde furiaer der ute, men det finns noen som har hatt eiere som kan skru og vet hva vedlikehold er, så finner man en av de er furia bra mopeder

derbi er rabassa motorene er bedre kvalitet enn furia motorene, men til gjendgjeld lettere og skru på am6 og mye mer og billigere brukt deler, am6 er rett og slett simpelt og skru på, klarer man sette shimsa i kassa riktig og sette på plass vekslerne noe som er ganske lett, så kan man alt som ikke går av seg sjøl nesten sagt ved splitting

så om man ikke har noen interesse for og skru og sender det rett på verksted når det er noe gærent så er det nok bedre med derbi

men om du bare skall komme deg fram og bryr deg mest om kvalitet er mt5, tsx osv det beste valget, kvalitet som ingenting av det nye er i nærheten av og på disse er tilgang på brukt deler enda bedre

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann!

Vet dette er litt utenfor sesongen, men hvilken moped gir mest for pengene? Prisen er maks 9000kr

 

Takker på forhånd for svar :)

Tsx! da kan du bli påkjørt, kræsje, flle diesel istede for bensin og tenne dem på og den starter fortsett :D (har gjort allt dette, å det funker faktisk :o )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...