Gå til innhold

viftestyring til radiator


Anbefalte innlegg

har kjøpt en aquastream XT ultra pumpe, men har noen spørsmål.

Ser at man kan bruke et program for å styre prosessen. Har prøvd å gå inn på hjemmesiden deres, men den er bare på Tysk :(

Er det et program man må kjøpe i tillegg og hvilke prober og følere vil jeg trenge.

Håper noen har erfaring med denne pumpen og forklare meg litt hvordan dette fungerer eller om dere vet om en fin guid på engelsk eller Norsk.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes noe info her

http://www.overclock...ad.php?t=605230

 

Programmet kan du kjøre på engelsk. Det finnes en engelsk versjon av PDF-manualen også.

 

Edit: Programmet er selvsagt gratis. De som har kjøpt en versjon lavere enn Ultra kan oppgradere pumpen med programmet.

 

ok,

Er det noen som har denne pumpen og benytter seg av strømningsmåler, vifter og temperatur måler.

Hadde vært fint med noen erfaringer fra dere.

Lenke til kommentar

Finnes noe info her

http://www.overclock...ad.php?t=605230

 

Programmet kan du kjøre på engelsk. Det finnes en engelsk versjon av PDF-manualen også.

 

Edit: Programmet er selvsagt gratis. De som har kjøpt en versjon lavere enn Ultra kan oppgradere pumpen med programmet.

 

ok,

Er det noen som har denne pumpen og benytter seg av strømningsmåler, vifter og temperatur måler.

Hadde vært fint med noen erfaringer fra dere.

 

Jeg har akkurat kjøpt og montert AC Ultra pumpen, og bruker softwaren Aquasuite fra AC til å styre dette med. Den fungerer bra. Softwaren kan stilles om til Engelsk, og har masse

justeringsmuligheter.

Det er endel vibrasjon fra pumpen, så Shoggy sandwich eller tilsvarende er en god ide.

Temperatursensor for vannet sitter inne i pumpen, så du trenger egentlig ikke ekstern sensor.

 

Eneste problemet jeg har er vifteutgangen, den er litt til og fra - lar seg enkelt stille i programmet, men noen ganger starter ikke viftene.

Lenke til kommentar

Mange vifter har du koblet mot pumpen da?Har du også stømningsmåler.

 

3 vifter på en 360 radiator, og en strømningssensor (som jeg nå ser at jeg heller ikke får til å gi noe signal).

 

hmm, leste i manualen at vifteutgangen kun var på 5w. Hvis man overstiger denne kunne styringen bli ustabil.

Du burde kansjke sjekke hvor mange watt viftene dine drar.

Lenke til kommentar

Mange vifter har du koblet mot pumpen da?Har du også stømningsmåler.

 

3 vifter på en 360 radiator, og en strømningssensor (som jeg nå ser at jeg heller ikke får til å gi noe signal).

 

hmm, leste i manualen at vifteutgangen kun var på 5w. Hvis man overstiger denne kunne styringen bli ustabil.

Du burde kansjke sjekke hvor mange watt viftene dine drar.

 

Det burde gå bra, ligger rett under 5 watt.

 

Sendte en mail til AC support, og de svarte kjapt at dette var et kjent problem som driede seg om spenningsfall på PSU ved oppstart, som fikk "hjernen" på pumpen til å tro det var noe feil og så kutte.

De skulle sende meg en "power-adapter" som skulle fikse problemet, lurer på hvordan den fungerer...

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig får satt sammen den nye vannkjølinen min.

Nytt kabinett, pumpe, aut. viftestyring, tank, vifter...pluss litt til.

Må si at alt fungerer utmerket og har nå full kontroll over alle temperaturer :)

pumpen regulerer viftehastighet til viftene på radiatoren. Alle vifter i kabinettet er koblet opp mot den aut. styrte viftestyringen og alle temperaturene er stabile:) Dette er gøy:)

Det eneste jeg mangler nå er vannblokker til mine 2 stk 3870X2

Har en anonnse her på bruktforumet, men det er kun en som har svart og han skulle ha 500kr for en ek blokk...Får de nye for 430kr nå..hehe.

Håper å få tak i noen som er brukte til en bedre pris.

Det er kun skjermkortene som bråker i pc nå:(

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange vifter har du koblet mot pumpen da?Har du også stømningsmåler.

 

3 vifter på en 360 radiator, og en strømningssensor (som jeg nå ser at jeg heller ikke får til å gi noe signal).

 

hmm, leste i manualen at vifteutgangen kun var på 5w. Hvis man overstiger denne kunne styringen bli ustabil.

Du burde kansjke sjekke hvor mange watt viftene dine drar.

 

Det burde gå bra, ligger rett under 5 watt.

 

Sendte en mail til AC support, og de svarte kjapt at dette var et kjent problem som driede seg om spenningsfall på PSU ved oppstart, som fikk "hjernen" på pumpen til å tro det var noe feil og så kutte.

De skulle sende meg en "power-adapter" som skulle fikse problemet, lurer på hvordan den fungerer...

 

WasteMoreLand: Jeg skjønte ikke akkurat hva som var problemet jeg(men veldig nysgjerrig :-)) siden jeg har samme pumpe og planlegger å få meg 3 vifter til radiatoren min og koble de via viftestyringa på min XT..

 

A

Lenke til kommentar

Mange vifter har du koblet mot pumpen da?Har du også stømningsmåler.

 

3 vifter på en 360 radiator, og en strømningssensor (som jeg nå ser at jeg heller ikke får til å gi noe signal).

 

hmm, leste i manualen at vifteutgangen kun var på 5w. Hvis man overstiger denne kunne styringen bli ustabil.

Du burde kansjke sjekke hvor mange watt viftene dine drar.

 

Det burde gå bra, ligger rett under 5 watt.

 

Sendte en mail til AC support, og de svarte kjapt at dette var et kjent problem som driede seg om spenningsfall på PSU ved oppstart, som fikk "hjernen" på pumpen til å tro det var noe feil og så kutte.

De skulle sende meg en "power-adapter" som skulle fikse problemet, lurer på hvordan den fungerer...

 

WasteMoreLand: Jeg skjønte ikke akkurat hva som var problemet jeg(men veldig nysgjerrig :-)) siden jeg har samme pumpe og planlegger å få meg 3 vifter til radiatoren min og koble de via viftestyringa på min XT..

 

A

 

Problemet var at viftene ikke virket jevnt, ofte startet de ikke når jeg skrudde på maskinen. Noe som jo var snodig i og med at alle viftene virket når jeg koblet dem til hovedkortet eller viftestyring.

Årsaken var nok som AC skrev at PSU'en får et spenningsfall akkurat i det pumpen begynner å gå - miniprosessoren i pumpen tolker dette som en feil, og kutter da ut strømmen til viftestyringen. Denne ligger så utkoblet selv om spenningen stabiliserer seg.

...og det blir lite kjøling på radiatoren :-)

 

Duppeditten som AC sendte (raskt og gratis!) er bare en liten molex hann-molex hunn med en kondensator. Kondensatoren holder spenningen oppe (fungerer som et lite batteri i et kort øyeblikk) og hindrer pumpen i tro det er en feil.

 

Dette skjedde uavhengig av kvalitet på PSU, sier AC (jeg har en Corsair 850W).

 

Utover det så er det jo viktig at du ikke overstiger 5W, da vil det heller ikke virke.

 

La over selv til å kjøre en av viftene via HK og to via pumpen, slik at det er en grad av backup (pleier ikke akkurat å titte inn oppe i toppen der og se etter at viftene sviver!)

Lenke til kommentar

 

Problemet var at viftene ikke virket jevnt, ofte startet de ikke når jeg skrudde på maskinen. Noe som jo var snodig i og med at alle viftene virket når jeg koblet dem til hovedkortet eller viftestyring.

Årsaken var nok som AC skrev at PSU'en får et spenningsfall akkurat i det pumpen begynner å gå - miniprosessoren i pumpen tolker dette som en feil, og kutter da ut strømmen til viftestyringen. Denne ligger så utkoblet selv om spenningen stabiliserer seg.

...og det blir lite kjøling på radiatoren :-)

 

Duppeditten som AC sendte (raskt og gratis!) er bare en liten molex hann-molex hunn med en kondensator. Kondensatoren holder spenningen oppe (fungerer som et lite batteri i et kort øyeblikk) og hindrer pumpen i tro det er en feil.

 

Dette skjedde uavhengig av kvalitet på PSU, sier AC (jeg har en Corsair 850W).

 

Utover det så er det jo viktig at du ikke overstiger 5W, da vil det heller ikke virke.

 

La over selv til å kjøre en av viftene via HK og to via pumpen, slik at det er en grad av backup (pleier ikke akkurat å titte inn oppe i toppen der og se etter at viftene sviver!)

 

Skjønner.. takk for svar.. da skal jeg følge litt ekstra med på det.

Jeg skal hente viftene og få koblet dem til pumpa idag :-)

 

A

Lenke til kommentar

Låner tråden litt :)

 

Dere som har drevet med vannkjøling en stund , og har målt på temperaturer....

 

Hvordan har dere satt opp viftene i forhold til radiatoren for best effektivitet?

Blåse inn i rad? Suge inn? Suge ut? Blåse ut?

 

Jeg har nå en 2x120 rad øverst i kabinettet , med viftene oppå den. De blåser inn.

 

Lurer på å montere de under radiatoren , og la de suge luft gjennom rad.

 

Men vet ikke helt...

Lenke til kommentar

viftestyringen fungerer utmerket på pumpen min.

 

Hmm.. hva slags vifter har dere koblet til viftestyringen på Aquastream XT?

 

Jeg har idag 3 x MISTYLFA120LSCL.. men de går bare på ca 900 RPM..(når jeg kjører vifta på 100% via Aquasuite)

Og jeg kunne tenkt meg 3 kraftige vifter som var kraftige nok til å dra unna mer på varme sommerdager.. men som kan kjøres ned (via viftestyringen på pumpa) når det ikke er behov, og dermed ikke bråker så mye når romtempen er ca 22.

 

Men så er det jo også en begrensing på 5W totalt på den FAN kontakten på pumpa.

 

A

Endret av Noppers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...