Gå til innhold

Omskolering, noen som har vært gjennom det?


Rick

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at jeg har jobbet som billakkerer i snart fem år nå, og pga enkelte symptomer jeg har begynt å utvikle vet jeg at jeg ikke har mange år igjen i det yrket. Plages med ting som svie på øynene, hodepine og andre typiske ting på at kroppen min syns den har vært utsatt for nokk løsemidler i sin karriere. Egentlig ganske synd, for jeg trives godt i jobben min.

 

Det jeg lurer på er hvordan er det man får omskolering, hvordan skjer hele prosessen.. og er det noen begrensninger på hva man kan omskolere seg til? Jeg har bare hørt at man må sykemelde seg også gå sykemeldt i 1 år før du kan omskoleres, er dette fakta? Jeg ser ikke akkurat frem til å ende på en skolebenk, men vet at den dagen jeg blir for plaget å drar til en lege så blir han å si at jeg ikke kan jobbe med å lakkere biler lenger.

 

 

Kunne godt tenkt meg å jobbe offshore (som 80% av folkene her inne), da gjerne også som ROV pilot/kaptein/hva de nå enn kaller seg for. Noen som vet om jeg kan omskolere meg til dette?

 

 

 

Vil egentlig bare at vist noen her inne har omskolert seg, så kan dere jo skrive hvordan prosessen var. Mye papirarbeid? Vanlige skoledager? Og hvordan er det med inntekt under omskolering?

 

Håper at noen har fornuftige svar til meg på allefall noen av tingene jeg spør om :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har seg slik at jeg har jobbet som billakkerer i snart fem år nå, og pga enkelte symptomer jeg har begynt å utvikle vet jeg at jeg ikke har mange år igjen i det yrket. Plages med ting som svie på øynene, hodepine og andre typiske ting på at kroppen min syns den har vært utsatt for nokk løsemidler i sin karriere. Egentlig ganske synd, for jeg trives godt i jobben min.

 

Det jeg lurer på er hvordan er det man får omskolering, hvordan skjer hele prosessen.. og er det noen begrensninger på hva man kan omskolere seg til? Jeg har bare hørt at man må sykemelde seg også gå sykemeldt i 1 år før du kan omskoleres, er dette fakta? Jeg ser ikke akkurat frem til å ende på en skolebenk, men vet at den dagen jeg blir for plaget å drar til en lege så blir han å si at jeg ikke kan jobbe med å lakkere biler lenger.

 

 

Kunne godt tenkt meg å jobbe offshore (som 80% av folkene her inne), da gjerne også som ROV pilot/kaptein/hva de nå enn kaller seg for. Noen som vet om jeg kan omskolere meg til dette?

 

 

 

Vil egentlig bare at vist noen her inne har omskolert seg, så kan dere jo skrive hvordan prosessen var. Mye papirarbeid? Vanlige skoledager? Og hvordan er det med inntekt under omskolering?

 

Håper at noen har fornuftige svar til meg på allefall noen av tingene jeg spør om :)

å omskolere seg det er jo bare å sette igang.

 

hvis du mener det som iallfeall før var kalt ykresrettet attføring med påfølgende stønad, ja da er det litt anderledes.

 

vanlige er at du snakker med legen om det og du får en "attest" av legen som sier du ikke kan jobbe med du har utdannet deg til lengre.

så går den søknaden til NAV.

hvis de godkjenner den så blir du tatt inn på møte hvor dere diskuterer utdanningsmuligheter, det er vanskelig å få noe offshore vis du ikke sitter med en ny arbeidskontrakt i hånden ffra en ny arbiedsgiver som avhenger av at du får den utdanningen.

vanlig yrkesrettet attføring er opptilogmed tre år i varighet.

du trenger ikke å ha gått sykemeldt i et år, det er som sagt opp til legen om han vil støtte din saøknad om yrkesrettet attføring og det kan han gjøre når som helst i løpet av ditt "sykdomsforeløp"

Lenke til kommentar

Stitch_it, er vel yrkesrettet attføring jeg tenker på. Så man kan ikke velge fritt hvordan type skole man kan gå på?

alt skal gjøres sammen med din saksbehandler så hva du vil få lov studere på yrkesrettet attføring er veldig vanskelig å si.

dog har jeg fått høre av min saksbehandler at det på generelt grunnlag er stående nei på offshore sikkerhetskurs og lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hvor mange år kan en få? jeg er ferdig med bacheloren nå, og skal ta master. Har fått støtte i 3 år til sommeren. er det muligheter for å få enda fere år med støtte?

hvor mange år du kan få? vedtakene fattes stort sett ikke for mer en tre år på generell basis.

om du har mulighet for mer støte er noe du bør ta opp med saksbehandleren din.

 

jeg tviler sterkt på at du får det, men jeg kjenner ikke saken din så selvfølgelig er det jo mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...