Gå til innhold

Spørsmål om liveviewfunksjonen på 450D *løst*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer det at man 450D ikke klarer å fokusere automatisk i liveview ?

Forøvrig er det ganske nedtur at den modellen ikke har facefokus heller. Har 550D det denne funksjonen ?

Jeg hadde 400D og var veldig godt fornøyd med den, gikk over til 50D fordi jeg trengte litt Liveview...du kan jo godt bruke autofocus på Liveview, men det er da enklere og bedre å gjøre det manuelt. Facefocus har jeg ikke benyttet meg av, har ikke funnet det nødvendig.

RandiA

Lenke til kommentar

Stemmer det at man 450D ikke klarer å fokusere automatisk i liveview ?

Forøvrig er det ganske nedtur at den modellen ikke har facefokus heller. Har 550D det denne funksjonen ?

 

Eos 450D kan fokusere automatisk om du bruker live view og setter dette opp rett. Man må riktignok bruke en knapp for å autofokusere.

Oppskrift på dette her:

http://www.objektivguide.com/kamerahus/canon%20eos%20450d.html

 

500D og 550D har et tredje alternativ der kameraet automatisk fokuserer på ansikter når man trykker inn knappen. Nytteverdien er for folk flest forholdsvis liten.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg klokkere, men..

 

Skjermen blir "svart" når man bruker denne teknikken. Hvorfor ?

 

Forøvrig er jeg helt uenig at det ikke er viktig å ha facefokusfunksjon. Tenkt på alle som bruker kamera til familiebilder. Uten facefokus risikerer man flere feilfokuserte bilder.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Svart? Kanskje dumt spørsmål, men har du tatt av objektiv dekselet?

 

1. Om du bruker kameraet til familiebilder så vil de fleste ha mulighet til å bruke søkeren fremfor live view. Noe som generelt sett er å foretrekke.

 

2. Du kan bruke hurtiginnstilling til å autofokusere.(Se eventuelt link i forrige innlegg)

Fokuspunktet/fokuspunktene som du vanligvis bruker vil bli brukt på samme måte her.

Det er med andre ord ikke noe problem å sette fokus nøyaktig på et ansikt.

 

3.Du kan bruke skjermvisningsinnstilling til å autofokusere med i skikkelig live view.

(Mener du kan flytte "fokus firkanten" på et ansikt for så å autofokusere på Eos 450D)

 

4. Du kan bruke skjermvisningsinnstilling og bruke manuell fokus (knapp på objektivet) I live view så kan du zoome digitalt inn på bildet og dobbelsjekke at fokus sitter perfekt.

 

Uansett teknikk så skal man kunne lett få bilder som er i fokus.

 

Lurer du på generell bruk av kameraet så kan brukermanualen være et smart sted å se.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.! Jeg løste problemet nå! Utrolig kjekt med et forum når man ikke gidder å lese manualer :-)

 

Etter å ha kommet fra Olympusverdenen så mener jeg fortsatt liveviewfunksjon med facefokus er utrolig fint verktøy til f.eks. familiebilder. Særlig når man i tillegg mangler vribar lcd skjerm.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.! Jeg løste problemet nå! Utrolig kjekt med et forum når man ikke gidder å lese manualer :-)

 

Etter å ha kommet fra Olympusverdenen så mener jeg fortsatt liveviewfunksjon med facefokus er utrolig fint verktøy til f.eks. familiebilder. Særlig når man i tillegg mangler vribar lcd skjerm.

Det går nok enda et par modellserier før konkurrentene tar igjen Olympus på liveview funksjonalitet. Med unntak av Panasonic som har enda raskere kontrastbasert autofokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...