Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prioriteringsliste for Bilstereo


Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje vi kunne kommet frem til en liste,

en liste over hva som kommer først og sist når man

skal ha god lyd i anlegget? Hva bør man prioritere?

 

De ulike faktorene jeg

vil vi skal ha med er:

 

- Spiller/headunit

- Elementer (høytalere)

- Forsterkere

- Montering & demping

- Batteri/kabler/annet

 

Vi er altså ute etter go'lyden, kvalitetslyd,

i hvilken rekkefølge bør man prioritere

for å få den gode lyden vi hører?

 

Kommer vi langt med en god spiller?

Bør vi begynne med skikkelige elementer?

 

Osv osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele kommer på budsjettet og om du skal kjøpe litt og litt. Jeg har kjøpt bilstereo til min bil nå i 2 og et halvt år (litt og litt) og for en stund siden kjøpte jeg den siste biten, hvor jeg fant ut at jeg skulle oppgradere litt.

 

Skal du kjøpe litt og litt, men vil ende opp med en bilstereo som gir veldig bra lyd så ville jeg gjort det slik:

 

DSP spiller er det første du må ha. Fra Pioneer, Alpine, eller Eclipse.

 

Det neste er høyttalere og forsterker til dem, kjøp dette samlet, aldri lurt å drive tung drevne høyttalere med en cd spiller forsterker. Kjøp helst kun frontsett og en 4 kanals forsterker for å kunne drive dem aktivt med en DSP spiller. Kjøp frontsett fra et kjent og bra merke som: Pioneer, Alpine, Infinity, Polk Audio, DLS, Focal, JL audio, etc etc. Og forsterker fra merker som: Arc audio, JL audio, Pioneer, Alpine, Infinity, Soundstream, Brax, Rainbow, Rockford Fosgate etc etc.

 

Så bør man gå for lyddemping. Kjøp butyl matter og dekk gulvet, dørene, taket, bagasjerommet og hvis du virkelig brenner for dette, ta ut alt av konsoller, ratt etc og demp torpedoveggen. Det er gentlig samma hviket merke du går for, pass på tykkelsen når du kjøper. Noen har veldig tynne matter, mens andre har mye tykkere. Gode dempe matter er f.eks. Dynamat, Hushmat, STPlus, etc etc.

 

Neste deretter er en strøm oppgradering, kjøp batteri og kabler sammen. Som regel lite vits med et bra batteri hvis du ikke har kabler som kan "frakte" strømmen. Gå for 50mm2 strøm kabler, altid greit å ha tykke kabler til eventuelle oppgraderinger selv om du har kanskje ikke har planer om et kraftig bilstereo for øyeblikket. Kabel merker er det samma, kjøp kobber kabler. Du kan f.eks. gjerne bruke enda tykkere sveisekabler. Bra batterimerker er: Odyssey, Stinger, Optima, XS Power, Kinetik, Xstatic, Apollo, NSB, etc etc.

 

Så er det på tide med en strøm oppgradering igjen, en oppgradert dynamo, største som du har råd til / plass til. Billige bra dynamoer får man fra Iraggi på Ebay.

 

Så kommer siste steget som er subwoofere og forsterker til disse. Bra subwoofermerker er f.eks. Fi Audio, alpine, Polk Audio, JL audio, Soundstream, JBL etc etc.

 

Dette vil best mulig lyd etter hvert som du oppgraderer, og jeg anbefaler at man gjør det slik. En DSP spiller er ikke nødvendig, men for å kunne få den beste lyden enklest mulig så bør man kjøpe en slik en.

 

En god cd spiller vil det første drastiske løftet når det gjelder lydkvaliteten i bilen, dette trodde jeg ikke selv så mye på, men når jeg solgte min spiller (pioneer P690ub) så brukte jeg en gammel 2-din spiller som fulgte med bilen min når den ble kjøpt ny (2000) fra Sony, den brukte jeg til jeg fikk min nye spiller (Pioneer P88rs) og fy flate, lyden ble så elendig med sony spilleren. Jeg har ennå ikke fått montert den nye spilleren, men jeg kan ikke vente til jeg har fått gjort det. Lyd forskjellen er nesten like ille som når man sammenligner en billig radio og et Hifi system til flere tusen kroner. Det er så forferdelig stor forskjell at man må nesten oppleve det selv.

 

Gode høyttalere og forsterker til dem er det klart neste steget, dette vil gi en ganske bra løft til lyden. Man trenger ikke å oppgradere batteri systemet ennå da jeg vil tro at den originale dynamoen og batteriet vil klare å drive en høyttalerforsterker uten problemer. Høytalerne vil dekke alt fra ca 60-20000hz, så dette er klart viktigst å kjøpe etter en cd spiller.

 

Lyddemping bruker man for å få mest ut av høyttalerne og for å bli kvitt evt ulyder fra deksler i bilen. Dette må gjøres før subwoofer blir kjøpt.

 

batteri, kabler og dynamo må man kjøpe før man kjøper det som krever mest strøm og det er forsterkeren til subben. The BIG3 må gjøres under panseret og gode kabler bakover til forsterkerne.

 

sist men ikke minst subbene og forsterker til den/dem. Dette kommer sist for etter min mening så klarer gode høyttalere å gi deg nok bass til at du skal klare deg uten dem og fordi man trenger å oppgradere ganske mye for å kunne dra nytte av mer bass i bilen.

Lenke til kommentar

Takk for langt og utfyllende svar Damhir. :) Det var egentlig ikke for min del,

bare tenkte folk som skal handle inn her på forumet (som jeg har sett en del av)

kunne se her og vite hva de bør gå etter først / hva man bør bruke mest penger på.

 

Jeg er enig i det meste du sier btw. Spiller og frontsett m/ god forsterker = viktig!

Deretter sub m/ forsterker + alt annet som f.eks. batteri, kabler, dynamo, osv.

 

For min del starta jeg i litt "feil", føler jeg hvertfall.

Starta med subwoofer, monoblokk og en grei spiller fra Pioneer,

det er forøvrig sub'en og spilleren jeg har nå. Men jeg merka hva

jeg hadde gått glipp av når jeg oppgraderte til komponentsett foran.

 

Polk Audio SR5250 :thumbup:

Lenke til kommentar

Min lille anbefaling, tildels som Dammed, men med noen delte plasseringer. Prioriteringene avhenger jo litt av hvilken vei og hvor langt man vil gå med oppgraderingene. Godt at TS påpeker god lyd i anlegget, og ikke høy lyd. To vidt forskjellige ting på mange måter.

 

1. Nye høyttalere foran, evt også bak. (Ja, endel liker lyd-utfylling bakfra... ;)) Du vet ikke hvor god spiller du allerede har før du hører den gjennom gode høyttalere.

 

2. Forsterker til høyttalerne. Likeledes, du vet ikke hvor gode høyttalere du har før du kjører dem via en god forsterker. Det blir stor forskjell kontra spillerforsterkeren alene... og da sjekker man gjerne kabling/strømforsyning samtidig, ikke bare forsterkeren som fortjener gode nok strømkabler, som nevnt over.

 

2. Ny spiller. Som nevnt, viktig med en god signal-kilde for å få best mulig lyd ut tilslutt, ingen høyttalere eller forsterkere kan forvandle en lydmessig dårlig spiller til noe bedre! Det blir også mulig å velge akkurat den spilleren med den funksjonalitet og kvalitet som man ønsker, men skal man kun høre mp3-filer på 128kps kan man jo vurdere hvor mye penger man skal gidde å legge i denne. Sluttresultatet blir da gjerne noe begrenset uansett, etter min mening.

 

4. Basskasse m/forsterker. Er man ikke fornøyd med basstrøkket fra høyttalerne, er dette neste skritt.

 

4. Støydemping. Dører med høyttalere trenger ikke nødvendigvis støydemping for å holde utvendig støy unna, men for at resonanskammeret som døra utgjør skal være mest mulig dødt, slik at lydbølgene fra høyttalerne kommer inn i kupéen og ikke stikker av andre steder. Resten av kupéen dempes derimot like gjerne for å holde veistøy unna, er man i HiEnd-klassen av utstyr kan det jo være greit å høre dét selv når man kjører i hundre+...

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden. Vurderer å bytte ut høyttalerne som følger med bilen og lurer derfor på om en vil merke stor forskjell på lyden ved å kjøpe for eksempel disse høyttalerne sammen med denne forsterkeren?

Selges høyttalerne i par eller enkeltvis? Er det bare å bruke de kablene som allerede er i bilen. Slik som vanlige høyttalere.

Lenke til kommentar

Høyttalere; Triaksiale/koaksiale høyttalere og komponentsett selges alltid i par ja. Subwoofere fra 8" og oppover selges som regel alltid enkeltvis.

 

Når det gjelder enkelte basshøyttalere fra 8" og nedover i størrelse kan disse sees solgt både enkeltvis og parvis, men som regel er selgeren/butikken obs på variasjonene her og poengterer om prisen er for én eller to høyttalere.

 

Forsterkeren du linket til hva forøvig en CD-radio... men generelt; nesten uansett hvilke originalhøyttalere du har, vil du merke forskjell til det bedre ved å bytte til andre høyttalere av godt merke.

Lenke til kommentar

Høyttalere; Triaksiale/koaksiale høyttalere og komponentsett selges alltid i par ja. Subwoofere fra 8" og oppover selges som regel alltid enkeltvis.

 

Når det gjelder enkelte basshøyttalere fra 8" og nedover i størrelse kan disse sees solgt både enkeltvis og parvis, men som regel er selgeren/butikken obs på variasjonene her og poengterer om prisen er for én eller to høyttalere.

 

Forsterkeren du linket til hva forøvig en CD-radio... men generelt; nesten uansett hvilke originalhøyttalere du har, vil du merke forskjell til det bedre ved å bytte til andre høyttalere av godt merke.

Den stereoen har vell innebygd 4x50 watt forsterker vell? Den burde vell kunne drifte 2 par med høyttalere greit nok. Har ingen peiling på demontering/montering på biler så jeg prøver å gjøre det enklest mulig i første omgang. Mulig jeg sper på med en forsterker senere ved behov.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

De "4x50"-watt'ene er såkalte "max-watt" og kan ikke sammenlignes med en separat forsterker på 4x50watt RMS. Tilnærmet alle spillere ligger på ca. 4x20watt RMS i den innebygde forsterkeren, og det duger som regel til å drive fire vanlige høyttalere greit ja; og jo høyere følsomhet de høyttalerne har, jo høyere vil det spille, om høyt volum er et mål. Du vil dog merke stor forskjell både i bassgjengivelse og lydkvalitet generelt med en god ekstern forsterker isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...