Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriekonflikt med ny arbeidsgiver


Pilot_

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg jobber som ansatt i en kiosk. Før jul (i desember engang) bestilte jeg og kjæresten min billetter til Sensation White i Belgia, for dette har vært på "to-do"-lista en god stund nå. Frem til 26. januar i år var det en annen kjøpmann som var sjef, så nå har en ny kjøpmann trådt til.

 

Så til saken;

Med en gang den nye kjøpmannen begynte, ba han oss skrive ned i en bok hvis vi trengte fri. Dette gjorde jeg umiddelbart. Nå fikk jeg nettopp greie på at jeg alikevel er satt opp på jobb til neste helg - det var snakk om fri 12. tom 15 mars. Kjøpmann sier at det er nye rutiner, boka gjelder ikke lenger fordi sjefen over kjøpmann har sagt at det er nye vaktrutiner så alle skal jobbe faste vakter, faste jobbhelger, frihelger, osv.. Greit nok. Men her sitter jeg plutselig uten fri, uten å få beskjed og med ferdig betalte billetter, hotell og reise.

 

Dum som jeg er forventer jeg at folk rundt meg er, i det minste, noen lunde oppegående, og har dermed ikke en skriftlig godkjennelse fra han. Og ja, det kommer ikke til å gjenta seg. :)

 

Finnes det noen måte å komme seg til Belgia, eller er jeg fucked?

Endret av Brød
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, i prinsippet i hvert fall. Burde kanskje nevnt i førstetråden at jeg har førsøkt dette, men fyren er såpass firkanta og skal ha rett, så han vil ikke godkjenne dette. Det er snakk om kun to vakter jeg skal jobbe og det burde i utgangspunktet være bedre for begge parter om han tok dette under sin kappe siden det i mine øyne er han som har driti på draget.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe feil med å bytte en vakt. Dette skjer overalt i hele Norge. Vent til flere skriver her og sleng det på pulten hans. Han fyren kan rett og slett drite og dra. Hvis du ikke får bytte, ville jeg rett og slett ringt fra Belgia og sagt jeg var alvorlig syk. Det er ikke du som har gjort noe galt her hvertfall. Sorry for en del tåplig uttalser, men blir rett og slett så inderlig forbanna av å høre sånne ting. Han kan jo ikke bevise at du er frisk :) ? selv om han sikkert kommer til  å skjønne det, men det må vel til. For å avslutte litt mer seriøst; har du prøvd å forklare han situasjonen ? 

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det er hensiktsmessig om dere hadde visst mer om situasjonen, for hele suppa er rett og slett "latterlig". Han tror jeg leker smartis og er ute etter å ta ham. Har meldt meg inn i LO, for å si det sånn. Han kommer bare drassende med "kun kjøpmann kan godkjenne endringer"-frasen.

 

For å gi dere en liten pekepinn på hvordan vi har det på arbeidsplassen: samme fyren gir ikke både meg og flere andre nok timer iforhold til hva som er fastsatt i arbeidskontrakten. Han ønsker heller ikke utbetale lønn "når vi ikke jobber". Og hva får jeg som kommentar? "Det er ditt problem ikke mitt!"

 

Sigh.. Kunne like godt tatt det opp med treet i hagen :roll:

Lenke til kommentar

Det er samme arbeidsgiver, bare ny overordnet? Og du hadde fått godkjent ferie fra forrige overordnet?

 

Var den gamle ferieplanen loggført noe sted? Du stiller sterkt hvis det er skriftlig dokumentert. Om det ikke var det, så kan du kanskje ta kontakt med den tidligere overordnede og få ham til å bekrefte skriftlig at du hadde fått godkjent ferie da. Det skal SVÆRT mye til godkjent planlagt ferie kan endres, og du kan sågar kreve erstatning for merutgifter som kommer av en slik endring:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#6

 

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

 

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

 

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

 

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

 

Det hele hviler egentlig på at du har en bekreftet godkjenning fra din overordnede på at du skulle ha ferie i den perioden. Selv om overordnede byttes ut så kan ikke ny overordnet endre elementer som allerede er avtalt og fastlagt helt uten videre. Dette gjelder forsåvidt også endringer i fastsatt arbeidstid som det står referert til i arbeidskontrakten (står det at du skal ha en snittarbeidstid på 30 timer i uken, så skal du det, og da må også overordnede ta hensyn til det, eller gi deg en endringsoppsigelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...