Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger deres hjelp til å fjerne firewall på Netopia(Next-G)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke deaktivere firewallen, det du skal gjøre er å NAT'e en port, og åpne for den porten i fileteret. Om du vil ha en port over 1024 trenger du ikke å åpne for de i firewallen, da trenger du bare å NAT'e. Men for de under så må du både NAT'e og åpne i filteret. Det vanligste for FTP er som kjent port 21, så da må du åpne i filteret og NAT'e. Det finnes 2 måter vi kan gjøre dette på. Jeg kan enten fortelle deg hvor du skal bevege musen, og hva du skal skrive hva. Eller jeg kan prøve å gi deg en liten forståelse av hva vi gjør (jeg kan si deg hva jeg vet).

Det er slik at alle på Internett har en IP. Det er din "gateadresse". Det som er din IP ut mot internett kalles din eksterne IP, og den kan du finne her. All dataoverføring over internett trenger å vite din IP. Så er det slik at mange trenger å dele en internetttilkobling. Da er det oftest slik at man bare har en ekstern IP på flere PC'er. Men i tilleg til eksterne IP'er, har man lokale IP er. Et eksempel på en lokal IP er 10.0.0.2 eller 10.0.0.1. Da blir det med en gang mulig å sende data til en spesifisert datamaskin på det lokale nettverket. Man må da vite den eksterne IP en, og den lokale. Man kan da tenke seg at man sender pakke. Den eksterne IP en er hus-adressen. Den lokale IP en er navnet på hvem i familien som skal mota pakken. Men så er det slik at man jo ikke alltid har lyst til at folk skal vite hvilken lokal IP som gjør hva, om det er flere datamaskiner tillkoblett det lokale nettvekret o.l. Man vil ikke alltid at "postmannen" skal se til hvem innefor huset pakken er til. Derfor bruker man noe man kaller porter. Et eksempel på en port er port 21. Så gjør man det slik at bare ruteren vet hvilken lokal IP port 21 skal sendes till.

Når man da sender en pakke til en i huset sender man den eksterne IP'en, og porten som den skal bruke. Du kan da tenke deg at pakken kommer til huset, så i døren er det en masse sprekker, hvert med et nummer under. Postmannen ser bare sprekkene med nummerne. Men på innsiden av føren står det navnet (lokale IP'en) til den som skal mota pakken. Så da motar han pakken, uten at "postmannen" vet navnet han. "Postmannen" vet bare hvilken port den ble sendt till.

Det er NAT'ing.

Så har man filteret. Det er rett å slett at man må åpne i et filter for at man skal kunne sende noe på den porten. Om vi skal fortsette vår litt søkte post-sammenligning så kan vi si det slik at du har lås på en del av portene. I vårt tillfelle på alle porter under 1024. Og for at man skal kunne mota noe data på nooen av de må man åpne låsen, åpne porten.

Nå skal du kunne litt teori bak sakene. Nå vet du at du må vite din lokale IP for å kunne NAT'e, og hvilken port du skal NAT'e.

Rent praktisk er det flere måter å gjøre det på. Det letteste for mange er å gå inn her. Ellers kan du gjøre det mannuelt via telnet. Det som der er felles uansett modem er at du trykker på start-kjør og skriver telnet 10.0.0.1.

Så er det avhengig av hvilken ruter du har. Noen gennerellle tips er;

Har du cisco modemet du ha lokal IP 10.0.0.2 for å kunne forrandre noe.

Har du ett av netopiane er brukernavnet ditt P kundenummer-1000. Så har du kundenummeret 6666 er brukernavnet ditt P5666. Passordet er det du har fått.

Mer spesifikke guider finner du her, du burde nå ha bakrunn nokk til å forstå hva de der snakker om.

 

Håper alt jeg skrev var korekt, og at det var til hjelp.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...