Gå til innhold

Trenger en god løsning for backup av mine dataer


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny maskin til kontoret nå og tenkte jeg skulle ha en rask liten harddisk til OS og programmvare og en datalagrinsdisk. Ønsker å har backup av alt sammen og gjerne med mest mulig automatisering i prosessen. Lurte litt på Speiling ved bruk av RAID 1, men har liten erfaring der. Trenger man en harddsik for hver av diskene man skal speile? Er dette den beste løsningen eller er det noen bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 1 er en ganske enkel greie. Du trenger 2 "like" disker eller rettere sagt hvis du har en 200gb og en 500gb disk så vil speilet anta størrelsen til den minste disken. Å sette opp raid 1 er vanligvis en enkel affære, du må gå inn på raidkontrolleren under boot og velge hvilke disker du ønsker å bruke og hva slags raid du vil ha, så fikser kontrolleren oppsettet.

Bakdelen med raid 1 er at det blir dyrt siden du må ha en disk du aldri ser.

 

Det finnes masse bra backupløsninger der ute i form av softwareløsninger. Jeg bruker en form for synkroniseringssoftware som tar en kopi av de mappene eller filene jeg velger og legger dem på en annen disk. Fordelen med en slik løsning er at du har en lesbar kopi av de viktige dataene dine slik at du ved et evt. diskkrasj ikke behøver å restore en backup i tar format eller lignende. Jeg bruker et program som heter Allway Sync og har brukt det i mange år. Programmet er i utgangspunktet gratis hvis du ikke bruker det alt for ofte eller mer enn moderat bruk som de kaller det. For vanlige brukere så er det helt greit men hvis du må ta backup hver dag eller flere ganger i uka så må man enten betale en lisens(20USD) eller finne en annen backupløsning.

 

Windows har også bundlet normale backupløsninger som er fullt brukbare eller du kan finne et 3'djeparts program.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å kjøre backup av selve operativsystemet(image) så kan du se på Ghost, DriveimageXML el.l. DriveimageXML er gratis.

 

Er det snakk om backup av filer, så kan du vurdere alt fra online backupløsninger som espennilsen nevner, eller lokal backup til ekstern harddisk eller en annen pc på ditt nettverk. For lokal backup, til disk eller annen pc på nettverket, så kan du f.eks. bruke Secondcopy eller Microsofts gratis SyncToy.

 

Det finnes ett hav av backupløsninger. Men først må du bestemme deg for hva du har behov for, og hvor mye penger du vil bruke på dette.

 

Raid1 kan redde deg fra en diskkræsj, men hvis du sletter filer så hjelper det deg ingenting.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skikkeleg backup kan bare gjeres med eit filsystem som forhindrer korrupt data og backup som er plassert på to forskjellige lokasjonar.

 

Det er kjedeleg om det skulle begynne å brenne den eine plassen og når ein hentar backupen frå den andre plassen så viser det seg at den andre delen har ein liten andel data som er korrupt.

 

Min anbefaling er å lagre alt på ein nettverksdisk som ordner backup, støtter snapshots av backup og forhindrar datakorrupsjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...