Gå til innhold

Varmeenergi til "brukbar" energi?


Anbefalte innlegg

Jeg skriver en novelle satt i nær framtid og jeg tenkte jeg skulle bruke realistisk teknologi, så jeg lurte på om noen kunne svar meg om det teoretisk var mulig å bruke, (ved hjelp av nanotech), kroppens varmeenergi og konvertere den til for eks, mekanisk energi. Mitt praktiske eksempel var undertøy som aktivt fjernet fuktighet vekk fra kroppen ved å bruke overskuddsvarme som energikilde.

 

noen som har peiling eller?

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skriver en novelle satt i nær framtid og jeg tenkte jeg skulle bruke realistisk teknologi, så jeg lurte på om noen kunne svar meg om det teoretisk var mulig å bruke, (ved hjelp av nanotech), kroppens varmeenergi og konvertere den til for eks, mekanisk energi. Mitt praktiske eksempel var undertøy som aktivt fjernet fuktighet vekk fra kroppen ved å bruke overskuddsvarme som energikilde.

 

noen som har peiling eller?

 

-frank

Det er ikke noe problem det. Kroppen er en kilde til termisk energi som alt annet som holder mer enn 0K. Problemet er at du vil bli kald av en sånn energiovergang, og derfor er det kanskje i mange tilfeller smartere å bruke energi fra bevegelser eller eksterne kilder, som batterier.

Lenke til kommentar

Jeg skriver en novelle satt i nær framtid og jeg tenkte jeg skulle bruke realistisk teknologi, så jeg lurte på om noen kunne svar meg om det teoretisk var mulig å bruke, (ved hjelp av nanotech), kroppens varmeenergi og konvertere den til for eks, mekanisk energi. Mitt praktiske eksempel var undertøy som aktivt fjernet fuktighet vekk fra kroppen ved å bruke overskuddsvarme som energikilde.

 

noen som har peiling eller?

 

-frank

Det er ikke noe problem det. Kroppen er en kilde til termisk energi som alt annet som holder mer enn 0K. Problemet er at du vil bli kald av en sånn energiovergang, og derfor er det kanskje i mange tilfeller smartere å bruke energi fra bevegelser eller eksterne kilder, som batterier.

 

Takk:)... men kald? i hvilken grad? det er forskjell på minusgrader eller koslige 10 grader:P og i sammenhengen jeg tenker på er kald og tørr bedre enn våt og kald;)

Lenke til kommentar

Trenger ikke gå så langt ned som til 10 celcius før du risikerer å dø heller. ;)

 

Mild hypotermi setter inn ved mellom 35-32 grader, 32-28 grader så begynner skjelving, hud blir blå etterhvert som blodet trekker inn for å beskytte vitale organer.

 

mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia#Signs_and_symptoms

 

Ting som konverterer bevegelsesenergi til elektrisitet ville i så måte være en mye mer elegant måte å gjøre det på, for ikke å snakke om at det er mer i tråd med hva man holder på å utvikle i dag.

Lenke til kommentar

Jeg skriver en novelle satt i nær framtid og jeg tenkte jeg skulle bruke realistisk teknologi, så jeg lurte på om noen kunne svar meg om det teoretisk var mulig å bruke, (ved hjelp av nanotech), kroppens varmeenergi og konvertere den til for eks, mekanisk energi. Mitt praktiske eksempel var undertøy som aktivt fjernet fuktighet vekk fra kroppen ved å bruke overskuddsvarme som energikilde.

 

noen som har peiling eller?

 

-frank

Det er ikke noe problem det. Kroppen er en kilde til termisk energi som alt annet som holder mer enn 0K. Problemet er at du vil bli kald av en sånn energiovergang, og derfor er det kanskje i mange tilfeller smartere å bruke energi fra bevegelser eller eksterne kilder, som batterier.

 

Takk:)... men kald? i hvilken grad? det er forskjell på minusgrader eller koslige 10 grader:P og i sammenhengen jeg tenker på er kald og tørr bedre enn våt og kald;)

Grunnen til at det er verre å være våt enn tørr, er fordi fordampning av fuktighet fra kroppen krever energi, så dette vil stjele varme fra kroppen.

Lenke til kommentar

Du har termodynamikken mot deg. Fra termodynamikkens andre lov kan man vise at selv en perfekt varmekraftmaskin (maskin som lager mekanisk energi av varme) ikke vil kunne omdanne mer enn en viss andel av varmen til mekanisk energi. Denne fraksjonen kalles Carnot-faktoren, og er gitt ved (TH-TC)/TH, der H og C står for den høye og den lave temperaturen (varmen strømmer spontant fra varmt til kaldt reservoar).

 

Hvis det varme reservoaret er et menneske på 37 °C, og det kalde er omgivelser ved 0 °C (slik det er i Trondheim i skrivende stund), blir denne teoretiske maksimale virkningsgraden 11,9 %. Om sommeren, når det er varmere i været, blir det selvsagt enda verre, f.eks. 5,5 % med 20 °C i luften.

 

Altså: det vil alltid være et temmelig stort tap av varme som ikke kan brukes til noe nyttig (dvs. ikke kan omgjøres til noen «høyere» form for energi). Dette kan selv ikke nanoteknologien hjelpe deg med, her er det fysiske lover som setter begrensningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...