Gå til innhold

Enkel Linux oppsett ?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gruppe som aldri har vært borte I data før, men som ønsker å lære å bruke en til:

- Internett

- E-post

- Tekstredigering

- Bilderedigering

- Regnerark

- Kabal

 

Jeg vil prøve å få til dette i Linux, på en enkel og grei måte. Bortsett fra bruken, er kravene

- at man kan koble seg til Internett via analogt moden, ISDN og ADSL,

- Alt er på Norsk

- Systemet må være billig totalt sett

 

Så langt har jeg kommet frem til dette:

Mandrake 9.1,

Kmail

Kword

Opera

 

Er det noen som har andre og bedre forslag?

(Jeg vil sette pris på å ikke få for mange poster som forteller meg at Windows er bedre for dette. Jeg kjenner fordelene og ulempene med Windows, skal nå prøve Linux :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Internett, ja alle distroer har verktøy for dette.. jeg bruker mozilla.

 

- E-post, kmail..

 

- Tekstredigering, openoffice, eller koffice. du må instalere oversettingen til norsk selv. siden den ikke er offisielt støttet.

 

- Bilderedigering, gimp.

 

- Regnerark, openoffice, du har oxo en del sanne tinger under kde.

 

- Kabal, kdegames.

 

personlig har jeg mandrake og er veldig godt fornøyd.

Lenke til kommentar

ja, hvis du f. eks tar å laster ned Mandrake 9.1 så for du med alle de programmene som du var ute etter borsett fra Opera, for den må du laste ned fra nett, det er ganske enkelt å installere programmer i linux hvis du bruker noe som heter RPM programmer som er pakke som en RPM fil er bare å trykke på å installere. det å koble seg på nett med Mandrake f. eks ADSL er veldig enkelt. nå begynner det å bli en stund siden jeg holdt på med linux sist men. Linux er jo som de fleste vet gratis, under installasjonen av Mandrake 9.1 f. eks så kan man velge om man vil ha norsk språk som standard, da for man det aller meste på norsk bortsett fra noen messege bokser tror jeg. med de nyeste Linux distroene så følger Openoffice med, som inneholder, Regneark, Database, Presentasjonsprogram, Hjemmeside program, mener jeg, jepp det meste som også følger med i MS office. det følger med en mengde spill når man installerer linux, faktisk flere spill enn det som følger med i Windows :) Hvis du da skal kjøre Dualboot Windows og Linux sammen på en maskin så kan du jo mounte partisjonene dine i linux, hvis du kjører dualboot så mounter Mandrake 9.1 Windows partisjon(en)ene dine automatisk, så da finner du den infomasjonen du har i Windows også i Linux, så da kan du f. eks åpne et Word Doc som du har laget i Windows, I Linux, dette er veldig profft.

 

Lykke til med linux karieren din.

Lenke til kommentar
- Internett, ja alle distroer har verktøy for dette.. jeg bruker mozilla.

 

- E-post, kmail..  

 

- Tekstredigering, openoffice, eller koffice. du må instalere oversettingen til norsk selv. siden den ikke er offisielt støttet.

 

- Bilderedigering, gimp.

 

- Regnerark, openoffice, du har oxo en del sanne tinger under kde.

 

- Kabal, kdegames.  

 

personlig har jeg mandrake og er veldig godt fornøyd.

 

 

bash # LANGUAGE=no emerge openoffice

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...