Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er en 17 år gammel jente som skal begynne i VG2 til høsten. Jeg har lekt med tenkt om å studere odontologi for å bli tannlege, og har derfor sett en del på opptakskrav og hvordan odontologi-studiet er ved forskjellige studier i Norge. Neste år (VG2), har jeg tenkt å ta R1, FY1 og KJ1 og jeg skal fortsette med disse fagene i VG3 (R2, FY2 og KJ2), forhåpentligvis. Fagkravene er minst R1, FY1 og KJ1+2. 

 

Men naturligvis er biologi også en del av pensum i odontologistudiet. Så det jeg lurer på er om jeg òg bør velge Biologi 1 neste år (VG2) og eventuelt fortsette med Biologi 2 i VG3? Biologi er ikke en del av kravene til fag man må ha for å kunne ta odontologistudiet i Norge,men jeg har sett at flere utenlanske sudier krever opptaksprøver innen biologi for å bli kvalifisert, men jeg er usikker på hvor stor fordel forkunnskapen i biologi vil være når studiene kommer... 

- Takk!

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en 17 år gammel jente som skal begynne i VG2 til høsten. Jeg har lekt med tenkt om å studere odontologi for å bli tannlege, og har derfor sett en del på opptakskrav og hvordan odontologi-studiet er ved forskjellige studier i Norge. Neste år (VG2), har jeg tenkt å ta R1, FY1 og KJ1 og jeg skal fortsette med disse fagene i VG3 (R2, FY2 og KJ2), forhåpentligvis. Fagkravene er minst R1, FY1 og KJ1+2.

 

Men naturligvis er biologi også en del av pensum i odontologistudiet. Så det jeg lurer på er om jeg òg bør velge Biologi 1 neste år (VG2) og eventuelt fortsette med Biologi 2 i VG3? Biologi er ikke en del av kravene til fag man må ha for å kunne ta odontologistudiet i Norge,men jeg har sett at flere utenlanske sudier krever opptaksprøver innen biologi for å bli kvalifisert, men jeg er usikker på hvor stor fordel forkunnskapen i biologi vil være når studiene kommer...

- Takk!

Hei!

Det er fint å se at du er ambisiøs og målrettet. For det første må du tenke om du trenger biologi som 'livredder'. Mange tar biologi for å fylle tilleggspoengene sine for å få et snitt som de kommer inn i studie ned. Mens andre velger det av nysgjerrighet, som meg. Dette faget er spennende det første året, mens det begynner å bli veldig tøft det andre ettersom du må gjøre det bra i de andre fagene også. Anbefaling fra meg er at du ser an din egen kapasitet. Jeg har hørt at man kun får bruk for biologi1 i odontologi, mens du videre i studiet må gå dypere inn i faget. Jeg vet ikke om det var dette svaret du ønsket men for meg var biologi både en livredder for snittet og et fag fylt med nyanserte perspektiver.

 

Lykke til med VGS, det er gøy når du har et mål foran deg. :)

Endret av simplyme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Til dere som vurderer å søke odontologi i Tromsø. Tenkt godt før du bestemmer. Det er mørketid her, lange vinter og kostnader knytter til flyreise. Men også miljøet og mulighet til å si sin mening til forelesere og veiledere. Å klage på en sak er en kniv med to sider. Når du forteller dem uansett hva det handler om, vil du bli innkalle til et møte og får et advarsel. Halvparten av forelesninger er på svensk. Klinikk delen kan du vurdere selv. Det er kun halvparten som er igjen etter 5 år (eller mindre). Tenk på kvalitet og rangeringen i landet. Vil du bli en god tannlege, satse på en utdanning fra UiO. Det er krevende, men siden det er meget krevende bør du velge der de flinkeste studerer. Mulighet for å kjempe sammen i en stor gruppe. Stå på. Tannleger utdannet fra UiO er mest akseptert overalt i Norge. 

Endret av Othepra
Lenke til kommentar

Hvilket år går du på?

 

Høyere enn 2.studiet år. Jeg har totalt sett fått angst for å fortelle andre hvor i studiet jeg er. Flere på kullet mitt måtte møte med psykologer. Vi må gå rundt og holder munnene lukket. Jeg vurderer selv å bytte til UiO, starter heller 3.år på nytt og bli en dyktig tannlege enn å komme ut i arbeidslivet med angst og depresjon. Vi føler aldri vi er gode nok. 

Lenke til kommentar

Er det ikke litt sånn uansett hvor du studerer at du kan møte på arrogante mennesker som ikke liker kritkk på noen slags vis? Spørs vel også på hva kritikken handler om. 

"Når du forteller dem uansett hva det handler om, vil du bli innkalle til et møte og får et advarsel." Hva mener du her? 

Ut ifra hva du skriver tyder jeg det til at du studerer i Tromsø. Hvordan kan du påstå at de "flinkeste" studerer i Oslo? Og at en utdanning fra Oslo er "mest akseptert overalt i Norge"? Kan jo linke til denne saken 
https://www.dagbladet.no/nyheter/professorer-sex-presser-kvinnelige-stipendiater/65279670 Riktig nok ti år gammel så de har sikkert fått ryddet opp i en del, men jeg tror ikke gresset er så grønt på andre siden.

Så rangeringen på universitetet, der forøvrig ingen norske universiteter har hodet over vannet på noen av disse listene, påvirker kvaliteten nok til at man burde vurdere Tromsø bort?

Ikke ta dette ille opp, jeg bare setter spørsmålstegn ved noen av påstandene dine. Du er veldig velkommen til å spesifisere og utdype litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt sånn uansett hvor du studerer at du kan møte på arrogante mennesker som ikke liker kritkk på noen slags vis? Spørs vel også på hva kritikken handler om. 

 

"Når du forteller dem uansett hva det handler om, vil du bli innkalle til et møte og får et advarsel." Hva mener du her? 

 

Ut ifra hva du skriver tyder jeg det til at du studerer i Tromsø. Hvordan kan du påstå at de "flinkeste" studerer i Oslo? Og at en utdanning fra Oslo er "mest akseptert overalt i Norge"? Kan jo linke til denne saken https://www.dagbladet.no/nyheter/professorer-sex-presser-kvinnelige-stipendiater/65279670 Riktig nok ti år gammel så de har sikkert fått ryddet opp i en del, men jeg tror ikke gresset er så grønt på andre siden.

 

Så rangeringen på universitetet, der forøvrig ingen norske universiteter har hodet over vannet på noen av disse listene, påvirker kvaliteten nok til at man burde vurdere Tromsø bort?

 

Ikke ta dette ille opp, jeg bare setter spørsmålstegn ved noen av påstandene dine. Du er veldig velkommen til å spesifisere og utdype litt

 

Det er jo veldig individuelt hvordan man har det på studiet tipper jeg. Om man havner utenfor clickene eller om man ligger innenfor... 

 

Er forøvrig skeptisk om påstanden om at "mange drar til psykologer pga odontologi-utdanningen ved UiT" samt at tannleger er mer akseptert om de er utdannet ved UiO.. Er også veldig interessert i en utdypning, da jeg lurer på om denne studenten er meget subjektiv i uttalelsene. 

 

P.s tror ikke man får mer angst og depresjon av å ha studert ved UiT ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt sånn uansett hvor du studerer at du kan møte på arrogante mennesker som ikke liker kritkk på noen slags vis? Spørs vel også på hva kritikken handler om. 

 

"Når du forteller dem uansett hva det handler om, vil du bli innkalle til et møte og får et advarsel." Hva mener du her? 

 

Ut ifra hva du skriver tyder jeg det til at du studerer i Tromsø. Hvordan kan du påstå at de "flinkeste" studerer i Oslo? Og at en utdanning fra Oslo er "mest akseptert overalt i Norge"? Kan jo linke til denne saken https://www.dagbladet.no/nyheter/professorer-sex-presser-kvinnelige-stipendiater/65279670 Riktig nok ti år gammel så de har sikkert fått ryddet opp i en del, men jeg tror ikke gresset er så grønt på andre siden.

 

Så rangeringen på universitetet, der forøvrig ingen norske universiteter har hodet over vannet på noen av disse listene, påvirker kvaliteten nok til at man burde vurdere Tromsø bort?

 

Ikke ta dette ille opp, jeg bare setter spørsmålstegn ved noen av påstandene dine. Du er veldig velkommen til å spesifisere og utdype litt

 

Jeg konkluderer det som skjer i kullet mitt. Det er ikke bare jeg, men mange jeg kjenner som føler det samme. Det sendes inn klager hvert år av studenter. Ingen endringer i måten de underviser og snakker på. Du kan mene hva du vil. Hvis du studerer ved UiT, let me know. Du aner ikke hva jeg har opplevd i livet. Når du skriver noen tåler ikke kritikk, bør du være forsiktig med bruken av denne setningen hvis du ikke vet bakgrunnen til den du snakker til. 

Lenke til kommentar

Det er jo veldig individuelt hvordan man har det på studiet tipper jeg. Om man havner utenfor clickene eller om man ligger innenfor... 

 

Er forøvrig skeptisk om påstanden om at "mange drar til psykologer pga odontologi-utdanningen ved UiT" samt at tannleger er mer akseptert om de er utdannet ved UiO.. Er også veldig interessert i en utdypning, da jeg lurer på om denne studenten er meget subjektiv i uttalelsene. 

 

P.s tror ikke man får mer angst og depresjon av å ha studert ved UiT ;)

Jeg er enig med deg Fairytale. Andre forstår det ikke. UiT er ikke mitt første studiet stedet heller. Men summen av psykisk belastning her er mye verre enn alle andre steder jeg har studert. Ikke på grunn av lesing, men psykisk opplevelse med ansatte. På grunn av taushetsplikt får vi ikke fortelle mye. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Fairytale. Andre forstår det ikke. UiT er ikke mitt første studiet stedet heller. Men summen av psykisk belastning her er mye verre enn alle andre steder jeg har studert. Ikke på grunn av lesing, men psykisk opplevelse med ansatte. På grunn av taushetsplikt får vi ikke fortelle mye. 

 

Da anbefaler jeg på det varmeste å flytte universitet :) Men jeg er usikker på om dette faktisk er UiT eller om det er kullet du er i. Uansett, masse lykke til videre :) 

Endret av Fairytale.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
HappyGilmore skrev (På 16.8.2021 den 10.40):

Hvordan gikk det? :)

Jeg stod på ventelisteplass 5 odontologi i Tromsø, takket nei til det og tok heller plassen jeg fikk på profesjonsstudiet i psykologi på NTNU. Fortsatt usikker på om jeg tok et riktig valg 😬

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei

Noen som kan fortelle meg hvordan 2. året i Oslo er? Jeg har søkt innpasningsopptak dit (søker fra utlandet)

De fleste jeg kjenner søker innpasningsopptak til 3. året og de syns det har gått ganske greit. Jeg tenker at hvis det er mulig å søke tidligere kan jeg bare gjøre det og ende opp med mindre studiegjeld (betaler mye skolepenger akkurat nå). Hørt at andre året er ganske vanskelig i UIO.

Å søke innpasning i 3. året kan du risikere at det er fult, men fortsatt plasser igjen på 2. året og du gjøre 2. året om igjen, noe jeg vil unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...