Gå til innhold

Oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Da jeg har funnet ut at jeg skal på TG er det på tide å oppgradere pc`n min litt.

hardware er(uten disker og annet tull):

- PSU: 480w, kvalitets.PSU men husker ikke navn

- minne: 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail

- Skjermkort: Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3(med Arctic Cooling Accelero X-2, VGA-Kjøler)

- CPU: CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB

- Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX

 

hva bør prioriteres å oppgraderes her?

tipper det er skjermkortet som sliter mest, men hva bør jeg kjøpe av skjermkort?

er i utgangspunktet en gamer-pc, hovedsakelig det den blir brukt til som krever litt

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan, jeg har samme "problemet". Hadde egentlig håpet å slippe unna med å oppgradere skjermkortet mitt, evt lagt til litt ekstra RAM.

 

Istedenfor å starte en ny tråd, slenger jeg meg på her. Håper det er mulig å utnytte for eks et 5850 kort godt nok, til at det er verdt investeringen selv med dette utstyret?

 

Mitt nåværende oppsett:


  •  
  • Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
    GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
  • Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5
    Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
  • Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3,
    PCI-Express, "BP8800GTS-320M-TV-DD"
  • Cooler Master eXtreme Power 500W, 120mm
    Vifte, 3xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
  • Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
    LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

Kan se ut som om vi ikke er helt ut å kjøre i hvert fall:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/273921-15-what-needed-5850

 

Unless the games you are playing are very CPU bound (like GTA IV for example), anything above the equivalent of an E8400 (3GHz C2D) is mostly superfluous. However, if you add more cores you would get fewer FPS drop because if any process starts-up in the background, they will be able to run on other cores than the ones used for your games.

 

Vet ikke hvor vitenskapelig dette utsagnet er, men hvis det er i nærheten av å være riktig, trenger ikke E6600/E6400 være så ille allikevel? Har ikke forsøkt å overklokke CPU, men har hørt at denne skal kunne overklokkes ganske bra også, i tilfelle vi er litt short på cpu kraft ;)

Lenke til kommentar

Klokking er kanskje en mulighet.

ved idle har jeg vifteløs kjøler på CPU, kjølig og fin.

ved spilling skrur jeg på vifte, den er fortsatt veldig kjølig, den ligger vel på ca 35 grader ved max load over lang tid.

Jeg skal forresten ta inn 1gb RAM til, men det har ikke så mye å si på ytelsen da.

Lenke til kommentar

Klokking er kanskje en mulighet.

ved idle har jeg vifteløs kjøler på CPU, kjølig og fin.

ved spilling skrur jeg på vifte, den er fortsatt veldig kjølig, den ligger vel på ca 35 grader ved max load over lang tid.

Jeg skal forresten ta inn 1gb RAM til, men det har ikke så mye å si på ytelsen da.

 

Hei igjen, fant en artikkel som enda en gang understreker at CPU ikke er så voldsomt viktig, selv ikke i helt nye spill. Hederlig unntaket er Crysis, men det hadde jeg ikke tenkt til å spille uansett :)

 

http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=69403

Lenke til kommentar

Som en enkel oppgradering er bytte av skjermkort det som har mest å si for spillytelse. Og da gjerne opp på 5850-nivå. En slik oppgradering vil gjerne følge med til neste PC-oppsett hvis systemet skal gjennom en større oppgradering i løpet av et par år.

 

Til dere begge; om dere kommer over brukte c2d brikker (eller omså nye om prisen er rett) på rundt 3.0GHz vil jo det komme som en bonus og forlenge levetiden på eksisterende oppsett.

 

Raskere minne kan jo være en mulighet men da snakker man gjerne om en investering som ikke vil være med i et neste oppsett. Muligheten er jo å finne brukte sett på 2x2GB PC8000-PC8500. Kanskje trådstarter klarer å kjøpe brukt på TG? Alltid noen som har noe til overs : ) Bortsett fra det vil ikke minneoppgradering ha særlig effekt på FPS i spill, grafikkortet er og blir det viktigste.

Lenke til kommentar

Vesleengen: Litt vel bombastisk vel? ;) Begge har jo systemer som faktisk kan kjøre c2dQuad om det skulle være ønskelig, selv om det ikke ville være den beste investeringen.

 

Ifølge anbefalingene til tomshardware har det ikke for seg noe å gå opp bare en generasjon på GPU. Siden begge kan kjøre de raskeste GPU'ene på markedet på sine hovedkort ser jeg ikke grunn til å sette begrensning på 5750. At systemene kanskje ikke blir velbalanserte vil i disse eksemplene komme i andre rekke siden et raskt skjermkort potensielt kan følge med i et neste oppsett.

 

Å legge kr 700 mer i et grafikkort har mye bedre effekt på FPS enn å skifte ut eksisterende minne til noe raskere.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...