Gå til innhold

Stavanger som studentby


Winston Wolf

Anbefalte innlegg

Skal gå høyere utdanning til neste år og de to studiene jeg i grunn har mest lyst å komme inn på er på Universitetet i Stavanger (industriell økonomi & petroleumsteknologi).

 

Jeg er oppvokst i Bergen og har også to alternativer å studere her i byen på UiB, og dermed vet jeg fra før av at studiemiljøet er bra, hvordan byen er, hvordan utelivet er etc. Hører som oftest at Trondheim og Bergen er de beste studentbyene, med god grunn. Men valget i år blir altså uansett mellom Bergen og Stavanger.

 

Jeg lurer på hvordan Stavanger scorer som studentby - hvordan er campus til UiS, studiemiljøet, aktiviteter?

 

Hvordan er selve byen? Utelivet, bomuligheter? Går rykter om en del blind vold og bråk der i helgene, men jeg regner med det ikke er så utbredt som enkelte vil ha det til. Annen relevant informasjon om byen?

 

Hvis noen har opplevd begge byene hadde det det jo vært konge med en liten sammenligning.

 

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uis har rykte på seg for å være ganske bånn på studentmiljø, men blir jo litt hva man selv gjør det til? Mange på Uis er fra byen, og har ikke behov for et nytt nettverk.. Musikkforeninga til studentene på Folken er veldig koselig, selv om minst halvparten ikke er uis-studenter. Her bør du absolutt bli med om du flytter til byen! Utelivet funker, er noen mindre og mer rolige steder, utenom rølpeplassene ved kaia. Vil ikke påstå blind vold er et stort problem.. Anbefaler deg å leite etter bosted nær sentrum. Ullandhaug, hvor Uis ligger, er ikke så veldig spennede.

Lenke til kommentar

Vel i Stavanger avhenger det mye av hva du gjør det til selv. Det er lite man blir dratt med på, spesielt kanskje fordi det er en stor del lokale studenter eller studenter fra nærliggende områder som har mulighet til å reise "hjem" i helger.

 

Selve utelivet er det lite å si på etter min mening, dog studentens hus, Folken ligger litt malplassert i forhold til "utelivssentrum". Blind vold og bråk vil nå jeg si det er relavtit lite av, men man kan sikkert alltid oppsøke slikt :p

 

Angående muligheter for studentmiljø kan du jo ta en titt på linkene her:

http://student.uis.no/studentliv/studentorganisasjoner/

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri studert i Stavanger, men jeg har bodd der i to år. Inntrykket mitt er at som studentby er ikke Stavanger så fantastisk, det er ikke de mest aktive studentene i landet... ;) Hvertfall hvis du skal sammenligne med Bergen og Trondheim. Men det betyr jo ikke at man ikke kommer til å trives - har en søster som studerte petroleum der og hun stortrivdes som student i den byen, og bor der fortsatt selv om det er evig lenge siden hun ble ferdig med studiene.

 

Men bortsett fra det synes jeg personlig at Stavanger er en fantastisk by! Jeg har bodd i både Bergen og Trondheim og noen andre norske byer, og Stavanger er helt klart den byen jeg er mest glad i, i dette landet...;) Utelivet er veldig bra, men det kommer jo litt an på personen også - sammenlignet med Bergen blir Stavanger kanskje litt lite, men det er sånn jeg liker det. Stavangerfolk er heller ikke SÅ vanskelig å bli kjent med (men mulig studentene er det?), jeg endte hvertfall opp med flere gode venner fra den fantastiske byen...;)

 

Er vanskelig å gi noe konkret råd (annet enn at jeg syns det virker litt kjedelig å studere i hjembyen sin :p). Selv endte jeg opp med å flytte enda litt lenger sør for å studere (men skulle jeg vurdert petroleum hadde Stavanger helt klart vært aktuelt for meg), men drømmen min er å kunne flytte tilbake når jeg en gang skal få jobb. Det er trist at studiemiljøet der har rykte på seg for å være litt treigt, for Stavanger har virkelig et stort potensiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...