Gå til innhold

Metoder for å måle hjulhastighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linken din fungerer ikke, men jeg fikk søkt den frem.

 

En pulsteller vil gi et puls-tog i proporsjonal størrelsesorden med hjulhastigheten.

 

Problemet med dette er at du må ha en konstant scannetid i programmet ditt.

Det vil si at programmet må bruke en konstant tid på å kjøre igjennom hele koden, før den begynner på nytt. Og du må vite denne tiden.Dette fordi det å gjøre om signalet til hastighet betyr at du må vite hvor fort pulsene kommer.

 

Jeg har ikke programmert mye mikrokontroller, men jeg ser for meg at dette kan bli en utfordring programmeringsmessig.

 

Derimot om du bruker en måleverdiomformer av f.eks typen ELFA nr. 76-895-40, så vil du få hastigheten inn på en analog inngang som f.eks 0-10V.

Lenke til kommentar

Jeg må vel måle input fra en sensor i et gitt tidsrom uansett hvilken løsning jeg velger?

 

@Dr_VingTor,

Ir sensor ser ut som en god løsning, eneste jeg ser som et problem er å feste noe ekstra på aksling/hjul med tanke på at ledningene ikke kan være med rundt.

Eller finnes det en lyssensor jeg kan bruke så jeg f.eks kan lage en felg med et hull i topp og ett i bunn så sensoren ser en forandring to ganger pr hjulomdreidning?

 

 

EDIT:

@lockdog, dette blir fort en del utover mitt hobbybudsjett! :D

 

EDIT:

Kan jeg f.eks gjøre det så enkelt som å bruke denne?

http://no.mouser.com/ProductDetail/Diodes-Inc/ATS276H-PG-B-B/?qs=sGAEpiMZZMs0JOhy9PM0UZKNP5wevq8LxCDXuIC7Du8%3d

Hvordan får jeg output da? En spenningsforandring hver gang en magnet passerer?

 

Er litt grønn, noe som sikkert merkes! :)

 

 

Takker for svar så langt!

Endret av Met_Fredrik
Lenke til kommentar

Traction Control, ABS, osv. på biler fungerer med èn magnetsensor som står montert for hvert hjul, med en krans med rundt 50 eller flere "tenner" som står på akslingen. Hver gang en tann passerer sensoren, som bare er en magnetspole, genereres det en puls fra spolen som kan leses av etter å kjøre det igjennom en enkel spenningsforsterker.

 

Du kan bruke en lyssensor, men problemet er om dette skal brukes et sted hvor støv kan bli et problem. Skal ikke mye støv til for å blokkere lys. I slike tilfeller vil en magnetsensor med krans være en mye bedre løsning.

 

Du er uansett nødt til å telle antall ganger det blir generert en puls og sammenligne det med en klokkefrekvens for å få ut hastigheten.

 

Nå vet ikke jeg hva du skal bruke dette til eller hvor det skal brukes..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Traction Control, ABS, osv. på biler fungerer med èn magnetsensor som står montert for hvert hjul, med en krans med rundt 50 eller flere "tenner" som står på akslingen. Hver gang en tann passerer sensoren, som bare er en magnetspole, genereres det en puls fra spolen som kan leses av etter å kjøre det igjennom en enkel spenningsforsterker.

 

Du kan bruke en lyssensor, men problemet er om dette skal brukes et sted hvor støv kan bli et problem. Skal ikke mye støv til for å blokkere lys. I slike tilfeller vil en magnetsensor med krans være en mye bedre løsning.

 

Du er uansett nødt til å telle antall ganger det blir generert en puls og sammenligne det med en klokkefrekvens for å få ut hastigheten.

 

Nå vet ikke jeg hva du skal bruke dette til eller hvor det skal brukes..

 

Ahh! Fant faktisk en guide for en enkel magnetsensor som fungerer akkurat slik i går.

Kan forøvrig finnes her om noen skulle være interessert: Instructables magnetic sensor

 

Prosjektet er å lage antispinn på en mini-atv. Den har fra før av 1.5 hk bensinmotor, men skal omgjøres til elektro med en motor av denne typen som gir ca 7 KW :)

 

Så da setter jeg en sensor foran og en bak da, foran som er hjul uten drift blir jo da faktisk fart(når kalibrert) og bak blir motorhastighet. Det er en fast aksling bak, derfor kun èn sensor.

Skal tolke denne infoen og styre motorer fra en Atmel AVR ATmega168 microcontroller fra et kit fra nerdkits.com.

 

Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...