Gå til innhold

Trenger råd om HK og RAM til xp2500+(barton)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg xp2500+ og må da også oppdatere hk og ram. Har kikka litt på asus a7n8x (hørt de er bra), men er jo litt forskjellige modeller å velge i. Trenger ikke innebygd skjermkort og strengt tatt ikke lydkort heller (men det er vel innebygd i de fleste kort nå). Hvilken modell skal jeg velge? Åpen for andre kort også.

Når det gjelder ram, er det vel pc2700 jeg må ha?? Hvilket merket anbefales? Skal ha 512mb i første omgang.

 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg xp2500+ og må da også oppdatere hk og ram. Har kikka litt på asus a7n8x (hørt de er bra), men er jo litt forskjellige modeller å velge i. Trenger ikke innebygd skjermkort og strengt tatt ikke lydkort heller (men det er vel innebygd i de fleste kort nå). Hvilken modell skal jeg velge? Åpen for andre kort også.  

Når det gjelder ram, er det vel pc2700 jeg må ha?? Hvilket merket anbefales? Skal ha 512mb i første omgang.  

 

Takker for hjelp  :)

 

vil sterkt anbefale Asus A7n8x deluxe. har bare gode erfaringer. og det med lydkort: jeg har bare disablet lydkortet på hovedkortet og selv bruker jeg Adigy Player.

 

vil anbefale en eller to (helst to) pc3200 twinmos m/winbond ram brikker. 512 mb kanskje. eventuelt 2*256.

Lenke til kommentar

vil anbefale en eller to (helst to) pc3200 twinmos m/winbond ram brikker. 512 mb kanskje. eventuelt 2*256.

 

Bare ikke kjøp Twinmos uten Winboard. De ser ikke ut til å like mitt NForce2 hovedkort.

Og hva vil Winboard si..?

 

Han mener nok Winbond, som forøvrig er produsenten av selve minnechippene som sitter på minnebrikken.

 

Andy

Lenke til kommentar
Når det gjelder ram, er det vel pc2700 jeg må ha?? Hvilket merket anbefales? Skal ha 512mb i første omgang.

 

 

Ser de fleste i denne tråden anbefaler PC3200+ RAM. Slik jeg har forstått det av de artiklene jeg har lest på et par hardware-sites, er det slik at RAM som ikke har synkron hastighet med FSB jobber tregere enn den type RAM som er synkron. Busshastigheten på den prosessoren du ønsker å anskaffe deg er på 333MHz - jeg vil derfor tro at PC2700 (DDR-RAM med 333MHz klokkefrekvens) er det du bør går for, ja.

 

 

Selv har jeg også gått med tanker om å kjøpe meg samme prosessoren som du nevner, og da har jeg sett meg ut Corsair sine RAM-brikker som de mest aktuelle. Kanskje helst også et par av twin-settene de leverer, 2x512MB eller 2x1024MB (avhengig av økonomiske faktorer).

 

 

Håper det ordner seg for deg iallefall, det er tydeligvis mye research å gjøre før man skal kjøpe seg nye PC-deler. Iallefall for oss som bygger selv :)

 

 

// EDIT

 

En annen ting som kanskje er verdt å legge merke til er latency på brikkene du kjøper. Nå har ikke jeg satt meg nevneverdig inn i dette, men jeg regner med det sier seg selv at jo lavere tallet er, jo bedre er det. CL2.0 og CL2.5 er vel de det selges mest av i dag, vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Ser de fleste i denne tråden anbefaler PC3200+ RAM. Slik jeg har forstått det av de artiklene jeg har lest på et par hardware-sites, er det slik at RAM som ikke har synkron hastighet med FSB jobber tregere enn den type RAM som er synkron. Busshastigheten på den prosessoren du ønsker å anskaffe deg er på 333MHz - jeg vil derfor tro at PC2700 (DDR-RAM med 333MHz klokkefrekvens) er det du bør går for, ja.

Hastigheten som står på rambrikken er ikke hastigheten den opererer på, men det den er spesifisert til å klare. Du kan fint kjøre en PC3200-brikke på PC2100 eller PC2700. Anbefaler forresten en PC3200-brikke jeg også, da den trolig vil kunne kjøre på mer aggressive timings, og vil nå lengre på en eventuell overklokking. Twinmos PC3200 med Winbond er en slager.

Lenke til kommentar
Hastigheten som står på rambrikken er ikke hastigheten den opererer på, men det den er spesifisert til å klare. Du kan fint kjøre en PC3200-brikke på PC2100 eller PC2700. Anbefaler forresten en PC3200-brikke jeg også, da den trolig vil kunne kjøre på mer aggressive timings, og vil nå lengre på en eventuell overklokking. Twinmos PC3200 med Winbond er en slager.

 

 

Ja, selvfølgelig. Nå når jeg får tenkt meg om jeg er faktisk enig med deg (bortsett fra valget av leverandør - tror jeg ville foretrukket Corsair foran TwinMOS). Det jeg glemte å ta med i mitt innlegg var det faktum at PC3200 er den hastigheten som sålangt egner seg best til overklokking - såvidt jeg vet. Altså mer reell for framtiden enn en PC2700-brikke vil være.

 

Det med timings hadde det vært fint om du kunne forklare litt nærmere, jeg har nemlig ikke klart å finne særlig mye info om det andre steder. Hvordan og hvor justerer man timingen, samt CAS-Latency?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...