Gå til innhold

dual system med slot1 og FCPGA kompatibelt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har et spørsmål som noen her kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har et hovedkort (P6DGU fra Supermicro) som støtter dual cpu opptil 1GHz. Har bare en cpu nå (Intel PIII 1GHz PC100 slot1), men tenkte å kjøpe en til og kjøre dual. Spørsmålet er om jeg kan kjøpe en cpu med FCPGA og en slot-konverter og at dette vil være kompatibelt med min slot1 cpu eller om jeg må ha en cpu med slot1 (noe dyrere)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frykter du må ha en tilsvarende CPU, altså en Intel PIII 1GHz PC100 slot1. Forhåpentligvis for deg tar jeg feil, siden å finne en blir litt vanskelig. Om du ikke kjøper en brukt PC for kun å benytte CPU'en og eventuelt andre deler, men dette blir kanskje en dyrere løsning.

 

PS. Du har vel OS som takler dual CPU? Altså Windows NT/2k/XP?

Lenke til kommentar

Skal ikke by på problemer så lenge du finner en "identisk" fcpga prosessor. 1Ghz slot 1 P3 er jo samme kjerne som en fcpga P3, bare pass på at du ikke får en fcpga2 P3, de har vel dobbelt så mye L2-cache og jeg tror ikke det vil funke smertefritt.

Lenke til kommentar

Det funker så lenge de bruker samme FSB. 2x 133Mhz-CPUer med forskjellige multipliere funker faktisk ;)

 

Har en 667Mhz FCPGA og en 800Mhz ... går som en drøm Benchmarks og CPUID og slike programmer klikker mongo da, men begge CPUene går på full guffe ... real life-programmer funker som rakkern ihvertfall.

Lenke til kommentar

De bør ha samme stepping. Dette finner du i Intels S-spec tabell.

 

Jeg har selv hatt dual med 2 cpu'er av forskjellig stepping. Da er det viktig å vite hvilken slot som er master slot. Dvs den slotten som PC'en bruker til å starte systemet og BIOS med. Den andre CPU'en er det som må ha den nyeste/høyeste steppingen.

 

Bortsett fra dette så er det en ting til som er viktig. De MÅ ha samme multiplier på prosessoren på de fleste hovedkort. (Leste noe annet i en post ovenfor, men tror ikke det gjelder alle hovedkort.) Helst samme klokkefrekvens, men det kan enkelte ganger løses med over/underklokking. Begge prosessorene kjører på samme buss og hastighet.

 

Oppsummert i grove trekk. Hvis du finner en 1000 prosessor. (Absolutt ikke en FC-PGA2) så virker det. Hvis det er ustabilt, så bytter du dem om. Da har du antagelig den med nyest stepping som hoved-prosessor. Operativsystemet tror da at den gamleste også er nyere. Dette kan medføre regnefeil i enkelte sære tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...