Gå til innhold

Hvordan få frem nye input-elementer når brukeren trykker på en?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har følgende ønske/problem:

 

Driver å lager et enkelt databasesystem over biler som passerer et visst punkt, der det registreres en del info om hver passering.

Jeg ønsker å lage systemet slik at man kan hente opp en bestemt bil ved å søke på registreringsnummeret, der data som allerede er registrert om bilen vil dukke opp i en tabell, der hver rad representerer hver registrerte passering. Dette har jeg fått til helt greit.

Men, det jeg nå ønsker, er å nederst i denne tabellen ha et felt, slik at en kan fylle inn info om NYE passeringer, i et og samme skjermbilde! Dette er jo ikke noe problem i seg selv (lage en form, med feltene inne i tabellen), men så kommer ønsket/problemet mitt:

 

Er det mulig, ved hjelp av javascript, å lage en løsning slik at når man trykker på et av feltene i den nederste raden(som inneholder text-elementene), for å fylle inn info om en ny passering, så vil det automatisk lages en ny rad med text-elementer, som brukeren også kan fylle inn? Og hvis brukeren så trykker på et av feltene i den neste raden, så vil det på ny danne seg en rad under denne? Slik at det med andre ord alltid vil være en rad tilgjengelig nederst som kan fylles ut?

 

Jeg søker ikke her etter noen komplett løsning, syntes det er morsomt å fikle med dette på egenhånd, men, har ikke noe særlig erfaring med javascript, så hadde vært fint å få litt veiledning i starten :)

Endret av andjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jQuery er genial på denne måten.

 

$(document).ready(function() {
 $(".someelement").change(function() {
   $("div#wrapper").append('<input type="text" name="foo" id="foo" />');
 })
});

 

Det mest logiske er å bruke "blur()", men dette blir ikke helt rett.

Med å bruke blur() oppretter du et nytt felt om du f.eks hopper fra felt til felt..

Med "change()" opprettes det kun felt dersom det forrige feltet ble endret.

 

Slik som det er nå, så opprettes det et nytt felt hver gang ".someelement" endres. Så her

må du inn å opprette en regel eller to.

 

F.eks: om feltet "foo" ikke eksisterer, opprett. Eller du kan lage alle feltene, skjule dem å la jQuery styre hvilke felt som skal vises..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...