Gå til innhold

Gaming-PC til 10k


Anbefalte innlegg

Hallo, alle sammen

 

Jeg hjelper en venn med å velge ut deler til pc'n hans. Han vil legge ut ca 10.000,- og er villig til å hente datamaskinen i hentebua hos komplett. Tenkte å kjøpe hele maskinen på komplett, ettersom at de er gode på service, og han sparer frakt ved å hente dem der.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...C6-13F8B55C2B3A

 

Han var veldig opptatt av at det skulle være en i7-prosessor i maskina, men det ble litt dyrt med en på 1366-socketen. Bør han gå for en i5?

 

Takk for alle råd! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom en av de tinga han driver med er mye convertering av video, samt mye tallknusig, så er riggen grei nok, god rigg for det formålet, har også gode gamermulighter out of the box, men som gamerigg er det dårlig for prisen, så er det gamerigg han er på jakt etter, så er det et dårlig oppsett.

 

Kun 4x4 crossfireupport, dette vil gi markant ytelsestap om han på et senere tidspunk skulle ønkse crossfire av 5850, i en gamerigg til 10 k hører 5870 med.

Lenke til kommentar

Hei, når du først går for socket 1156 så er det absolutt ingen grunn til å legge til de 700,- for å få en i7. De yter så og si identisk på vanlige ting. Det er først når en skal drive med tung redigering osv og har bruk for "Hyper-threading" at i7 vil være litt bedre. Er budsjettet litt stramt så er i5 en knallgod og lett klokkbar prosessor. Legger du for eksempel til differansen mellom i5 og i7 i en prosessorkjøler klokker du fint 2.66 ghz opptil 4 ghz. Tenker da på Noctua sin 120 eller 140 mm vifte. Da får du i tillegg en vesentlig roligere pc. Selv synes jeg stockjølerne til prosessorene er litt for støyende. Skal selv bygge en pc til en kompis imorgen. Han har også et budsjett på 10k. Du kan jo hente litt inspirasjon

post-105988-1266348401_thumb.png.

Lenke til kommentar

Skal jeg legge vekk diverse fanboy tanker så får man klart mest spillytelse for pengene ved å velge et AMD oppsett.

Her har jeg satt opp et eksempel hos komplett. Den ligger rett under 10k, men en kan såklart få det billigere ved å kjøpe andre plasser.

 

post-105988-1266350731_thumb.png

 

+ 5870

+ 8 gb ram

+ Kjempekabinett "Lydløst"

+ Kjempe prosssorvifte.

+ USB 3.0

+ Sata 6gb/s.

 

- Liten strømforsyning. Ikke det beste merket.

- Treg ram <-- Betyr ingenting.

- Kun 1x 16 pci-e slots.

 

Edit. Justeringer. Gå ned til 4 gb ram. Velge hovedkort med 2 stk 16x pci. Eller større strømforsyning. Eventuelt legge til en SSD.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Takk for så gode (og raske!) svar!

 

Jeg henta litt inspirasjon fra alle, og bygde på jonols forslag:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...3F-69332603D91A

 

Jeg får si til han at en i7-prosessor ikke lønner seg i en maskin til 10k. Kom også på at han bør ha en Win7-lisens, så det ble litt dyrt, kanskje. Vet noen om noe jeg kan kutte litt ned på?

Lenke til kommentar
Takk for så gode (og raske!) svar!

 

Jeg henta litt inspirasjon fra alle, og bygde på jonols forslag:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...3F-69332603D91A

 

Jeg får si til han at en i7-prosessor ikke lønner seg i en maskin til 10k. Kom også på at han bør ha en Win7-lisens, så det ble litt dyrt, kanskje. Vet noen om noe jeg kan kutte litt ned på?

Fint oppsett det der. Mye hardware for pengene. Det første jeg biter meg merke i er at rammen ikke er kompatibel. Hovedkortet søtter kun PC3-10600, PC3-8500 og du har valgt PC-12800. Det er litt av "svakheten" med socket AM3. Utenom å velge en annen ram så ville jeg ikke byttet ut noen av komponentene. Men dersom dette oppsettet er over budsjettet så ville jeg kjøpt en billigere harddisk og fjerna den musa. Vil anbefale deg/han om å sette opp dette oppsettet hos Dustin Home. Visst jeg ikke tar helt feil så betaler du bare 99,- for sending av hele pakke. I tillegg vil du mest sannsynlig få en billigere totalpris.

Lenke til kommentar

En tar ikke trådløs mus til en gamerigg, det vil koste deg mange seiere, og her snakker jeg av erfaring, ok nå er det noen år siden jeg gama mye, men husker da dette meget godt, trådløs mus er nei nei.

 

Hvis vi skal ned til 10 k med os mus og tastatur, må vi ofre der det svir minst når det gjelder ytelse.

 

Vi får gå for x8 Crossfiresupport. Og så må vi nesten velge et 5870 som kommer på lager før 1 april. Så får vi kutte til 500 gb hdd i første omgang, og siden AMD 965 har fri klokkegenrator er ikke minne så vesentlig for overklokking her, så vi kutter litt her også. Psu bør vi ha 750w, så det får bli chieftech, grei i forhold til pris, men dustin har 750w Corsiar ca 100 kr dyrere en chieftech 750w,men da er vi et par hundre over.

 

Dersom 10k er maks grense, så får vi fordele handelen mellom Komplett og DustinHome. Har også sett på lagerstatus ved delevalg.

 

Fra Komplett.

 

Samsung DVD brenner

Chieftec 750w psu

Samsung F3 - 500 gb hdd

Logitecmx518 gamermus

Gigabyte 790x hk , x8 Cf support, usb3.0

 

Toalt fra komplett kr 2741,-

 

Fra dustin

 

Fractal Kabinett (Sølv frontdør)

Arctic Cooling 120 mmekstra vifte for monterig topp i kabinettet

Amd 965.3.4 ghz

4 gb DDR3 -1333

Gigabyte 5870

Win7 64 bit norsk

Logitec Classic tastatur

 

Totalt fra dustin inkludert Frakt kr 7242,-

 

Totalt for riggen inkludert henting og frakt kr 9983,-

Lenke til kommentar
Techs oppsett er bedre, her er det 16x16 for crossfire, har ennå ikke sett noen tester av den rimelige Ace psu'en.

 

I følge svenske brukere er de mindre enn imponerende, har vært mye problemer på de forumene jeg har lest på. (Og 620 watteren er egentlig 480W. 620 er bare peak effekt). Så da er det vel egentlig bare å styre unna, og det bør Teac også om han har tenkt å sette den i kompisens PC. :/

Lenke til kommentar
Techs oppsett er bedre, her er det 16x16 for crossfire, har ennå ikke sett noen tester av den rimelige Ace psu'en.

 

I følge svenske brukere er de mindre enn imponerende, har vært mye problemer på de forumene jeg har lest på. (Og 620 watteren er egentlig 480W. 620 er bare peak effekt). Så da er det vel egentlig bare å styre unna, og det bør Teac også om han har tenkt å sette den i kompisens PC. :/

Skal si du følger med :) Er egentlig litt for seint for meg. Skal ned å hente pcen på posten idag. Hadde jeg visst dette før ville jeg ha byttet ut PSUen ja. Ble litt for lite research fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...