Gå til innhold

hjelp til valg av vst pakke


DilliMusic

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

har tenkt til å gå over til å bruke kun cubase. gir meg så mange flere muligheter når du gjør alt et sted og slipper å gå frem og tilbake.

 

trommer er viktig ettersom det som er i cubase ikke er stort å skryte av.

når jeg sier trommer tenker jeg på trommer til alle sjangere. ikke bare trommer til rock\pop men til alt mulig og et bra utvalg.

 

trenger også noen gode synther, gode piano lyder osv.

 

er Native Instruments Komplete 6 verdt å betale for?

finner jeg noe annet som er bedre og ikke så altfor dyrt der jeg får med meg det meste?

 

det er viktig at det fungerer på Mac og PC.

 

Budsjett har jeg ikke satt. men rundt 6 000 - 8 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undersøk følgende:

Steinberg Hypersonic 2

IK Multimedia Sampletank 2

Native instruments Komplete

Native instruments Kontakt

Native instruments Kore

 

Alle disse er såkalte "romplere", altså pakker med alle typer vanlige lyder for musikkproduksjon. Hva som er best for deg, kommer veldig an på hvordan du jobber og hvordan du vil at musikken skal høres ut.

 

Det jeg alltid synes er lurt, er å starte med å skaffe en rompler du liker godt. Deretter kan du bare se an hvilke instrumenter du vil ha bedre lyd på. Vil du ha bedre akustiske trommelyder, så skaffer du f.eks. Superior Drummer.

Lenke til kommentar

Hva slags musikk lager du? Komplete 6 er sikkert en fin pakke om du ønsker å lage musikk som høres ut som det alle andre lager, men jeg ville heller plukket litt her og der for å få litt særpreg. Det finnes flere selskaper som lager billige og unike instrumenter, som for eksempel Tone Hammer (og underbrandet Micro Hammer), Sonic Couture og Cinematique Instruments. Jeg skyter sikkert meg selv i foten ved å reklamere for disse, men det får så være :)

 

Jeg er ingen synth-ekspert, men en FM-synth er vel et must å ha. Det finnes mye bra å få gratis, men NI's FM8 skal være utrolig bra. For trommer er Drumkit from Hell og BFD det beste du kan få. EZDrummer er billigere og har mindre funksjoner og utvalg, men kan ekspanderes en del.

 

For piano er Pianoteq i en egen klasse helt på toppen. Ellers finnes det en del gode samplepakker å få kjøpt til en høy pris, men de høres alle litt døde ut i forhold.

Lenke til kommentar

Har ikke hypersonic gått ut på dato? lages denne enda?

sampletank 2 ble jeg litt skuffet over. likte ikke lydene helt.

har testa kontakt litt og det hørtes bra ut i mine ører. så tenkte jo at Komplete 6 kan vurderes.

 

har superior drummer, men er også ute etter trommer som passer bra til Rnb og pop. liker også å prøve ut noe nytt så er det jo fint med forskjellige trommer.

 

musikken jeg lager varierer fra Pop og RnB til rolig chillout og litt eksperimentell musikk.

 

bruker reason nå og overfører det videre til Cubase. finner da frem en lyd som jeg liker og lager en melodi og tar det derfra. om det blir rock eller hva det blir finner jeg ut til slutt.

Lenke til kommentar

Drumkits from Hell er vel industristandard på trommesamples. Den har et utrolig antall trommesett tilpasset forskjellige musikktyper. Og integrerer perfekt med VST-standarden og Cubase. Av synther spørs det vel brukernivået ditt..vil du ha analog-ish lyder kjører du noen av Arturia sine softsynther som er emuleringer av klassiske analogsynther..Aberet er at de er veldig dyre (snakker et par hundre dollar pr synth).

 

skal du ha merkelige atmosfærer og ambient pads tar du absynth..osv. Er så mange utallige softsynther at man blir svimmel. Foretrekker ekte hardware jeg. Å ha ubegrenset antall "patcher" å velge mellom gjør bare at man bruker alt for mye tid på å høre gjennom lyder i 200 softsynther istedet for å godta begrensningene på hardware-synthene man allerede har og lage noe produktivt med dem. Hvis du kjøper et nummer av Computer Music på Narvesen får du en stor softsynth-pakke de har satt sammen selv i ett program. Der har du vel det meste du trenger.

 

Jeg var sånn som samlet på mest mulige softsynther ett års tid, men det ble altfor kaotisk og lite oversikt og jeg satt mest bare og "surfa lyder" istedet for å gjøre noe vettig med dem. Så sletta alt sammen. Har masse hardware som jeg heller bruker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

går hele tiden igjennom lydene i reason. finner en lyd jeg liker og spiller og surrer med den lyden. finner jeg en melodi jeg liker så spiller jeg det inn. så derfra finner jeg ut hva jeg vil videre med sangen og tester ut andre lyder. finner som regel en lyd og kan forandre på den litt for å få den til å passe bedre. men er ikke en spesialist på programmering av lyder.

 

trenger noen vst'r som kan tilby meg det samme som reason tilbyr. samme variasjonene av lyder. har kjøpt Reason pianos refill og Reason Drum Kits 2.0 refill til reason 4 senere. men startet med det som var i reason først.

 

så hva bør jeg da starte med?

 

har også sett litt på EastWest Goliath. men vil ikke ha kun en vst. jeg liker å ha en hel samling av lyder. og dette fordi jeg kan finne det jeg er ute etter eller eventuelt finne noe jeg vanligvis ikke bruker og teste noe nytt.

 

er da Komplete 6 en god start med noe ekstra? eller bør jeg heller gå for goliath (eller en annen) pluss noe mer?

 

som sakt har superior drummer men det er jo bare akustiske trommer.

Lenke til kommentar
For elektriske trommer finns det jo en expansion pakke for ezdrummer. Disse funker også i superior drummer.

LINK

 

det så jo litt interessant ut. hvis jeg legger til Battery 3 så har jeg vel tatt meg av problemet med trommer?

 

har titta litt mer her og der og kommet over noe som jeg tror vil holde.

 

har superior drummer 2.

tenkte da å legge til Komplete 6 (KONTAKT 4 - GUITAR RIG 4 PRO- MASSIVE - REAKTOR 5 - ABSYNTH 5 - BATTERY 3 - FM8)

også hører jeg så mye bra om piano teq så tenkte å kjøpe meg dette.

 

i tillegg til dette er det jo noen synther og sånt i Cubase og.

 

ser dette bra ut?

Lenke til kommentar

Komplete er en god deal

 

pianoteq er det beste jeg har prøvd, kjøp det!

 

 

Når det gjelder trommeprogrammering ville jeg prøvd å programmere i audio

Last ned noen bra samplebiblioteker fra f.eks mutekki og sleng samples rett på audiospor i cubase

 

Mye mer visuelt enn midiprogrammering og enklere å mikse - du slipper prosessen med å lage en ekstra utgang i battery og rute en sample dit når du f.eks vil skru eq og legge klang på

 

 

En annen klassiker du bør sjekke ut er korg legacy collection

ms-20 er et must!

Lenke til kommentar

Komplete er en god deal

 

pianoteq er det beste jeg har prøvd, kjøp det!

 

 

Når det gjelder trommeprogrammering ville jeg prøvd å programmere i audio

Last ned noen bra samplebiblioteker fra f.eks mutekki og sleng samples rett på audiospor i cubase

 

Mye mer visuelt enn midiprogrammering og enklere å mikse - du slipper prosessen med å lage en ekstra utgang i battery og rute en sample dit når du f.eks vil skru eq og legge klang på

 

 

En annen klassiker du bør sjekke ut er korg legacy collection

ms-20 er et must!

 

du har jo hørt litt av musikken jeg lager. hva slags tromme samples bør jeg gå for av mutekki?

 

har sett litt på den korg legacy collection. har vurdert den men ikke sett for meg at den er god nok til å kjøpe. har jo aldri testet noen av dem så vet ikke. finner jeg trial versjoner av vst synthene der?

Lenke til kommentar

Sånne offisielle softsynther er ofte milevis bedre enn alle de hundrevis av VST-ene man finner gratis rundt på nettet. Fordi de faktisk får betalt for å lage dem skikkelig, og de får tilgang på teknologi som ikke er standardisert og kan modellere oscillator og filterkurver mest mulig likt orginalsynthene.

Gratis synther bruker gjerne generiske "public domain" oscillatorer og filtre så de blir hørende veldig like ut. SynthEdit er et ofte brukt program til å bygge gratis softsynther med.

 

Husk at lyd er bare kompliserte bølgeformer, og disse kan gjenskapes med komplisert matematikk og lydteori. De fleste analogsynthene lager lyden basert på enkle bølgeformer som sagtann, square wave, sinus og triangel, og fjerner harmoniske frekvenser gjennom low/highpass filter. Denne typen kalles derfor "Subtractive synthesis". Stort sett alt fra 70 og 80-tallet brukte dette, helt til digitale synther på 80-tallet kom med masse rare digitale bølgeformer for å lage helt nye typer lyder (og FM-synther ikke minst). Nå er det subtractive-synther som er i skuddet igjen.

 

Arturia sine f.eks. låter svært likt orginalene fordi de har rettigheter fra Roland, moog, Arp og sequential circuits på å "klone" hardwaren deres i software. Men fortsatt mangler det selvsagt mye på å gjenskape en orginal Prophet-5. Arturia Prophet V er close, though. Vanskelig å finne cracka versjoner av disse fordi Arturia har et helsikes Donglesystem som tar måneder å cracke hver gang de kommer med en update. Så gruppene som holder på med cracking av VST og slikt har offisiellt sagt at de gidder ikke bry seg med Arturia sine syncrosoft-beskyttelser, det var bare bortkastet tid.

 

Korg legacy collection er jo gitt ut av Korg selv, så der får man også kanon lydkvalitet og stor likhet med orginalene. Sjekk ut Digital collection versjonen, så får du den fantastiske Wavestation også.

 

Alle arturia-synthene har 14-dagers trialversjoner med full funksjonalitet, hvertfall, bortsett fra at du ikke får lagre egne lyder eller importere andre sine lydbanker, da. Du får en god feeling for hva det dreier seg om uansett, og kan skru så mye du vil såklart.

 

Moog modular 2 er helt fantastisk bra, men veldig høy lærekurve for en nybegynner, da du lager lydene akkurat som modulærsynthen fra 60-70 tallet den emulerer, ved å dra kabler mellom uavhengige moduler og sette input levels osv. Fantastisk bra lyd. Du har hele 9 oscillatorer og kan sette opp masse filtre og envelopes der det er plass.

Minimoog er en direkte avkommer til Moog Modular-systemene, som var så dyre at bare de rikeste artistene og studioer hadde råd til en. Minimoog har samme oscillator og filter, men er ferdig patchet sammen internt etter den klassiske venstre mot høyre

 

"oscillator-filter-envelopes-voltstyrt forsterker (VCO-VCF-EG-VCA)" metoden som nesten alle synther brukte etterpå. Den har 3 oscillatorer, ett lowpass-filter og 2 envelopes, og ble fort en standard i musikkindustrien pga lavere pris så folk faktisk hadde råd. Synther den dag i dag prøver å gjenskape denne "minimoog" lyden men ingen greier det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...