Gå til innhold

Utbytting av deler i maskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Folkens!

Vurderer å bytte ut noen av mine komponenter i maskinen.

Kompnenter jeg vurderer å skife er følgende:

• Prossesor
  • Skjermkort
  • Evt Minne

Har følgende oppsett fra før:

Hovedkort: Asus p5b LINK

Minne: 4* 1 GB corsair DDR2 PC6400 400 mhz LINK

Skjermkort: Radeon X1950 256MB

Prossesor Intel Core2Duo E6400 65NM

Maskinen skal brukes til endel spilling.

Ønsker å få så mye ut av pengene som mulig, med et budsjett mellom 5-6 000. evt rimeligere alternativ også.

andreas.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden maskinen skal brukes til spilling, så vil jeg anta det også inkluderer nyere spill? Da ville jeg i så tilfelle valgt et Radeon HD 5850 skjermkort. Når det gjelder CPU, så er Core i5 hakket kvassere, men under spilling er det ikke merkbar forskjell på Core i5 eller Phenom II prosessorene. Til Gaming bruk er med andre ord Skjermkortet viktigere enn Prosessoren.

Du kan også være litt kreativ og vurdere følgende deler:

Hovedkort: Asus M4A79XTD EVO 790X

Prosessor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition

Ram: Kingston DDR3 4GB 1333MHZ

CPU kjøler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

Ram kjøler: Arctic Cooling RC Ram Cooler

Prisen for dette havner på rett under 6000 kroner.

Her får du prosessor til nesten gi-bort pris, som dessuten er en ulv i fåreklær. Den gir mye ytelse i forhold til prisen. Du kan også med svært enkle knep låse opp de låste kjernene i prosessoren, slik at du får en fire kjerne prosessor. Gå til Youtube og søk etter: Phenom II 550 unlock cores - så vil du få gode videosnutter som viser hvordan dette gjøres.

Når det gjelder skjermkort, så er HD 5870 et av de kraftigste kortene på markedet på nuværende tidspunkt. Og om du lurer på merket Vertex, så kan jeg si at dette er et nytt merke startet av personer som tidligere jobbet for TUL PowerColor Mer detaljer så er det en gjeng fra PowerColor som brøt av og startet å produsere sine egne skjermkort.

Jeg kan også legge til at det også er andre ting som du må ta hensyn til. Kan først starte med din nåværende strømforsyning. Om denne ikke er kraftig nok, så kan du bare glemme skjermkort som HD 5850 og HD 5870. Neste er skjermen. Har du en skjerm med maksimal oppløsning på 1024x768 pixler, så vil kjøp av et HD 5850/HD5870 skjærmkort være som å kjøre ned på Rema 1000 med en semi trailer for å frakte hjem matvarene for helgen. Har du skjerm med oppløsning på den nederste skalaen, trenger du ikke mer enn et HD 5770 skjermkort. Det siste er kabinettet. Hvor stor plass er det i kabinettet? Et HD 5870 skjertmkort kan ikke kalles liten i størelse, så det er viktig at du kontrolleret at det er plass. Også en viktig faktor er de termiske egenskapene. Hive inn et HD 5870 skjermkort i et kabinett som har en enslig 80 eller 120mm vite, vil fort vise seg å ikke være et smart trekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...