Gå til innhold

En treningsnarkoman's Treningslogg!


Anbefalte innlegg

Jeg er en kar fra Nordland, som har høye ambisjoner innen idrett! jeg trener veldig mye, og jeg trener ikke for å holde meg i form, jeg trener for å bli god, bedre, og til slutt, bedre en konkurrentene mine. det er på en måte mentaliteten min innen idrett! drømmen er å bli profesjonell løper, og den ideelle drømmen er å en gang kunne løpe 4.2 mil, engang...

 

min idrett, løping, langdistanse.

 

kan jo føre litt om meg selv her:

Kjønn - Gutt/mann

Alder - 17 år

Høyde - 176cm over bakken!

Vekt - sist jeg veide meg, 69kg

 

Meritter:

4.2km, minimaraton - 16:12

2.9Km - 10:16

9.2km - 39:12

10.5km - 44:00, målt på en klokke med viser, så er ikke sikker på sekundene. men brukte ca tre kvarter på strekningen.

 

akkurat nå trener jeg meg opp til ett løp i slutten av mai, for så å starte en løpskarusell, altså løpesesongen med diverse stafetter, langdistanseløp, osv. skal logge tidene her, slik at dere kan danne ett bedre bilde om meg innen løping.

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første treningsøkt som er ført i treningsloggen!

idag var det Langkjøring som stod først i prioriteten. siden det er kaldt og glatt ute, kjørte jeg denne på mølle, noe jeg synes funker helt greit.

som jeg "røft" husker det, la jeg opp løpe slikt:

8 minutter på fart 8, som oppvarming, 1 minutt på 9, og 1 minutt på 10. tilsammen 10 minutter.

økte til 11 og holdte til 20 minutter, økte til 12, og holdt til 40, senket til 11.5 til 45, økte gradvis til 12 igjen iløpet av 5 minutter, til 50 (da 0.1 per minutt)

økte 0.1, altså til 12.5 iløpet av 5 minutter, til 55 minutter. deretter økte jeg til 13 til 58, økte til 14 til 59, og 15.5 (som er intervallfarta), det siste minuttet.

god, sliten og svett, avsluttet jeg 1 times langkjøring på mølle, og kom meg 11.2 kilometer!

 

dro hjem og spiste og slappet av, og dro på innebandytrening i 1 time. noe som er kortintervalltrening. her trenger jeg vel ikke greie ut mer.

 

det var dagens trening! langkjøring og det å jobbe lenge i fokus, da jeg trener meg spesifikt opp til ett veldig tungt terrengløp i slutten av mai.

 

konklusjon:

idag var jeg veldig i form! slappet helt av på lørdag, og var sosial sammen med en del venner da, og lot kroppen hente seg mye inn. 1 dag med hvile har mye å si, skjønner jeg.

eneste jeg er litt missfornøyd med er at jeg har litt vondt på leggen, når jeg presser rett ved beinet. kan det være betennelse ute og går? isåffal blir det sykling istedefor løping imorgen på restitusjonsdagen. vi får se...

 

Oppdatering, mandag:

jeg er ikke øm på leggen idag, så det er bare etter trening jeg er øm. dette skjer vanligvis etter hallidrett, så jeg må være litt forsiktig med hallidrett nå, det kan være begynnelsen på en betennelse.

 

- Skarpengland

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar

Andre treningsøkt som er logget her!

Mandag 15.2.10

 

10 minutts oppvarming på mølle...ingenting å greie ut om her, bare at jeg varmet opp i 10 minutter, rolig.

 

magecurls, en masking som lar meg bøye hele overkroppen fremover, som fokuserer på magen. tror dette heter magecurls.

70kg x1, og 80kg x3

tok 12 repetisjoner i alle sett

 

benløft, "henger" meg opp i ett stativ, på en måte, og løfter opp hele underkroppen til kroppen har en 90 graders vinkel.

15 repetisjoner x 4

 

brystløft

sitter meg på skråbenk, løfter 12.5kg i hver hånd, løfter helt opp over meg, og senker igjen.

15 repetisjoner x 4

 

nedtrekk, bak

trekker vekta ned, bak hodet. 45kg

10 x 4

 

rygghevninger

ligger med fotene i ribbevegg, med magen ned. løfter overkroppen opp.

15 repetisjoner x 4

Lenke til kommentar

Onsdag, 16 februar 2010

 

idag hadde jeg en økt på planen, det var løping, i form av intervaller...

 

varmet opp i 10 minutter, og kjente at kroppen ble varm, og klar til å løpe! bra var det ^^

 

løpte 4 minutter på 15.5, og kjente at jeg faktisk hadde mer å gå på! dette betyr fremgang!

tok to minutter med pause, der jeg gikk på mølla, og fyrte opp til 16. holdte 4 minutter til. 2 intervall.

2 minutter med pause, fyrte opp til 16 igjen, pustet meg godt gjennom denne intervallen, og tok 2 minutter med pause:

4 intervall:

16 i 30 sekunder, 16.5 til det første minuttet. 17 til 1.5 minutter, 18 til 2 minuttet. økte til 19 og holdte til 3 minutt, økte til 19.5 til 3.5 minutter, og økte til 20 det siste halve minuttet.

 

4 intervaller, siste desidert hardest. bra treningsøkt!

konkurrerte LITT, i maksløft i benkpress med en kamerat av meg etterpå, men det var så få løft, at det tar jeg ikke med i regningen engang...

 

konklusjon:

en bra treningsøkt! går til sengs nå med god samvittighet, og trenger energi til imorgen...

gonatt!

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Onsdag 18.2.10

 

idag var det to økter som stod på planen, fotballtrening og innebandytrening.

jeg trenger vell ikke å greie ut om denne treningen, det er jo kortintervalltrening i sin beste form, dette.

 

men jeg vurderer å droppe fotballtreningen, ettersom det er oldboys, og tempoet der er ikke allverdens.

men innebandyen derimot! bra trøkk i 1 time og 15 minutter, det er det! og jeg blir god og sliten!

Lenke til kommentar

Torsdag 18 februar!

Løpeøkt på treningsstudioet:

4x4 intervall!

 

1. intervall:

Speed: 16

4 minutter

 

2. intervall:

speed: 16

4 minutter

 

3. intervall:

speed: 16

4 minutter

 

4. intervall:

16 i 2 minutter, 17 i ett minutt, 18 i sisteminuttet.

 

knallbra løpeøkt idag! er god, sliten og trøtt i skrivende stund. gonatt....

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Fredag 19. februar 2010...

idag hadde jeg styrke på planen, den gikk som følger:

7 minutter oppvarming, fulgt av:

benhev! henger meg opp på ett stativ, og løfter beina, (fot opp til lår) opp, og senker.

15 x 4

 

Magecurls, 80kg, 10 x 4

 

Skråbenk, armløft, 12.5kg, 15 x 4, siste repetisjon var veldig slitsom.

 

Benkpress!

30kg, 10 x 4, måtte virkelig presse den siste repetisjonen.

 

Knebøy, "konge"

det er to versjoner av knebøy, en der du går ned slik at knærne akkurat bøyer seg, og går opp igjen. jeg gjorde denne for ca 1 mnd siden, da en eldre mann kom til meg, og viste meg en knebøy variant der jeg holdte stanga og vektene inntill brystet, og senket seg til rompa rørte bakken. det var altså MaksiMAL med innsats når jeg skulle komme meg opp. denne varianten kjører jeg hver fredag, fordi den er slitsom på knærne, og jeg begynner sakte med denne:

30kg, 10 repetisjoner x 4. virkelig tung øvelse, dette! har ikke gangsperre lenger etter denne øvelsen, som jeg hadde når jeg først begynte!

 

dette var treningsøkten igår, på fredag.

 

idag er det lørdag og vinterferie! idag skal jeg til trondheim, og om det blir mye trening der er uvisst. blir fotball, så det blir vedlikeholdstrening isåfall. har trent slik jeg har skrevet nå, i 3 uker nå, så det blir gjenoppbyggende med en pause tror jeg. men totalt fravær fra idrett blir nok ikke...

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Mandag 22 februar

 

er i trondheim nå, og var instruktør på håndballskole, så det blir alternativ trening her!

 

hadde en time der jeg hadde tid til å gjøre noe annet enn å se på og lære folk håndball, (selv om jeg ikke spiller det selv da)

og da gikk jeg ut på fotballbanen utenfor, løpte 5 runder rundt banen, tok pause, og løp 5 runder, tre ganger til.

 

ble på en måte en dårlig 4 x 4 økt, fordi det var 20-grader ute. men jeg er veldig sliten nå, som jeg har gjort det, og det føles bra :)

 

håper på en fotballøkt iløpet av imorgen, skal på håndball imorgen også, og blir kanskje å ta en lignende løpeøkt på banen. vedlikeholdstrening!

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

23 februar, 2010, tirsdag

 

i dag var det også håndballskole. har vært i aktivitet i hele dag via å faktisk spille en del håndballbasket med tremeningen min, stått og instruert unge talenter, osv. så jeg har vært aktiv idag, men langt ifra makspuls.

 

har tatt to treningsøvelser på det lokale styrkerommet, da!

 

1. sittende på skråbenk, brystløft. løftet 12.5kg på begge hendene, 15 x 4

 

2. knebøy, 10+10+stang, 15 x 4

 

en veldig aktiv dag! dog ikke noe spesiell løpetrening, som igår

 

- skarpengland

Lenke til kommentar

Tilbake til rutinene!

idag var jeg ferdig med vinterferien i trondheim. har vært en uforglemmelig uke.

idag var jeg på hurtigruten med en kompis, og vi tok tak i det vi fikk av treningstilbud. nemmelig ett lite treningsstudio på 5 x 5 meter, med to styrketreningsmaskiner, en håndfull med vekter, en ergometersykkel,en steppemaskin og en tredemølle.

 

jeg hoppet på tredemølla med en gang, for en skikkelig løpeøkt, har jeg ikke hatt på 4 - 5 dager, og det klødde sykt.

 

varmet opp i 5 minutt, og hoppet på en 4 x 4 intervallrunde:

farten lå på 15 jevnt opp i alle intervallene, og var veldig sliten etter dette. avsluttet med å sitte i boblebad, og badstu. tror dette var det beste, deiligste, og uten tvil det som gav mest tilbake med tanke på trening, velvære, osv.

nå er jeg så trøtt at jeg er sikker på at kroppen produserer promille. (mener jeg har lest det en plass at det er mulig)

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Lørdag 27 Februar

 

tross at jeg trente 4 x 4 på fredag, følte jeg at jeg måtte gjøre en bekreftelse for kroppen min, som ikke har vært i skikkelig trening (untatt fredag selvsagt), på nærmest en uke.

flyttet langkjøringen på søndag, idag, til lørdag, igår, og kjørte 1 time på mølla.

varmet opp i 6 minutt, løpte i 10 til 10.5, (fart på mølle) til 20 minutter, hvorpå jeg økte til 12 til det 40'ende løpeminuttet. økte fra 11 til 12 da til 50, og holdte ut 12 - 13 til 60 minutter.

 

en utrolig tung men likevel form-bekreftende økt, som var utrolig viktig for å komme inn i rytmen igjen.

nå planlegger jeg å holde denne rutinen og treningen fram til Mai, (nesten 2 måneder), for da er det ett terrengløp, på 9.2 km, UTROLIG kupert, utrolig tungt, som jeg vil satse på.

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Mandag, 1 mars!

håper alle har hatt en fortreffelig vårdag, det har nemlig jeg!

 

dagens trening skulle være en lett økt, dro på treningsstudioet med 2 kompiser, varmet opp, og utførte følgende:

 

Magecurls, 80kg, 10 x 4

Sit-ups, helt ordinære, 15 x 4

sittende på skråbenk, brystløft. 12.5kg, 15 x 4

...og dette var det jeg gjorde på treningsstudioet, løpte 10 minutter i sone 1, for å bedre restitusjonen i kroppen, og å faktisk vente på de andre som ikke var ferdig med en gang.

 

men så skjedde den store vendingen...

dro på håndballtrening, ingen møtte opp der, så jeg og en annen ventet på seniorene som skulle spille fotball, futsal, i en time. jeg ble med der, og da ble det kort intervall på meg idag. jeg kjenner at den øverste delen av leggbenet, er ømt etter hallidrett, og dette kan tyde på en slags betennelse? Slatters?

velger altså å kjøre intervall og løping på mølle som vanlig, men ballsporter som involverer vridning i kne, ankel og legg, styrer jeg meg unna til jeg ikke har symptomene på betennelsen. har ikke råd til å bli skadet nå! alt går veldig bra for tiden til målet mitt, som er Terråkmila i slutten av mai.

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Tirsdag, 2 mars!

idag hadde jeg intervalløkt på planen. 4 x 4!

varmet godt opp i 10 minutter, og kjenner at all løpingen har positiv effekt! kjenner at løpesteget er godt inne i muskulaturen nå, og at det er blitt "enklere" å løpe! og øktene er lettere å gjennomføre.

 

som sagt, 10 minutter oppvarming, og 4 minutter på 15.5, og resten av de andre 3 intervallene på fart 16! dette betyr framgang, for ca en måned siden (da jeg satte opp dette intense opplegget) slet jeg med å holde 16 i 4 minutter. nå greier jeg det!

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Onsdag 4 mars!

 

idag var det mye trening på planen, og er er supersliten!

 

hadde gym idag, i det kjørte vi 45 minutter med innebandy, jeg løp som en gal for å få en økt ut av det, også kjørte vi lette parøvelser, styrke...

også hadde vi fotball klokken 9, denne er ikke så veldig hard, dog også ganske kjedelig, vurderer å ta bort denne økta. men så! når fotballtreningen er ferdig, klokken 10, er det innebandy igjen! denne gangen i 1 time. enda en time med ihjeløping.

 

så idag har det vært hard trening! jeg er så sliten i kroppen at jeg VURDERER om jeg skal trene imorgen, selv om det står i skjemaet. vi får se på formen.

 

- Skarpengland

Lenke til kommentar

Lørdag 6. mars!

 

idag skal jeg jobbe fra halv 5 til halv 2, og jeg gleder meg allerede til å komme meg hjem og sove!

 

men jeg har da trent idag! ett løfte jeg har gitt meg selv med treningen, er å ha en langkjøringsøkt i uka, og den kjørte jeg idag!

 

kjørte 60 minutter på mølla! la opp løpet slik:

0 - 10 min, fart 8 - 10

10 - 15 min, fart 11

15 - 20 min, fart 11

20 - 40 min, fart 12 (dette kaller jeg hoved-draget mitt)

40 - 50 min, fart 11

50 - 55 min, fart 11.5 - 12

55 - 58 min, fart 12.5

58 - 60 min, fart 13.

 

ble veldig stiv mot slutten av løpet, men det er også poenget!

løp meg gjennom 11.2 kilometer idag! stolt av den!

Lenke til kommentar

Haha, den hører jeg ofte! :p

nei altså, jeg synes også det er kjedelig å løpe på mølle! men selve motivasjonen ligger i når løpesesongen starter om ca 2 månder, og jeg faktisk har trent løping, mens kanskje en del andre konkurrenter har tatt til takke med fotball som trening, da har jeg allerede ett Ess i ermet mot dem!

 

også ligger det jo i motivasjonen at jeg er skikkelig motivert for å bli god i idrett, da er jeg også villig til å ofre litt!

 

kan jo legge til at ikke jeg heller akkurat likte å løpe på mølle når jeg startet, men det er en vane!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...