Gå til innhold

3åring lærlingløp, fra TIP til IKT?


LMT

Anbefalte innlegg

Okay, så jeg er en 21 år gammal dude som har vært litt sen i skolegangen. (Yeye, trøbbel og shits mens jeg bodde hjemme før førstegangstjenesten. Pokker så digg å flytte for seg selv.) Men det er nå bakmeg , og jeg har fått ræva i gir og rocker 16åringsmateriale på VG1 TIP. \o/

 

Uansett, det er mulig å gå på IKT-servicefag via kryssløp fra alle linjer, så dermed regnet jeg med det ville være mulig å kjøre et 3årig lærlingløp istedet, som en alternativ vei til fagbrev. Dette innebærer selvfølgelig en dag i uka på lærlingskole i gjennom de tre årene, men "that's beside the point".

 

To the point: Nå på vigo merker jeg at om jeg søker opplæring i bedrift, er ikke ITK-servicefag listet, mens alle andre relevante fag. (Og noen urelevante. Industritekstil ftw?)

 

Noen som vet om det er noe feil der, eventuelt om det er klin umulig og jeg har tenkt feil? Hadde vært kjekt med lærlinglønn til neste år ihvertfall. Har definitivt kunnskap nok til å kjøre lærling på det feltet, mangler dessverre bare papirer på det.

VG-student som 21åring er litt... Geez. >_>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte ikke helt å ta deg seriøs med tanke på måten du skriver på.

 

On-topic: 3-årig lærlingeløp er ikke noe problem, men da må du kombinere jobb som lærling og IKT-Servicefag-pensum. Altså du må ta fag innenfor IKT-faget som gjør at du er innom pensumet.

 

Men, du kan også gå TIP første år og deretter gå på IKT-servicelinja for å ta 2 års lærlingeperiode etter du er ferdig med dette året.

 

Korriger meg om jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg gidder ikke skrive dønn seriøst på et forum. Er så kjedelig. ^^

Det finnes jo som sagt lærlingløp som er lagt opp til 4 dager arbeid og 1 dag skole i uken over enten tre eller fire år. Det var dette jeg hadde håpet på å gjøre de neste tre årene, ettersom lønna kommer utrolig godt med. Er nå litt eldre enn de fleste andre på VG1, og har liksom bruk for det.

 

Der er grunnen til at jeg håper på å slippe IKT-servicelinja til neste år, men på vigo listes det intet 3årig lærlingløp etter endt TIP. Er det jeg i hovedsak lurer på, er det ikke mulig å gjøre det innenfor lærlingskolen allikevel?

Lenke til kommentar
Jeg er nå lærling innenfor IKT og var på intervju sammen med en som hadde gått 2 år på El-energilinja og han hadde klare planer om å gå treårig lærlingeløp. Jeg takket nei til jobben der, men han fikk den.

 

Da tror jeg jeg skal forhøre meg litt med rådgiver og avdelingsleder på skolen. Han sa han skulle sjekke om de trengte folk, og legge inn et godt ord for meg. Får håpe det kan gå. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...