Gå til innhold

Fått forespørsel om å være bryllupsfotograf, trenger råd! [Gjennomført 4/4-10!]


Anbefalte innlegg

Heisann, undres om dere kan hjelpe meg her :roll:

 

Jeg har en venn og venninne som skal gifte seg i april, her oppe i nordnorge. Jeg er mest vant med naturfotografering, lite portretter, og det lille jeg har av erfaring som erfaring med portrettfoto har for det meste vært min snart 8mnd gamle datter :love:

 

Har utstyrslista i signaturen. Har ikke tenkt å skaffe eksern lys foruten den allerede litt kjipe men helt greie gamle Vivitar 2800 thyristor-blitzen jeg har nå.

I april her oppe vil det være ganske spennende lys tenker jeg... :thumbup:

 

Lurer på det meste; hvordan bør jeg gå fram i kirka, hva er gode tips mht komposisjoner med selve bryllupsbildet (som vi muligens skal ta ved en gammel gård) og hvordan utnytter jeg nåværende utstyr best mulig? :blink:

Brudeparet vet om mine begrensede fotoferdigheter. Jeg var bryllupsfotograf for en annen venn forleden år og disse bildene har de sett og sett seg fornøyd med, men jeg vil jo det beste...

 

Jeg har god tone med begge, så å gå nært for best mulig kjemi er ikke vanskelig for meg.

Etteråp går jeg gjennom mine råfiler og behandler dem i Lightroom2 slik at dere vet dèt :yes:

 

På forhånd tusen takk for tips og hjelp!

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har etter å ha fått advarsel, og slettet innlegg, sett meg mer rundt her på diskusjon.no, - og er litt Har fotografert i en del år - analogt og digitalt. Fikk samme spørsmål da min sønn skulle gifte seg, jeg sa nei. Dette da ett bryllup er en så stor begivenhet, og at dette bør de proffe ta seg av. Har sett litt for mange dårlige bryllupsbilder til at jeg ville påtatt meg ett slikt ansvar. Forhåpentligvis er dette en engangs begivenhet og bilder som de skal se på nor de sitter på aldersheimen, og minrer om den gang da..........

 

Hvis du påtar deg dette må du planlegge i god tid, og da sammen med brudeparet. Ta bildene i raw. Bruk fast opptikk, og blits som utfyllingslys ute. Rydd omgivelsene, slik at bakgrunnen blir ryddig og pass på at det ikke er noe som "stikker opp" fra hodene eller andre steder. Tenk komposisjon og estetikk.

 

Ta med deg brudeparet og ta en del prøvebilder slik at du er sikker på resultatet på den store dagen.

 

Husk at dressen skal være svart og brudekjolen hvit. Er ikke lett med ditt kamera å kunne få fram tegningene i dressen samtidig som du får fram tegningene i brudekjolen. Til det er det nok for lite kontrastomfang i kameraet ditt.

 

Men uansett lykke til...........

Lenke til kommentar

Altså; brudeparet er klar over at det ikke blir profft, da jeg ikke er utpreget portrettfotograf for å si det sånn.

 

Og de kommer ikke til å angre på at de ikke benyttet en proff, da de vet hva dette koster, og heller vil bruke en kamerat som ikke tar seg betalt men ser på dette som spennende læring og en utfordring.

 

Ellers takk for tips.

 

Tenkte mer på tekniske og komposisjonmessige tips, alà det å dra til området først for å finne ut hvor man skal ta bilder o.l. Det var fornuftig.

Lenke til kommentar

Rogkas; Ditt råd hjelper nok ikke i det hele tatt. Jeg poster et innlegg med spørsmål om tips og råd om hvordan jeg best skal ta disse bildene, ikke hvordan jeg skal få andre til å prøve å få meg til å ikke skulle gjøre dette alikevel!

 

Cruelphotography; takk for disse tipsene. Ja det blir vel en utfordring å skulle være regissør for vennene, men jeg må vel prøve det på beste måte..

 

Er mitt Pentax A 50mm f/1.7-objektiv en bra løsning?

Dette og muligens mitt Auto Chinon 28mm f/2.8 tror jeg er mine førstevalg når det kommer til disse bildene.

Kankskje Pentax A 135mm f/2.8 på litt avstand i noen tilfeller...

Lenke til kommentar

Jeg vil gi motsatt råd av Rogkas : Si ja, og det har du vel allerede gjort.

 

Så lenge alle er klar over forutsetningene burde dette være "risikofritt". Noen tips fra en amatør:

 

Om mulig ta med et back-up kamera, ekstra minnekort, ekstra batteri om du har (det eksisterende må være fulladet). Ta MANGE bilder, helst i raw. Som Cruel sier, vær litt sjef. Du tar kommandoen - på en fin måte :-).

 

Snakk gjerne med presten på forhånd og avklar om du kan bruke blitz. Du bør sikre deg en plass langt fremme rimeligvis sånn at du har fritt innsyn til ringpåsettelsen o.l.

Ellers gjør du det så enkelt som mulig lysmessig med mindre du er "lysets mester".

Sjekk ut lysforhold i kirka på forhånd - kanskje kan du skru opp isoen litt sånn at blitz blir unødvendig??

 

Lykke til, det går helt sikkert bra :thumbup:

Lenke til kommentar

olar0701; tusen takk for tipsene!

Ja, jeg skal ha med to ferdigoppladde batteri, 5 minnekort og alle mine objektiver og det jeg ellers har i kamerabagen:

* Pentax K10D

* Pentax 18-55mm 3.5-5-6

* Pentax SMC-A 50mm f/1.7

* Pentax 55-300mm f/4-5.8

* Pentax 135mm f/2.8

* Vivitar 2800 Auto thyristor blitz

* Vivitar 100-200mm f/4

* Auto Chinon 28mm f/2.8

* Velbon cx686 stativ

* Hoya Pro1 polariseringsfilter

* Div uv-filter

* 1gb, 2gb og 4gb minnekort

* Hama blåsebelg

* Ekstra, oppladet batteri

* Pusseklut + Linsevask (opprinnelig for briller)

 

Sånn cirka whistle.gif

 

Skal undersøke dette med blitz (vet ikke hva som er vanlig her...?)

Og bilder tar jeg kun i RAW (PEF)

 

Er egentlig mest usikker på hvor "nært" jeg kan være selve vielsen og brudeparet før det blir krenking av nærgrensa til folk og når gjestene begynner å se rart på meg :hm:

Noen som har linker til bilder tatt av dyktige folk slik at jeg kan hente inspirasjon?

Lenke til kommentar

Jeg tror 50mm blir for kort i kirken dersom du ikke befinner deg særdeles langt framma. Til arrangerte bilder hvor du kan komme tettere innpå er det derimot knall.

 

Mange bryllupsfotografer foretrekker en lyssterk 70-200mm og en kraftig blits til utfylling i kirken. Tror kanskje du bør bruke 135mm f/2.8, i hvertfall ta det med. Dog aner jeg ikke hvordan den optiske kvaliteten er på dette objektivet. Fyr av blitsen 70 grader og still opp blitseksponeringskpmensasjonen hvis det er stor takhøyde (noe det vel er?). Hvitt tak i kirken?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Okey da, siden du ikke gir deg så lett :)

 

 

Klippet fra en annen tråd jeg besvarte dette i: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1103147&hl=

 

 

Alt det fototekniske ser det vel ut til at du har tenkt på. Selv ville jeg vel lagt igjen en del av utstyret hjemme. Det kan fort bli for mye, og tiden går fort i sånn fotografering.

 

En ting som du ikke må glemme...dette er BRUDENS dag. Hun skal være i fokus (nei, ikke bare sånn fototekniske...). Husk at du tar med deg noe småtteri som kan redde dagen hennes.

 

Dette kan være tape (for å lime fast slør e.l. som blåser i vind), noe bruden kan stå på (hun vil jo ikke møkke til de fine og nye skoene sine), hårnåler eller hva det heter. Og andre sånne type ting som kan redde dagen hennes.

 

Ta også en god prat med hennes forlover. Hun bør kunne se etter ting som vi gutta kanskje ikke ser. Sånn som at sminke, hår, kjole, smykker o.l sitter riktig. Akkurat smykker, det er fint lite som er mer irriterende enn et halssmykke som henger feil fordi låsen har snurra seg foran...

 

Foreslår videre at rekkefølgen du tar bildene i bestemmes etter hvor mange som skal være med. Her har du sikkert en avtale med brudeparet. Men mange har det omtrent slik, og i denne rekkefølgen:

 

Hele slekta (Det Store Gruppebilde)

Nær slekt

Brudepar m/forlovere

Brudepar

Brudgom

Brud

 

For hvert steg styrer du folk unna plassen. De skal vekk. Og andre fotografer holder du unna "ditt" område. Vær sjef, bestemt men ryddig.

 

 

Sikkert mange andre ting å tenke på i sånne settinger også. For meg er det to viktige ting når det gjelder bryllupsbilder:

 

Må jeg ta sånne bilder, NEI.

Kan jeg takke NEI, ja det kan jeg...

 

 

 

Men lykke til, uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tips, men jeg ville bare kommentere proff-fotograf hysteriet rundt brylluper. Hva er det? Det er bare bilder, og det er bare en dag i livet. Om brudeparet velger å gi jobben til en amatør er det sannsynligvis det de vil. For min del er det viktigste å ha bilder fra dagen. Det hadde vært det samme om halvblinde svigermor hadde fotografert.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Ta MANGE bilder av hvert motiv. Jeg har ikke fotografert bryllup, men andre festligheter og konserter. 1 av 10 bilder blir fine i et album, 1 av 100 blir verdt en innramming, forutsatt at du er brukbar bak kameraet (og det er du sikkert).

Flinke fotografer kan nok ta gode bilder med langt høyere frekvens, men 1/10/100-faktoren har stemt forbausende bra for meg.

 

Synes også tipset om planlegging var bra. Vær med når paret går gjennom øvingen, eller hva det heter.

 

Varier komposisjoner. Ikke vær redd for supernære utsnitt, f.eks. av ringen som føres på hånden (klisjé ... men kjærlighet og bryllup ER jo klisjémessig), eller brudens ansikt halvveis ute av bildet, mens hun går ned trappen fra kirken, mens sløret blafrer i vinden.

En annen kul komp hadde vært om du kunne sittet OVER kirkedøra med en vidvinkel når paret går ut og får ris kastet over seg eller hva som nå skjer. (På den annen side går du jo glipp av det mer tradde rett-forfra-motivet).

 

En meget dyktig fotograf og tidligere bekjent (Jan Roger Bodin) tok brudebilder av et vennepar. Det var veldig arrangerte ting som f.eks. brudeparet, i full mundur, som sto til knes i vann i strandkanten og bar en kano opp på land. Det ble veldig bra. Ikke at du behøver å gjøre det samme, men det går jo an å tenke litt crazy :)

 

Og er det fint sollys, er det viktig med utfyllingsblitz for standardbilder, men det kan også bli gode bilder hvis du utnytter de skarpe kontrastene, f.eks. til at halve ansiktet er opplyst. Dette minner meg litt om chiaroscuro fra barokken. (Idé: Bruk lang tele og størst mulig blender (dvs. lavest mulig blendertall). Ha brudens ansikt i venstre halvdel av bildet i fokus, med sollys fra siden og skygge i halve ansiktet, og gommen stående et par meter bak, litt ute av fokus, med ansiktet i den andre halvdelen).

 

En siste ting jeg kommer på i farten er jo dette med dybdeskarphet. Ordentlig fin og slørete bakgrunn gjør at bildet virker mer proft med en gang.

Lenke til kommentar

Hvis du har sagt fra om dine begrensninger og brudeparet fremdeles vil at du skal ta bildene, så er det bare å stå på (hvis du selv føler for oppdraget). Men det er VELDIG VIKTIG at brudeparet er bevisst at dette blir amatørbilder (for det blir det).

 

Var selv bryllupsfotograf for en venn for noen år siden. Jeg var og er amatør. Bildene ble helt greie (amatørbilder), brudeparet var fornøyd og jeg koste meg med oppdraget.

 

Mitt råd: Klargjør forutsetningene. Bruk den fotoerfaring du har.

 

boos

Lenke til kommentar

Hvis du tar arrangerte gruppebilder:

 

Velg deg ut en god bakgrunn på forhånd. Ta for all del lysretningen med i de betraktningene. Et sted med mykt lys gjør svart-dress-og-hvit-kjole problemene lettere og håndtere. Enten det, eller bruk blits for å utligne kontrastene, på smågruppebildene (i hvert fall på noen av bildene).

 

Allier deg med en "innpisker", altså en som kan sørge for at folk først er samla, og så trekker seg tilbake når de ikke har noe på stedet å gjøre. Det å få folk unna etterhvert, er viktig. Både du og brudepar blir distrahert av mye folk rundt.

 

Men sørg for at innpiskeren har forstått at det er du som har regien på stedet. Innpiskerens jobb er kun å sørge for at folk er på rett plass til rett tid.

 

Om svigermor/far er av det myndige og effektive slaget er de som regel gode kandidater for jobben, siden de som regel har oversikt over gjestene.

Lenke til kommentar

Som cruelphotography skriver så er det motivene som er det viktigste, det tekniske kommer i andre rekke. Ergo vil det indirekte si at man kan bruke utstyret, det er ikke tid å stå å fomle med innstillinger og ta de samme bildene gang på gang til det blir bra.

 

Det lønner seg også å ta med paret/familie unna feks resten av følget hvis man feks tar bilder etter vielsen utenfor kirka. Jo flere som står bak deg og stjeler oppmerksomhet, jo mer flakkende blikk i alle retninger risikerer du å ende opp med.

 

Ta bilder ! Med fare for å gjenta meg selv ta bilder !

 

Finn ett vennepar og spør om de vil være modeller, ta bilder av de innendørs og utendørs for å få erfaring hvis du har tid.

 

Det er lett å rope halleluja, men å gjøre det ? (just had to)

Lenke til kommentar

Oi, her var det skjedd endel siden jeg postet siste takk!

Tusen takk!

 

Det er en stor oppgave jeg har påtatt meg, men hmm.. Tror det er endel kulturforskjeller å spore fra der jeg bor og andre, litt større steder.

Grunnen til det er at det virker ikke som at det er like sterkt fokus på de "perfekte" bildene av brudepar i våre lokalaviser, det er mer type-prøver-å-være-fotograf-men-kan-ikke-dette-bilder følelse av enkelte av bildene :!:

 

Er ikke noe særlig stort bryllup for det første, kirka er

slik:dverberg_kirke1.6iyjfs7vqqskko0s8k8os4ksk.594zrl0ettogcw0wkgwccgk80.th.jpeg

 

Altså ikke særlig stor. (Ikke mitt bilde, det stod share and enjoy der jeg fant bildet.

Dverberg kirke er forresten navnet.)

 

Og faktisk talt husker jeg ikke fargen på taket inni, men som dere ser er det uansett mest sannsynlig stor sjanse for å kunne bruke bouncet blitz.

Noe jeg skal forsøke :grin:

 

Det ble veldig mange svar, husker ikke alt jeg skal svare på nå, skal prøve å huske...

Skal iallefall ta til meg det å kunne bruke motiver for hva de er verdt, da mine portrettferdigheter ikke er all verdens.

Kommer nok til å trene mye (har sånn smått begynt å fokusere mer på mennesker i min foto-trening når jeg har tid.

Kommer også til å ta en tur på forhånd til stedet vi skal ta bildene av brudeparet.

Dette er ikke avgjort hvorhen foreløpig.

 

 

Skal også gjøre mitt beste for å blidgjøre bruden med små forhånds-uttenkte ting som rogkas forteller om, og som er et meget bra tips!

(Tusen takk for at du tok deg tid :yes: , much appriciated!!)

Lenke til kommentar

De fleste har vel vært inne på endel av de viktigste punktene. Ofte ting som ikke har direkte med det tekniske på kamera å gjøre. Du vil bli "plaget" av andre hobbyfotografer i slekten. Avtal derfor tidlig med disse at de skal få lov å komme til bare de holder seg unna når du tar bilder. Slik blir alle fornøyde.

 

Rådet over her om å samarbeide med brudens forlover er kjempeflott.

 

En mobil stige er utrolig greit å ha med. Jula og flere andre selger slike med hjul på som egentlig fungerer som gardintrapp. Forvent ellers å måtte benytte minst 800 iso inne i kirken. Siden du ikke har tatt mye portrett ville jeg øvd på å benytte utfyllingsblitz. Unngå skarpe skygger i ansiktene.

 

Samle sammen alle som skal fotograferes fra starten av men begynn med brudeparet! Permiter så de andre etterhvert som de bildene de skal være med på er tatt slik at du slipper å vente på at en onkel eller tante skal dukke opp. Og grunnen til at man tar brudeparet først er for å slippe tidspresset og at slitsomheten skal ødelegge bildene på slutten. Husk at dette tar tid og alle gjestene sitter og venter på DEG.

 

Ha kontroll på minnekortene dine ! Dette kan ikke poengteres godt nok.

 

På fellesbilder er blender på ca f/11 kurant. Fokuser på personene i første rekke (deres øyne). Siden man har bedre fokus bakover enn fremover.

 

For å forhindre at personer har lukkede øyner kan du ta et triks jeg leste i en bok;

 

- be alle lukke øynene sine. Si så at du skal telle til tre og de skal da åpne øynene og smile. Så venter du selv til fire og tar bildet.

 

Få bevegelse i bildene fra dansegulv. Hvis ikke blir de utrolig kjedelige.

 

Brudebilder: ta helprotrett fra stativ plassert i høyde med brudens midje. Hold objektivet rett og ikke oppover mot ansiktet.

 

Ansiktsportrett: fra stativ på samme høyde som brudens øyne eller høyere.

 

Og ellers, IKKE kutt ledd!

 

Varier bakgrunnen men velg så enkle som mulig.

 

En liten liste jeg har stjålet fra noen andre om detaljer du bør få med som kan pynte opp:

 

- bruden sko

- bryllopskjolen på en kleshenger

- brudekronen/halssmykket til bruden

- bryllipsinnbydelsen

- notearket med musikken som spilles under vielsen

- gjesteboka

- champagneglassene

- bordkortene

- gifteringene (i en pen setting mot noe annet som passer)

- flybillettene til bryllupsreisen

- brudebuketten

- detaljer fra brudekjolen

 

Ta et bilde høyt ovenfra. Som fra en balkong, eller fra en høy stige eller tilsvarende ned mot brudeparet. Får du til dette skikkelig kan det se veldig pent ut.

 

Bruk naturlig lys! Fra vinduer for eksempel. 2-3 meter unna.

 

Få hodene nært hverandre. Både for brudeparet men også nær familie som far/mor osv. Skap nærhet i bildet.

 

Vidvinkel bruker du kun noen få ganger, som ved utgangen av kirken hvor folk kaster ris på brudeparet og lignende.

 

Det var det jeg kom til å tenke på akkurat nå.

Endret av n0stra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...