Gå til innhold

Må betale for OS-installasjon etter diskkrasj?


Anbefalte innlegg

Har en reklamasjonssak gående her. Harddisken i Mac-en til dama tok kvelden. Maskinen er ca ett år gammel. Masse bilder og programvare er tapt, men greit nok at de ikke erstatter det. Elkjøp har byttet ut harddisken, men skal ha 1000 kroner for å installere OS på nytt!

 

Hva sier regelverket her? Jeg mener at Elkjøp er pliktig til å levere tilbake PC-en i den tilstanden den var når den ble kjøpt uten ekstra vederlag. Da ser jeg det som en selvfølge at den kommer tilbake klar til bruk med OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke et godt svar på selve spørsmålet ditt, men det er veldig lett å installere operativsystemet på nytt på en Mac om du fikk med CD'ene med OSX sammen med maskinen. Lettere og mindre tidkrevende å installere operativsystemet på nytt selv, enn å gå inn i en sak med Elkjøp. Selvsagt er det surt å få en så slett service fra Elkjøp, men det er desverre slik det er iblandt :)

Lenke til kommentar

Uten at jeg er 100% sikker på det jeg skriver her, eller uten at jeg skal gjøre dette til en anti-apple tråd, så vil jeg (etter tidligere ha jobbet opp mot Apple) tro at Elkjøp får null og nix fra Apple til å gå deg som kunde i møte. Dersom de skal installere operativsystemet for deg må de nok ta den kostnaden fra egen lomme. Er nok derfor de har veid kostnad opp mot service i dette tilfellet og satset på at du skulle være kjempeglad for at de skiftet harddisken for deg.

 

Et par ting du kan forsøke er å :

 

Kontakte Elkjøp sentralt for informasjon om hvordan en slik sak skal håndteres av Elkjøp.

Kontakte Apple og høre hva retningslinjer de har i disse sakene.

Kontakte et annet utsalgssted som Eplehuset e.l. og høre hva de pleier å gjøre i disse sakene.

Forbrukerombudet kan også kontaktes, men da må du virkelig veie prinsipp opp mot det arbeid du vil komme til å legge inn i denne saken opp mot det å installere OS selv :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Siden du kjøpte en komplett maskin med OS og det hele, så mener jeg at du burde få tilbake maskinen med OS og alle andre program vare som var installert når maskinen var ny. En datamaskin uten OS er verdiløs. Men jeg regner med at det er lisenser på Mac OS også, så de må jo installere ved å bruke den lisensen som tilhører maskinen.

Lenke til kommentar

Ettersom at du har kjøpt en maskin med operativsystem, så har du krav på at selger ikke bare bytter den defekte disken men også legger inn operativsystemet som fulgte med. Du kan ikke kreve at de legger andre programmer du selv har installert i etterkant at du kjøpte maskinen. Du som kunde kan kreve at de kan levere maskinen tilbake til deg etter reklamasjon i samme tilstand som da den var i ved kjøpstidspunktet.

 

Utover at du kan kreve dette, så er det vanlig praksis hos alle store seriøse verksteder at de gjør det.

Lenke til kommentar

Støtter Nuffern.

I følge forbrukerkjøpsloven kan reparasjon skje hvis den er "uten nevneverdig ulempe" for kjøper, og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny.

Og mac'en kommer jo med OS ferdig installert når den er ny. Ta seg betalt for å legge inn dette etter et harddiskbytte er direkte ufint. Personlig ville jeg ikke klaget hvis den kom fra verkstedet uten OS, men å betale for installering av OS hadde ikke kommet på tale.

 

Du får ta deg en saklig prat med Elkjøp, så håper jeg saken løser seg :)

Lenke til kommentar
Rent prinisippielt har du en rett på å få installert OS-et, men selv ville eg ikkje sløst bort timer med krangling , og heller bare gjort det selv......

Enig, det er utrolig lett å legge inn OS selv. Selv bestemor klarer det om hun bare sjekker i manualen.

 

På en annen side kan det dukke opp en mulighet for heving av kjøp om selger ikke gjør dette for deg. Du kan da nekte å ta i mot maskinen, men grunnlag i at du ikke har fått avhjelp. Du fremmer så et krav om heving av kjøp. Selger vil da enten måtte heve kjøpet, installere OS eller la deg ta saken videre til Forbrukerrådet og så FTU. Du vil så og si garantert få gjennomslag for ditt krav om heving hos FTU.

 

Etter min mening blir det da tullete for en hvilken som helst selger vil ha lagt inn OS før saken eskalerer så langt. Videre tror jeg de aller fleste ikke orker brydderiet med å vente 10 måneder på at saken skal opp til vedtak hos FTU, og heller installerer OS selv.

 

Uansett, ta en ny prat med selger der du forlanger at de ordner med OS for deg. Gjør de ikke det, så vet du i alle fall hvor du ikke handler mer.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
De kommer faktisk heller ikke med OS ferdig innstallert. Dette gjør verken PCer eller mac..

Jeg kjøpte min bærbare med instalert windows

Sikker på at ikke den startet installeringen ved første oppstart?

Man skal jo godta vilkår og slikt og, noe man må godta for å kunne fullføre installasjonen. Recovery normalt, er noe bruker selv er ansvarlig for. Men i dette tilfellet så gjelder nok ikke det.

 

Trådstarter har to valg:

1: Bruke lang tid på å få butikken til å installere systemet.

2: Sette i cd'en og få installere det selv.

 

Og å justere tenning og å installere operativsystem, det er to store forskjellige ting.

Lenke til kommentar
De kommer faktisk heller ikke med OS ferdig innstallert. Dette gjør verken PCer eller mac..

Jeg kjøpte min bærbare med instalert windows

Sikker på at ikke den startet installeringen ved første oppstart?

Man skal jo godta vilkår og slikt og, noe man må godta for å kunne fullføre installasjonen. Recovery normalt, er noe bruker selv er ansvarlig for. Men i dette tilfellet så gjelder nok ikke det.

 

Trådstarter har to valg:

1: Bruke lang tid på å få butikken til å installere systemet.

2: Sette i cd'en og få installere det selv.

 

Og å justere tenning og å installere operativsystem, det er to store forskjellige ting.

Jeg er ganske sikker på at OS var installert. Hadde jeg installert selv, så hadde jeg hoppet over all den dritten som ferdigmaskiner er fulle av :)

Uansett, Trådstarter har et 3. valg: Forlang at de fikser maskinen ASAP!

Lenke til kommentar

Har trådstarter fått ordnet det nå eller?

 

Men om pc'en kun hadde recovery på harddisken, og at kunden selv måtte brenne ut recoveryplater. Men kunden aldri ble ferdig med å gjøre det.

Ville kunden vært ansvarlig for tapet av recovery om harddisken sviktet etter f.eks 6 mnd?

Å bestille nye plater er jo heller ikke gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...