Jump to content
Sign in to follow this  
daniel93101

Uheldig bytte av pc

Recommended Posts

Fikk nylig byttet ut min bærbare pc som har vært på reprasjon 7 ganger med en splitter ny en.

 

Men nå som det har gått ca 27 dager så er det allerede noe feil med den.

Blant annet så sitter ikke tastaturet ordentlig fast nederst i venstre hjørne.

Tastene knirker noe voldsomt.

 

I går så sluttet laderen å fungere, men etter noen timer så fungerte den igjen.

Det som er skummelt med laderen nå er gnistre lydene og støyet fra den og hører ut som den skal til å eksplodere.

 

Vet ikke hva som har skjedd med den men kan godt hende den har fått seg en kakk etter å ha falt ned fra bordet.

 

 

Så slik som saken er nå, har jeg rett på å få en ny lader gratis?

 

Og med det samme, burde jeg kjøpe trygghets forsikring av butikken?

Share this post


Link to post

Ring leverandøren du kjøpte pcn fra og klag som bare faen. Ikke gi deg å stå på ditt.

Garanterer deg at de vil legge seg flat og beklage og "belønner" deg med en ny pc.

Share this post


Link to post

Solberg2k: Det var eit ganske domt råd, hjelpe svært lite og vere sur på fyren som skal hjelpe deg. Vist eg hadde våre personen på andre siden. Ville eg blitt mye mindre villig og hjelpe. Ta heller saken med ein seriøs tone, rolig men forsatt bestemt.

 

Angånde laderen, er den jordet? Kan vere den må "utlades" pga feil med strømen. Har reddet en lader på denne måten. Uansett så skal laderen holde 5 år. Du skal altså ikkje betale eit øre for ny lader, dette er ein rein garantisak.

 

Angånde gamle pc-en skulle du fått heve kjøpet etter reprasjon av samme feil 3 ganger. Du kan finne reglene på Lovdata. (Har ikkje linken framfor meg no)

 

Vilken pc fekk du som bytte for den gamle pc-en? (spec) Det er veldig rart og merke slitasje på tastaturet under 1 månde bruk.

Share this post


Link to post

Den første pcen kjøpte jeg for 3 år siden og var av typen acer aspire 5101 elns.

Den hadde så lave specs så den kan nesten ikke sammenlignes med den nye jeg har fått nå, toshiba a500d.

 

Siden pcen jeg først kjøpte hadde så lave specs så kunne jeg ikke få byttet den imot en med samme pris pga alle gjennomsnittlige pcer hadde mye bedre komponenter enn den.

 

Fikk derfor velge mellom 2 pcer og valget falt på den dyreste og beste.

 

Vil tro laderen er jordet, men siden den er så stor og tung så skal det ikke vel ikke så mye til før den blir ødelagt? Den falt ca 0,4 m men fungerte bare ca 1 time etter fallet

Edited by daniel93101

Share this post


Link to post

Litt feil der, Du har rett på og heve kjøpet vist samme feilen ikkje har blitt fikset etter 3 reprasjoner. Når man heve kjøpet har du rett på kver eneste krone tilbaket sjølv om kjøpet er 3 eller 4 år gammelt.

 

Men selgeren kan velge om han vill omlevere (gi deg ny pc forhold til spec osv) Men når avhjelp ikkje har fikset samme feil etter 3 reprasjoner har forbrukeren all rett og heve kjøpet.

 

Men litt seint no siden du har godtatt omlevering. Angånde laderen skal han ordne ny, ville faktisk klaget på tastaturet på ein såpass ny pc. På ein heilt ny pc skal det ikkje vere slitasje, var det sån når du fekk pc-en?

Share this post


Link to post

Ja, trodde i starten at det var bare noen lyder som kom fordi den var ubrukt og ny men har bare blitt verre og verre.

Når tastenene nederst i venstre hjørne så kjenner jeg også at selve tastatur platen bøyes litt fordi den ikke er på plass.

Share this post


Link to post

Trulig har Toshiba såtte i sammen pc-en litt kjapt. Det skal selgeren få ordne. Pc-en virke veldig grei, ser solid ut men desverre har eg ikkje brukt denne laptopen.

 

Du får vertfall ta ein samtale med selgeren. Vill anbefale at du ikkje nevner at laderen falt ned, sjølv om laderen skal tåle eit fall på ein såpass liten høgde er det informasjon selgern ikkje treng. Forklar heller at laderen ikkje fungere over lengre tid og koble seg i fra. Så må han ordne ein ny lader for deg.

Edited by Tj-nome

Share this post


Link to post
Litt feil der, Du har rett på og heve kjøpet vist samme feilen ikkje har blitt fikset etter 3 reprasjoner. Når man heve kjøpet har du rett på kver eneste krone tilbaket sjølv om kjøpet er 3 eller 4 år gammelt.

 

Men selgeren kan velge om han vill omlevere (gi deg ny pc forhold til spec osv) Men når avhjelp ikkje har fikset samme feil etter 3 reprasjoner har forbrukeren all rett og heve kjøpet.

 

Men litt seint no siden du har godtatt omlevering. Angånde laderen skal han ordne ny, ville faktisk klaget på tastaturet på ein såpass ny pc. På ein heilt ny pc skal det ikkje vere slitasje, var det sån når du fekk pc-en?

Ærlig talt, kan du ikke i det minste skumme gjennom Forbrukerkjøpsloven før du begynner å villede?

Share this post


Link to post

Om eg formulerte meg feil, må eg beklage det.

 

Etter min hukomelse har selgeren rett på to sjansje til og fikse samme feilen, Det betyr at visten feilen kjem igjen altså ein tredje gang har man rett på prisavslag eller heving av kjøpet.

 

Her fekk kunden ny laptop av selgeren som var bedre en den gamle. Men kunden kunne trulig hevet kjøpet om det er innenfor rimlighetensgrenser.

 

Du har 5 år Reklamasjon på laptop.

Share this post


Link to post

Ja en bærbar PC har en forventet levetid på vesentlig lenger en to år, altså er det fem år på en bærbar PC.

 

En selger har to avhjelpforsøk men kan og vil normalt ha maskinen inn på verksted for tredje gang for å stadfeste og kontrollere feilen, dette i hovedsak for at ikke sleger innehar diagnostikkmyndighet iht produsent, men også for å finne ut om feilen kan skyldes annen "selvpåført" årsak.

 

Det er ytterst skjeldent at det forut for "tredjegangsreklamasjonen" utføres ombytte (på PC og mobil), i såtilfelle vil det ofte kunne være snakk om et tilsvarende produkt som svarer til de grunnleggende begrensningene og behovene kunden hadde på kjøpstidspunktet.

 

Når en tredjegangsreklamasjon gjør seg gjeldene kan kunden kreve kjøpet hevet i sin helhet, selger kan dernest kreve bruksfradrag for produktet, men kunde kan på sin side kreve forsinkelsesrente og godtgjørelse for nødvendige utgifter av direkte betydning til reklamasjonsformålet (evt. porto etc). Det vil i denne situasjonen være riktig ved omlevering å ta hensyn til grunnpris på maskinen ved kjøpstidspunktet og IKKE spesifikasjonene til maskinen, men det skal her også taes hensyn til kundens behovsanalyse. Om kunden eksmpelvis måtte ha Firewire tilkobling, og selger ikke vil kunne skaffe en erstatningsmaskin med dette så gir dette grunnlag for heving (penger tilbake).

 

Det er viktig å merke seg at selv om lader (og for den del batteri) er "vitale deler" så er dette også av produsentene stort sett betegnet som slitasjemessige deler. Eksmpelvis må man forvente at batteritiden blir dårligere over tid, samt at det foreligger egne rutiner for å bevare (vedlikeholde) slike deler. Men det er i senere tid vært mye diskusjon rundt dette emnet. Elektronikkbransjen forøvrig innehar ikke i dag en selvskreven 5 års reklamasjonsrett på dette og det er mye delte meninger i bransjen, dette går på om batteriet er "dårlig", "helt dødt" etc.

 

Slik er det også tildels med ladere, enkelte produsenter har "to års garanti på slitasjeprodukt" slik enkelte produsenter kaller det og de prøver dermed å vri seg bort fra yteligere forpliktelser jfr reklamasjonsrett etter Lov om forbrukerkjøp.

 

At en "vital" del ikke faller under primærvarens reklamasjonsrett kan sammenlignes med kjøp av bil, selv om du har fem års reklamasjonsrett så må du ta høyde for å måtte bytte bremseklosser etc for egen regning.

 

Dette er to meget omdiskuterte og emner med mange delte meninger innen elektronikkbransjen.

 

Og bare for å ha nevnt det: "Samme" feil skal kunne tolkes i slik grad at opplevelsen av problemet oppleves mer eller mindre likt for kunden, det betyr eksmpelvis at om maskinen skrur seg på men "fryser" etter 3 sekunder, maskinen er på service og neste gang skjer det sammen, men denne gangen etter 6 sekunder så vil "maskinen ikke starte opp" slik du forventer som bruker. Om ikke det kommer noe på skjermen, og det byttes først LCD panel, og i neste omgang inverter til LCD panelet så "kommer det ikke noe på skjermen" uavhengig av hvem komponent som sluttet å virke.

 

Jeg kjenner til flere produsenter som basserer seg på fire reklamasjonsforsøk (jada... loven sier tre) og at de nekter å utføre kreditteringer etc innenfor denne tiden. Andre produsenter krever ofte at samme komponent skal byttes tre ganger. Dette er helt klart misstolkninger av loven og jeg oppfordrer alle som blir servert dette om IKKE å godta det.

 

Det er dessuten verdt å nevne at selv om det ikke er "samme" feil vil det være urimelig av selger å reparere maskinen gang på gang uten bedring, du nevner selv 7 avhjelpsforsøk og dette er etter min mening 3 for mye uavhengig om samme feil eller ikke.

 

Et par råd for deg som skal reklamere:

1. Ikke vært for presis i feilbeskrivelsen. Jo mindre detaljert du er, jo lettere er det å havne under samme feil igjen.

 

2. Ta godt vare på servicekvitteringene, dette er DIN dokumetasjon på hva som er gjort i saksgangen og for enhver pris ikke ta det som en selvfølge at butikken har kopier av dette!

 

3. Vær rettferdig og saklig, saksbehandler er ikke mer sambarbeidsvillig en hva du er. Oppfører du deg som en drittsekk så forvent minimal hjelpevilje tilbake.

 

4. Still krav men bruk utenforstående hjelpeinnstanser om du ikke kommer noen vei.

Share this post


Link to post
Det vil i denne situasjonen være riktig ved omlevering å ta hensyn til grunnpris på maskinen ved kjøpstidspunktet og IKKE spesifikasjonene til maskinen, men det skal her også taes hensyn til kundens behovsanalyse. Om kunden eksmpelvis måtte ha Firewire tilkobling, og selger ikke vil kunne skaffe en erstatningsmaskin med dette så gir dette grunnlag for heving (penger tilbake).

Du skriver veldig mye bra i ditt innlegg, men du skal slite med å dokumentere din påstand om at ved ombytte så skal det tas utgangspunkt til pris ved kjøpstidspunkt. Det er spesifikasjonene som er avgjørende. Kunde skal ha tilsvarende produkt spesifikasjonsmessig. Det finnes en rekke FTU-vedtak som bygger opp under dette. For å gjøre det enda klarere, så kan faktisk kunde nekte å motta et dyrere produkt med bedre spesifikasjoner.

 

Det er viktig å merke seg at selv om lader (og for den del batteri) er "vitale deler" så er dette også av produsentene stort sett betegnet som slitasjemessige deler. Eksmpelvis må man forvente at batteritiden blir dårligere over tid, samt at det foreligger egne rutiner for å bevare (vedlikeholde) slike deler. Men det er i senere tid vært mye diskusjon rundt dette emnet. Elektronikkbransjen forøvrig innehar ikke i dag en selvskreven 5 års reklamasjonsrett på dette og det er mye delte meninger i bransjen, dette går på om batteriet er "dårlig", "helt dødt" etc.

Kan tilføye at det foreligger et FTU-vedtak som vil være retningsgivende, og det er at batterier som er helt døde og under to år gamle skal erstattes med nytt batteri. Dette forutsetter at kunde har fulgt produsents retningslinjer for bruk og behandling av batteriet. Videre er det vanlig at produsentene bytter ut batterier som er mindre enn seks måneder gamle dersom batterikapasiteten plutselig har blitt betraktelig dårligere.

 

Et par råd for deg som skal reklamere:

1. Ikke vært for presis i feilbeskrivelsen. Jo mindre detaljert du er, jo lettere er det å havne under samme feil igjen.

Etter min mening er det meget viktig med en presis feilbeskrivelse. Er du ikke presis nok i din beskrivelse av mangelen, så kan du ende opp med at verkstedet ikke finner noe feil på produktet. Skyldes det at du ikke har vært spesifikk nok i feilbeskrivelsen så kan ansvaret bli ditt eget. Et veldig godt eksempel vil være feil som oppstår periodisk. Her er det da meget viktig at du oppfører at det skjer periodisk, og gjerne med hvilken hyppighet det inntreffer.

Share this post


Link to post
Jeg kjenner til flere produsenter som basserer seg på fire reklamasjonsforsøk (jada... loven sier tre) og at de nekter å utføre kreditteringer etc innenfor denne tiden. Andre produsenter krever ofte at samme komponent skal byttes tre ganger. Dette er helt klart misstolkninger av loven og jeg oppfordrer alle som blir servert dette om IKKE å godta det.

Forhandler kan ikke nekte forbruker heving av kjøp etter tre ganger samme mangel, men produsent/leverandør har ikke nødvendigvis en forpliktelse over forhandler til å gjøre det samme. Kjøpsloven regulerer ansvaret og forpliktelsene mellom forhandler og leverandør. Denne er fravikelig, og de kan derfor avtale at det kun er produsents garantiperiode som gjelder for avhjelp, og at x-antall avhjelpsforsøk må til før man kan kreditere/utføre ombytte. Det er altså viktig å skille mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven avhengig av om man snakker om forhandler og forbruker, og forhandler og leverandør. Avhengig av avtalen med leverandør og leverandørs garantiordning, kan faktisk forhandler i enkelte tilfeller måtte dekke kostnaden for mangler på produktet.

Edited by Nuffern

Share this post


Link to post
2. Ta godt vare på servicekvitteringene, dette er DIN dokumetasjon på hva som er gjort i saksgangen og for enhver pris ikke ta det som en selvfølge at butikken har kopier av dette!

110% enig.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...