Gå til innhold

Gui for Linuxprogrammer


Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å lage Gui til linux programmer?

Jeg er ganske fersk i linux, og det virker som om uansett hva jeg skal gjøre, så betyr det at jeg må åpne Terminal og skrive en hel masse. Og siden jeg ikke ble født med linux på beina betyr det at jeg må surfe rundt på all verdens forum for den minste lille ting.

Man kan si hva man vil om Windows, men jeg liker point and click.

I dag fant jeg jeg et morsomt program som heter Conky. Så igjen så var det søken etter info i timesvis. Opprette foldere, skrive filer. Copy/paste ditt og datt. Det sies at øvelse gjør mester, men nå sitter jeg her med en Conky som flimrer og har 2 paracet mindre i skuffen.

Jeg forventer egentlig ikke så mye feedback her, siden jeg skriver dette mest for å syte og klage litt og få ut litt frustrasjon. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligste problemet med at Conky flimrer er at double_buffer er satt til 'no',

se om du har denne instillingen i .conkyrc satt til 'yes':

 

double_buffer yes

 

Om dette er satt, eller om det ikke hjelper, har du noen "scripts" eller lignende kjorende? Om du har ting som vaerrapporter, nyheter, rss feeds, logs etc. er det ikke helt uvanlig at conky flipper litt ut naa og da.. men dette skal vaere unntak fremfor en regel..

 

Du kan ogsaa prove aa sette "override_utf8_locale no", eller evt. skifte denne til "yes", samt ogsaa sjekke at "own_window no" er blitt definert i konfigurasjonsfilen..

 

Ett raskt sok paa google etter "conky flickering" kan ogsaa gi noen gode pekepinner og evt. flere mulige losninger paa problemet :)

 

MvH

[infected]

Lenke til kommentar

Haha, skjønner godt hvordan du har det. Det fins nok sikkert GUI-programmer til det meste, greia er bare at ting er så mye "enklere" å forklare via terminal, pluss at det gjør programmer mindre, og mer "oversiktelige".

 

Men nå har jo jeg Stockholm-syndromet i forhold til terminal, elsker det uansett hva det måtte innebære. :wee:

Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig lett å lage GUIer i Linux, hvis du bruker toolkit som pyGTK. Men grunnen til at det er veldig mange terminal-programmer er rett og slett fordi det tar kortere tid å utvikle, gjør jobben mer direkte (mulig å bruke scripts, etc), og for veldig mange Linux-brukere er dette _veldig viktig_. GUIer er ofte ikke det viktigste rett og slett. I Windows derimot er alt GUI-basert, så hvis man kun klarer å tenke i form av GUI så blir Linux tungt.

Lenke til kommentar

Takk for conky tipsene, [infected] :)

 

Xecuter: en psykolog kan sikkert hjelpe deg med Stockholm-syndromet ditt :p

 

Slett ikke dumt forslag, Crowly. Men i mange tilfeller betyr det at jeg må instalere programmet først, få det til å virke, og så instalere gui for eventuell tweeking?

 

Jeg har ikke gitt opp hverken Linux eller conky ennå. Men mine conky problemer får vente litt. Jeg har en hel del andre problemer som må løses først. Dessuten så var dette mest ment som syting fra en kar som ikke har brukt terminal siden Dos dagene. Jeg husker jeg synes windows 3.1 var "heaven on earth" når den kom :!:

Jeg skjønner at Scripts og terminal komandoer er effektivt for erfarne brukere av Linux, men jeg tror det har en tendens til å avskrekke ferskinger som meg. Det blir rett og slett litt for mye å sette seg inn i sånn med en gang.

Lenke til kommentar
Slett ikke dumt forslag, Crowly. Men i mange tilfeller betyr det at jeg må instalere programmet først, få det til å virke, og så instalere gui for eventuell tweeking?

Nei, i stedet for å gjøre endringene direkte i fila, så installerer du ett gui du kan bruke i stedet for (hvis det finnes). Er litt varierendes hvor gode de er, og hvor mye de dekker. Så det kan være at du får gui på "basic", men må inn i filene på mer avanserte ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...