Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server og D-Link DIR-635


Anbefalte innlegg

Jeg har en Server som jeg har satt opp hjemme. Hva skal jeg gjøre får å få tilgang til serveren via den eksterne ipen? Ruteren er en D-Link DIR-635. Jeg har åpnet de portene i ruteren.

 

Jeg hadde tidligere en SpeedTouch ruter, der hadde heg et valg som het "Tilordne forbindelsens offentlige IP-adresse til en enhet." Jeg kan ikke finne noe tilsvarende på D-Link ruteren.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar. Når har jeg aktivert DZM og restartet ruteren. men jeg får ikke kontakt med serveren på annet enn den lokale ip-adressen.

Er det noe annet jeg må gjøre itillegg?

 

La forresten merke til at jeg kan velge mellom 'port forwarding' eller 'virtual server'. Hva er forskjellen? og hva er å foretrekke?

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg tråkker i salaten, fordi jeg har egentlig ikke brukt dette så veldig mye selv. Så ta dette med en liten klype salt og muligens vent på andre sine innspill her. ;)

 

Port forwarding er basic metoden for å videresende requests fra en port eksternt til en port internt, f.eks. hvis du kun vil at man skal kunne bruke telnet via en spesifikk port fra "eksternt" (internett) til servern din, så kan du for eksempel sette port 8765 eksternt til port 23 internt (tror det er 23 som er telnet..) mot IP'n til servern.

 

Virtuell server er jeg ikke rett person til å forklare, men det er i bunn og grunn det samme - port forwarding og virtual server terminologien blir ofte brukt om hverandre i ruterforklaring. Men jeg tror fortsatt en virtuell server er å foretrekke på rutern, hvis den støtter det aktuelle programmet man skal forwarde. Altså en slags ferdig konfigurasjon av port forward for et program eller noe i den duren.. :-p

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp :)

 

Jeg skal åpen følgende porter:

Apache webserver port 80

Ftp server port 21

shh port 22

VNC port 5901

 

Slik jeg forstår, så er det bedre å bruke virtuell server istedenfor port forwarding, for da slipper man å tenke på lokale og eksterne porter?

 

Er det noe forskjell her med tanke på om DMZ virker eller ikke?

Endret av J0nny
Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg med virtuell server så er det ikke noe poeng med DMZ. Hvis du av en eller annen grunn ikke får til hverken virtuell server eller port forwarding, så kan siste utvei være DMZ. Tror det er en grei tommelfingerregel. (Hvis du har 3 tomler..)

 

For øvrig blir ip-adressen til servern din den ip-adressen rutern din har eksternt, når du prøver å få tak i den utenfra.

Kan også være greit å aktivere UPnP (universal plug and play) da en del ting støtter dette for servere som f.eks. remote desktop til linux-box osv.

Lenke til kommentar

Deaktiver port forwarding og DMZ hvis du skal bruke virtual server. Du må ha litt kontroll på trafikken din. :)

 

PS: Kan være lurt å sjekke etter oppdatering til ruteren, typiske ting som blir forbedret ved hver versjon er nettopp ting som ferdige virtual server konfigureringer. Det er en egen meny for å sjekke etter oppdateringer i rutern din.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå kommet litt videre på dette prosjektet mitt. Har nå funnet ut at fiber-kabelen går direkte inn i en Telsey ruter (som igjen er koblet til den nevnte D-Link ruteren).

Slik jeg har forstått så er dette en ruter som kun kan administreres under kontrollpanelet 'mine-sider' på lyse.no.

 

Her får jeg opp at den lokale ip-adressen til telsey ruteren er: 192.168.10.1

Lokal ip på D-Link ruteren er: 192.168.0.1 (serveren har ip 192.168.0.118)

 

Jeg endret innstillingene i telsey ruteren slik:

Local ip: 192.168.0.2 (d-link ruteren har 192.168.0.1)

DMZ-host: 192.168.0.1

 

Lyse sin forklaring på portforwarding :

Hvor setter jeg opp viderekobling av porter? (portforwarding)

 

Dette gjøres ved å logge deg inn på www.lyse.no med kundenummer og pinkode.

 

Du velger så Altibox -> Internett -> Innstillinger -> Router/brannmur

 

Her kan du da sette opp portviderekobling mot dine datamaskiner. Har du egen router, kan det ofte være lurt å sette Ipen til denne i DMZ host.

 

(Se vedlagt bildet for en oversikt over innstillingene som er tilgjengelig via lyse.no)

 

Eneste dette endte med var at jeg satt uten Internet...

Satte da innstillingene tilbake til 'standard' og nettet virket som normalt igjen.

 

Er det noen som vet hva jeg skal gjøre, evt. hva jeg gjort feil ... ?

 

Tusen takk for all hjelp!

 

post-143098-1266267257_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...