Gå til innhold

spørsmål om atom reaktorer og overføring av varme


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn drev å snakker om masse rundt stråling, partilker og slik

 

Og vi kom inn på dette med atomreaktorer.

Nå en slik reaktor er egentlig bare en veldig fancy dampturbin.

Du bruker uran staver til å fordampe vann, dampen driver en turbin som lager størm.

Spørsmålet mitt er:

 

 

Hvordan overføres varmen fra stavene til vannet. Vennen min sa at det er en mekanisk sak, at atomene i stavene beveger seg fort og når vannet ligger intill stavene begynner de atomene å bevege seg fort.

Jeg trodde at stavene ga fra seg stråling, da infrarød stråling, som varmer vannet på samme måte sola varmer vannet på, bare mye mindre og mer effektiv skala.

 

Eller er det en mix av begge to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ikke om radioaktiv ståler(alpha beta osv)

 

Spørsmålet er, uran er varmt, varme er atomer som beveger seg fort, så er det slik at atomene som beveger seg fort i stavene er i kontakt med vannet og disse varme atomene slår inn i vann atomene og det blir også varme(atomer beveger seg fort)

 

Eller er det infrarød stråling(altså photoner)(eller varme stråler)

 

Jeg snakker altså ikke om stårling som kommer fra fissinoen av uran(som alpha, beta, nøytron og gamma)

Lenke til kommentar
Varmeoverføringen skjer i en varmeveksler og ikke stråling, uansett hvilken stråling du snakker om.

 

Varmen må jo først overføres fra stavene til kjølevannet, og så videre gjennom en varmeveksler, hvor varmen føres videre til et nytt kretsløp med vann som omdannes til damp. Du vil alltid ha stråling når du har en varmeforskjell, men jeg er usikker på om det er varmestråling eller konduksjon som er dominerende i å lede varmen fra stavene til vannet i en atomreaktor.

Lenke til kommentar
Varmen må jo først overføres fra stavene til kjølevannet, og så videre gjennom en varmeveksler, hvor varmen føres videre til et nytt kretsløp med vann som omdannes til damp. Du vil alltid ha stråling når du har en varmeforskjell, men jeg er usikker på om det er varmestråling eller konduksjon som er dominerende i å lede varmen fra stavene til vannet i en atomreaktor.

Dette er ikke en tradisjonell varmeveksler med vann gående i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Dette er ikke en tradisjonell varmeveksler med vann gående i motsatt retning.

Her tror jeg faktisk jeg tar feil.

 

Brenselsstavene mener jeg huske ligge direkte i vann som er i høytrykk. På grunn av trykket får man dette vannet vermet opp til over kokepunkt (kokepunkt ved havoverflaten).

 

Dette vannet går i en varmeveksler og varmer opp det andre vannet til det koker....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...