Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil på Asus P5K WS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pc bygd med Asus P5K WS hovedkort. For noen dager siden røk strømforsyningen (forøvrig en Hiper 580W som jeg fikk i erstatning for en annen Hiper 580 som takket for seg. Den psu-en anbefales ikke, men det er en annen historie...). Bestilte ny psu, denne gang Corsair HX650W. Kobler til nødvendige ledninger, men pc-en vil ikke starte opp. Det som skjer er følgende:

- lys på hovedkortet lyser når jeg slår på psu

- disk og vifter spinner når jeg slår på pc

- slår seg deretter av igjen

- før den på ny starter (dvs disk og vifter)

- ingen lydsignaler høres

- ingen signaler til skjerm

- forøvrig heller ikke lys ved nettverkskontakt

Er det nærliggende å anta at hovedkortet også har tatt skade når psu-en tok farvel? Er det ting som jeg kan sjekke? Kan for ordens skyld nevne at jeg samtidig med bytte av psu også skiftet minnebrikker. Disse er samme merke og hastighet som tidligere.

Noen som har tips til hva som er feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Har en pc bygd med Asus P5K WS hovedkort. For noen dager siden røk strømforsyningen (forøvrig en Hiper 580W som jeg fikk i erstatning for en annen Hiper 580 som takket for seg. Den psu-en anbefales ikke, men det er en annen historie...). Bestilte ny psu, denne gang Corsair HX650W. Kobler til nødvendige ledninger, men pc-en vil ikke starte opp. Det som skjer er følgende:

- lys på hovedkortet lyser når jeg slår på psu

- disk og vifter spinner når jeg slår på pc

- slår seg deretter av igjen

- før den på ny starter (dvs disk og vifter)

- ingen lydsignaler høres

- ingen signaler til skjerm

- forøvrig heller ikke lys ved nettverkskontakt

Er det nærliggende å anta at hovedkortet også har tatt skade når psu-en tok farvel? Er det ting som jeg kan sjekke? Kan for ordens skyld nevne at jeg samtidig med bytte av psu også skiftet minnebrikker. Disse er samme merke og hastighet som tidligere.

Noen som har tips til hva som er feil?

Hallo!

Se etter at minnebrikkene sitter rett i. Se nøye etter. Prøv bare et par i slengen. Og se om den starter.

Edit: Se også over alle kabler fra psu om de er satt i på rett sted i HK osv.

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Gjest Slettet+6132
Skrevet
<snip>

Ja, det er sannsylig at mer enn PSU (og RAM-brikker) "tok kvelden" da Hiper'n fant det for godt å ta harakiri.

Dersom du ikke har ett annet hk/CPU så er du foreløpig "stuck".

Har opplevd dette "noen" ganger nå, og man er nesten nødt til å ha noe billig hardware liggende for slike formål (feilsøking).

Kan bli litt dyrt når du har alt fra S939 til LGA1366 (dvs. ulike utgaver av AMD/Intel-rigger).

I mitt tilfelle.

:)

Skrevet

Rambrikkene er ok, men jeg har nok i grunnen konkludert med at hovedkortet ikke har det helt bra. Dette er en rigg med en del disker som jeg bruker som filserver. Er det like greit å kjøpe samme hovedkort igjen, eller finnes det gode alternativer?

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Dersom du "bare" trenger/bruker riggen som filserver, ville jeg foreslå ett billig, greit demo S775-hk fra Komplett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...