Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høy lyd fra venstre framme hjul på Passat 3B


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg hører høy lyd fra venstre hjul framme og høres akkurat ut som plata bak bremseskiven treffer selve skiven.

Men jeg har sjekket at plata ikke rører skiven. Det er KUN når bilen ruller.

 

Idag kom ikke lyden.

Kan det være hjullageret?

 

Jeg har ihvertfall kjørt 100.000KM uten å bytte hjullager.

 

Takk på forhånd!

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg hører høy lyd fra venstre hjul framme og høres akkurat ut som plata bak bremseskiven treffer selve skiven.

Men jeg har sjekket at plata ikke rører skiven. Det er KUN når bilen ruller.

 

Idag kom ikke lyden.

Kan det være hjullageret?

 

Jeg har ihvertfall kjørt 100.000KM uten å bytte hjullager.

 

Takk på forhånd!

 

Rumlelyd. Det er nok hjullageret. Venstre eller høyre er vanskelig å finne ut. Jekk opp bilen og dreie hjulet so for du kan.

Lenke til kommentar

Update:

 

Idag er lyden borte når jeg kjørte til Gardermoen og tilbake til Oslo.

Men bilen drar til venstre på rundt 120 km/t og det er ikke alltid den gjør det heller.

Merkes på rattet når den ikke bil rett frem i høy hastighet :)

 

 

Ok, takk for tipset. Skal jekke opp og finne ut av dette senere idag!

Takk til alle!

 

Hei,

jeg hører høy lyd fra venstre hjul framme og høres akkurat ut som plata bak bremseskiven treffer selve skiven.

Men jeg har sjekket at plata ikke rører skiven. Det er KUN når bilen ruller.

 

Idag kom ikke lyden.

Kan det være hjullageret?

 

Jeg har ihvertfall kjørt 100.000KM uten å bytte hjullager.

 

Takk på forhånd!

 

Rumlelyd. Det er nok hjullageret. Venstre eller høyre er vanskelig å finne ut. Jekk opp bilen og dreie hjulet so for du kan.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Nå er lyden borte for godt. Mens bilen var jekket opp, snurra jeg på hjulen og kunne ikke høre noe unormalt fra hjullageret f.eks. Jeg skrudde av hjulet og sjekkt også om jeg kunne finne noe.

Jeg tror nok det noe som hadde kommet i mellom skiva og plate.

 

Jeg har 16" Nokian Hakk med pigg.

Drar heller ikke under bremsing.

NB: jeg har oppgraderte skiver foran - 312mm fra A8 - ikke 288mm som er orig på denne. Merker forskjell på bremsing. Anbefalt å gjøre!

 

Brækkdans : Tror nok du hadde rett her :)

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Var nok en liten stein ja. Hadde en slik passat før, og det hendte fra tid til annen at stein kilte seg mellom skiva og bremseskjoldet med påfølgende intens skriking fra skiva.

 

Hjullagrene er ment å vare hele bilens levetid, så som regel kan man fint kjøre 2-300.000km uten å måtte skifte dem.

Gamle golfer derimot...

Lenke til kommentar
NB: jeg har oppgraderte skiver foran - 312mm fra A8 - ikke 288mm som er orig på denne. Merker forskjell på bremsing. Anbefalt å gjøre!

 

Hvorfor er det anbefalt? Får du kortere bremselengde (ledende spørsmål)?

 

Tror ikke du får kortere bremselengde men bremsene tåler hardere oppbremsing da varmen ledes vekk bedre.

Lenke til kommentar

Alle biler blir levert orginalt med bremseskiver som utmerket tåler maksimal bremsing. Volkswagen har garantert foretatt massevis av bremsetester fra Autobahn-hastigheter med de originale bremseskivene. Det er ikke rallybiler vi snakker, som så gjentatte harde oppbremsinger er ikke noe tema.

 

Trådstarter tror sikkert bilen hans stopper raskere med større bremseskiver. Jeg har ikke tenkt å nekte han den troen, men å anbefale andre å gjøre det samme er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...