Gå til innhold

[Løst]Hjemmekino update. Denon AVR-1910 + XTZ 99 W10.16


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har per dags dato et http://support.jvc.com/consumer/product.js...mp;archive=true anlegg, men nå vil jeg oppgradere litt. Jeg vil begynne med å kjøpe en http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm og http://www.surround.no/product/428287/XTZ-...ort-Matt.html. 

 

Planen var egentlig å bare kjøpe en receiver slik at jeg kan få lyd fra PC, DVD, Wii og Xbox360 til anlegget uten å måtte drive å skifte kabelen inn i DVD spilleren med bare en RCA inngang hele tiden, men jeg har forstått det sånn at den JVC subben jeg har ikke vil passe i en evt ny receiver? 

 

Så et spørsmål til; Denon receiveren har totalt 630W og subben er på 400W. Vil det gjøre at subben tar opp 400W av 630W som gjør at jeg nesten ikke kan oppgradere i fremtiden(som jeg vil) eller er det sånn at siden den har egen forsterker vil den ikke ta opp noe av de 630wattsa? Hvis så er den subben og receiveren en god kombinasjon? 

 

Takker for svar i kveld!  :innocent:

Endret av crim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har misfostått en del her. Det er ikke slik at en høytaler "tar opp en del av wattsa".

Om forsterkeren kan levere 100W i en kanal og høytaleren takler 400W tåler ikke høytaleren høyere effekt enn 400W over en viss tid, og forsterkeren kan levere 100W over en tid. Om forsterkeren kan levere 400W vil du kunne spille høyere (og kanskje oppleve mer dynamikk), men du kan risikere lettere at forsterkeren blåser høytaleren. Det kan også skje med en svakere forsterker pga. forvrngning/clipping.

Lenke til kommentar

Det er litt skremmende og se hvordan produsentene bløffer på seg watt her, jeg har nevnt det i en tråd for noen dager siden også, denne er altså oppgitt til 7x90 watt i 8 ohm, og det med ett strømforbruk på bare 430. altså produserer den strøm?

Med en effektivitet på 60% så kan en forsterker med 430 watt strømforbruk gi 276 watt, deler man det på 7 kanaler blir det cirka 40 watt per kanal, men Denon er i allfall så ærlige at de har oppgitt at målingen som gir 90 watt pr.kanal er utført med bare 2 kanaler i drift.

Endret av bruno
Lenke til kommentar
ok, men dette med at subben har egen forsterker. gjør det at den "drar" seg selv og trenger ikke noe hjelp fra receiveren og jeg dermed har igjen 276W/5 = 55W fordelt på 5 kanaler?

 

Forsterkerens effekt har ingen betydning her, subben kommer i tillegg til den effekten forsterkeren kan gi.

En annen sak er 400 watt er effekten den kan gi med 2 ohm, de fleste høyttalere er på 4-8 ohm, dvs. at effekten sannsynligvis ligger i området 250-300 watt som er mer enn nok, altså nok en produsentbløff egentlig siden det er svært sjelden en høyttaler gir en 2 ohms last.

Når det er sagt, Denon AVR-1910 har blitt ett røverkjøp i Norge etter at det ble konkurranse på Denon, Elkjøp selger den faktisk ett par kroner billigere enn Hifi-klubben.

Lenke til kommentar

Ok. Receiveren kommer til å dra de 30W høytalerene jeg har nå lett kan man vel si, men hvor mye kan jeg oppgradere i fremtiden, hvor lav dB kan den klare? Jeg kommer ikke til å oppgradere høytalerene med det aller første da jeg skal flytte om ca halvt år og vet ikke hvor stort et evt nytt rom anlegget skal stå i vil bli. 

 

Nå har jeg et rom på ca 12 kvadrat og da føler jeg ikke at jeg trenger noe større høytalere atm. Oppgraderer nå først og fremst for å få lyd til alle konsoller, pcer og mottakere, men er denonen noe å bygge på i fremtiden? er det sånn at jeg kan kjøpe en ekstra forsterker viss de fremtidige høytalerene blir for kraftige for receiveren? 

Endret av crim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...