Gå til innhold

Hvor mye RAm anbefales egentlig?


pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt så klarer du deg perfekt med 4 gb ram. Til spill så er det ikke nødvendig med mer enn det. Til sammenligning så har min aldrende stasjonære pc 1gb RAM, og pc'en sluker av sidevekslingsfilen og når det skjer så er pcen treig som om den skulle kjørt 1500 programmer samtidig.

 

fyll gjerne på med ram, men det er ikke nødvendig :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Som sagt så klarer du deg perfekt med 4 gb ram. Til spill så er det ikke nødvendig med mer enn det. Til sammenligning så har min aldrende stasjonære pc 1gb RAM, og pc'en sluker av sidevekslingsfilen og når det skjer så er pcen treig som om den skulle kjørt 1500 programmer samtidig.

 

fyll gjerne på med ram, men det er ikke nødvendig :)

 

 

jeg var bare nyskjerrig på effekten av å ha mere ram - har jo lest har noen har hatt både 6,8 og mere.....kjøper ikke mere enn nødvendig..ser ingen vits i det...

har som sagt 2 og kjøper 2 til

Lenke til kommentar

6 og 8 Gb RAM gutta samme klubben som jeg er i er fra de dagene vi gikk beserk og handlet.

Altså RAM prisen var latterlig lav og da handler man før den stiger igjen.

Personlig har jeg nå 6Gb sett da 3 ville bli for lite (Vil ha 2Gb dedikert til spill og programmer mens resten av Gb grensa i 32 bit OS går til selve OSet) i tilegg var det tørke på RAM så 6Gb sett og 1600 MHz var det man kunne få tak på.

 

Uansett, kunne tenkt meg å ha 24Gb RAM, men da for å kjøre RAMdisk for utpakking av filer etc etc da RAM er kriminelt raske greier.

Enda den dag idag vil det råeste spillene bruke maks 2Gb med RAM, samme om du har 35692628362863 Tb med RAM i PCen for å ta det til ekstremist grenser her.

Velkommen til 32 Bit begrensningen, en del spill har godt av 64 bit koding for mer RAM, eksempel: Supreme Commander, har ofte hatt spillet til å krasje når det når 2Gb grensa si.

Lenke til kommentar

Et OS bruker vel alt av ram det har tilgang til?

Hvor mye man trenger kommer helt an på hvor mye og hva man bruker datamaskinen til.

Hvis man har pc'n stående på døgnet rundt og bruker den til alskens applikasjoner så tar den i bruk mere RAM kjappere.

Hvis du restarter/slår av PC'n ofte så trengs ikke så mye RAM.

 

Hver gang du starter et program etter en reboot, må hele programmet lastes fra harddisk (ufattelig tregt).

Hver gang du lukker et program blir litt av informasjonen igjenværende i RAM slik at det går kjappere å laste programmet neste gang. (Cache)

 

Etterhvert som Cachet begynner å spise opp RAM vil OSet begynne å bruke en Vekselfil (swap).

Vekselfilen er en fil på harddisken som fungerer omtrent på samme måte som RAM, men er betraktelig mye tregere.

 

For å finne ut om du trenger mere RAM kan du følge med hvor mye og hvor kjapt RAM mengden din blir spist opp, og hvor mye swap Windows bruker. Et OS kommer uansett til å bruke en Swapfil.

 

Til ditt bruk (video og bilderedigering), tror jeg kanskje at du ville hatt like mye bruk for en skikkelig sprek harddisk, med høy sekvensiell skrive/lese hastighet. Kanskje en SSD til OS og å jobbe på?

 

Ps. Arrester meg gjerne hvis jeg har tråkket ut på tynn is, eller har gått igjennom isen.

Dette er på ingen måte hjelp ifra en profesjonell IT guru. Bare en liten hobbygeek som tror han har forstått seg på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...