Kromkaken Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hei Har lagt merke til at så og si alle biler har en prikkete strek som går loddrett nedover på venstre sidespeil, altså på selve speilet. Lurer veldig på hva denne er til? Endret 9. februar 2010 av dinosauren
spøkelse Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Har de fleste biler slik strek da? Hvis den er der så er det for å vise overgang fra flat til konveks (vidvinkel) speilflate.
Kromkaken Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Skrevet 3. februar 2010 Kanskje de fleste var å ta litt hardt i. Men mange biler har det. Hvilken praktisk betydning har den overgangen du snakker om?
Carisma'03 Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Det spøkelse snakker om er et "skille" på venstre sidespeil, hvor den nærmeste delen er vanlig speil og den andre er vidvinkla. Vidvinkel-delen skal hjelpe deg å se lengre ut, nærmere dødvinkelen din Bare å sjekke ut. Og ja, de fleste biler jeg har sett har sånne ytterspeil.
salah Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Min har slik strek den også. Men for å låne tråden, hvorfor er 50 og 80-streken på speedometeret annen farge enn de andre? Slik er det jo på alle biler jeg har lagt merke til.
Carisma'03 Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 (endret) Sikkert fordi 50- og 80-soner er primær/standard fartsgrenser (?) Hvis ikke noe annet er oppgitt, er jo 50 km/t fartsgrensa i tettbebygde strøk, og 80 km/t på landeveien Edit: skriveleif Endret 3. februar 2010 av Carisma'03
Exiter Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 (endret) Det er antakeligvis fordi 50 og 80 er ganske vanlige fartsgrenser i Europa. Ihvertfall i Norge, hvor 50 er generell fartsgrense i tettbygd strøk og 80 utenfor tettbygd strøk. Edit: slått på målstreken. Endret 3. februar 2010 av Exiter
salah Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Herregud, det der må være en av de dummeste spørsmålene jeg har stilt... Selvfølgelig, det forklarer jo seg selv...
Kromkaken Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 (endret) Alltid lurt litt på det der jeg også Endret 4. februar 2010 av dinosauren
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 I USA står det på høyre speil på alle biler: WARNING: OBJECT IN THIS MIRROR MAY BE CLOSER THAN THEY APPEAR.
Sigurdl Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Hva med og døpe tråden om til "Enkle logiske spørsmål du lurer på om din bil?"
KVTL Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 I USA står det på høyre speil på alle biler: WARNING: OBJECT IN THIS MIRROR MAY BE CLOSER THAN THEY APPEAR. Står det på norske biler også, ihvertfall de som er produsert av GM. (Jeg hadde det ihvertfall på min Daewoo).
Hachon Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Gjelder Ford, Chrysler, Jeep og Dodge også, så det er vel rimelig standard for amerikanske bilmerker. Det også står på en god del bilspeil i Thailand også, husker det stod på en Camry vi leide.
Kromkaken Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Skrevet 10. februar 2010 Min peugeot 307 vil av og til ikke ned i revers, og da må men lette litt på clutchen slik at den ikke er helt nedtrykt. Er dette normalt? Er dette en "funksjon" som tilsvarer at andre må trykke ned girspaken for å få den i revers?
raid2 Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Dersom du ikke må fomle med girspaken så høres det litt ut som en sikkerhetsfunksjon. Har aldri vært borti noe slikt selv (alle biler jeg har kjørt må man enten trykke ned hele spaken, løfte den opp, eller løfte opp en ring under kula). Så jeg vil ikke si det er normalt. Har du sett i manualen? Slike ting pleier å stå beskrevet der. Sånn generelt, om du har problemer med å få bilen i revers, prøv å enten kjøre bilen 5 cm frem og så prøv på nytt, eller sett bilen i et annet gir, f.eks femte, og så raskt i revers.
salah Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Synes dette begynner å utvikle seg til en bra tråd hvor folk kan stille enkle spørsmål uten å lage ny tråd ene eneste gang. Moderator, kanskje dette bør bli sticky?
Postkassestativ Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Hva kommer den høy kakklelyden de første sekundene når du kaldstarter en diesel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå