Gå til innhold

Nytt, lite systemkamera fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke det at å kalle en bestemt sensorstørrelse basert på et av mange filmformater for "fullformat" nødvendigvis er så veldig mye mer logisk ;)
Indrømmet :D

Men dog må man sige at en så overvældende andel af kameraer siden vel halvtredserne(?) -og op til de digitale begyndte at dukke op- har været 24x36 at det har været en defacto standard at regne udfra.

 

Men sproget røber jo historien i at 24x36 faktisk er et "småformat", når vi stadig kalder det STØRRE format for "mellemformat" :whistle:

 

...Og så er det jo nemmere at både skrive FF og sige FullFrame end 24x36, så meget er også dovenskab her... :blush:

 

Men det fornuftige at bruge ville jo være et reelt mål, fx den reele diagonal, eller det reele areal.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å være konsekvent og skrive 135-format selv. Men så er jeg også noe quixotisk av meg.

 

36x24 er for så vidt "fullformat" i forhold til mindre formater basert på eksisterende 135-systemer. Når det var de eneste digitale systemkameraene på markedet gikk det stort sett greit, men det kan fort bli upraktisk nå som alternative systemer som FT, Leica S2 og diverse digitale formater basert på mellomformat blir vanligere.

Lenke til kommentar

Eg nyttar gjerne omgrepet "standard småbiletformat" om FF/FulFrame/fullformat sjølv, men eg må vere ærleg å tilstå at dette fullformat-omgrepet faktisk er eldre enn meg sjølv. Difor er eg på nippet til å gå gje opp.

 

Sitat frå ein omtale av Olympus XA frå 1979:

The saga of the modern, pocket-sized, full-frame 35mm camera begins back in 1967 when the collapsible-lensed Rollei 35 first made its appearance.
Les her om de er interessert. Litt ned på sida.
Lenke til kommentar
[...]http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_7045.htm#7054. Navnet refererer til størrelsen på sensoren (målt etter en metode vi godt kunne vært foruten). [...]
Ja, det er lidt træls reklametal, at måle en eller anden diameter på et (fiktivt) katoderør...

Se fx her hos DPReviews for forklaring og eksempler

Da er så langt jeg kan se Four Thirds det eneste DSLR-formatet som bruker disse foreldede, villedende vidicon-betegnelsene. Og attpåtil er de frekke nok til å kalle Four Thirds et "åpent format", selv om det bare er tilgjengelig for selskaper som aksepterer en "non-disclosure agreement". Så med mulig unntak av rootkit-Sony, anser jeg Olympus som den mest uhederlige av DSLR-produsentene.

Lenke til kommentar

Denne med 17mm sølv pannekake ser jo bare lekkert ut, må innrømme såpass. Når jeg får for mye penger skal jeg investere som kompakt kamera erstatning :) Som tekno fan er mann jo litt fascinert av micro 4/3.

 

Så at fotovideo har EP1/14-42mm kit til 3999,-, så vil tro (eller hvertfall håpe) at prisen på denne vil ligge litt under hva som er veiledende.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...