Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk - pigg eller piggfritt?


Nora90

Anbefalte innlegg

Okay, jeg har innsett at jeg trenger nye dekk. Men jeg vet ikke helt hva slags dekk jeg trenger. Jeg bor på sørlandet og kjører mest på saltede veier. Men i blant har jeg behov for å kjøre på veier som bare blir strødd. Jeg har kjørt piggfritt til nå, og har egentlig synes at det går greit.

Og da til spørsmålet. Pigg eller piggfritt?

 

Og så neste. Kjæresten min mener at det ikke er noe forskjell på pigg og piggfritt utenom at gummien er litt mykere i piggfritt (og mangelen på pigger da :p ). Er det noen annen forskjell?

 

Sånn btw: Jeg kjører en Golf 2005 med diesel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piggdekk har vel kortere bremselengde under omtrent alle slags forhold (hvis man sammenlikner med nordiske piggfrie dekk), men det er særlig på isføre at forskjellen blir stor, ja. Og typisk i lyskryss/rundkjøringer hvor det kan være hardpakket/"polert" snø.

 

Viktigste er at du velger deg dekk du er komfortabel med. Å være nervøs/stressa i trafikken pga dekkvalget er farlig nok.

Lenke til kommentar
Er det riktig at piggdekk bare er bedre enn piggfrie på isføre?

Piggdekk er generelt bedre på alt bortsett fra støy. Hos piggdekk tar piggene seg av mye av jobben, og dermed kan mønstret være designet for å drenere vann/slaps/snø bedre. Siden piggfrie dekk ikke har pigger, må dermed gummien og mønstret ta seg av alle forhold og underlag. Dermed må man inngå et kompromiss, og man får man ikke et dekk som er bra på både is, vann og snø. Gummien er mykere på de piggfrie dekkene, noe som fører til at de også er dårligere på bar asfalt. Det er også bare de beste piggfrie dekkene som noenlunde kan måle seg med middels gode piggdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...