Gå til innhold

GF 100 verdt å vente?


Even_A

Anbefalte innlegg

Driver å setter sammen handleliste for mitt nye pc bygg, så stoppet det opp når jeg kom til GPU'n. I første omgang tenkte jeg å smelle på et HD 5870 kort, men så gikk tenkingen lenger. Nå står jeg mellom å kjøpe HD 5970 kort eller vente på den nye GF 100 serien til nvidia.

 

Lenge siden jeg har drevet med dette og tenker det fins noen ildsjeler her. Jeg er ikke interessert i noen fanboy kommentarer som "ATI eier nvidia" osv. Jeg vil ha noen objektive svar her.

 

Så kommer det alltids noen spørsmål:

- Er lanseringsdato gitt? Hører det kommer i mars, men blir det sent i mars?

- Hvor mye tipper dere prisen havner på (ca)?

 

Har også lest om endel feil med 5970 kortet pga driverfeil. Nå kom jo Catalyst oppdatering, men etter hva jeg har forstått er det fortsatt mangler. Rett meg om jeg tar feil.

 

Jeg ser på Directx11 som et must når jeg kjøper ny maskin, så er ikke interessert i 295 GTX kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GF100 blir dyrt. Det skal ha over 3mrd transistorer og det gir indikasjoner til pris. Vil tippe 4000+. Men ytelsen blir jo sikkert tilsvarende. Men siden dette er ny design blir det sikkert litt ventetider(dårlig yield) og muligens dårlige drivere i starten.

 

Så hvis du er rik og kan vente til April, velg GF100. Hvis ikke, ati

Lenke til kommentar

Må du ha noe med power og futt i nå, så handler du ATi, Nvidia har ingenting der ute og har blitt helt knust av ATi, de har blitt såpass overkjørt at de har ingenting igjen.

GF100 skal slippes i mars, men ryktes at de må utsette til April, muligens blir det enda verre med å få tak i kortene også da det antas at de sliter med å få produsert nok brikker.

Lenke til kommentar

Alternativet mitt er å putte i mitt nåværende 8800GTS kort som en midlertidig løsning til GF 100 serien blir sluppet. Dette vil igjen bli en så stor flaskehals at jeg nesten vurderer å vente med PC kjøpet (hater å vente=/).

GF 100 høres ut som det mest fremtidsrettede alternativet. Om det koster meg litt over 4 lapper, overlever jeg. Nærmer det seg 5k vil jeg nok vurdere noe annet.

Lenke til kommentar

GeForce GTX 470 og GeForce GTX 480 som er navnet på de to første GF100 baserte kortene kommer i mars.

Men ingen av de kan måle seg med 5970, siden det er 2 gpu'er og 480 har enkel (som 5870), så skal du ha "det kraftigste for fremtiden" og har mulighet til å vente. så kjøper du evt. 495 (usikker på navnet) som sikkert vil bli dual-gpu versjonen av 480. Så når fermi kommer ut vil fortsatt ati være kongen.

Lenke til kommentar

Kjøp 5850 og kos deg enn sålenge, og bytt heller kort til sommern når det har kommet nye kort og spill som trenger mer kraft?

Evnt dytter man bare på med et 5850 til når driverproblemene i crossfire er løst

 

Det er et lite mindretall av spill som krever noe mer enn det kortet, så spørsmålet er om det er akkurat disse du må spille. Grafikken bør imidlertid stå i stil med resten av maskina, har du brukt 20 tusen på hardware ellers så fortjener maskina et 5870 :p

Lenke til kommentar

Ja det er ikke mange spill som virkelig klarer aa gj0re seg nytte av de nyeste GPU-ene som ikke faller inn under budsjett klassen av denne typen produkter. Spill blir i all hovedsak laget for PS3/360 hvorav endel av de spillene blir ogsaa sluppet paa PC. (Trist, jeg vet...)

Men forhaapentligvis vil vi se at PC-er tar igjen litt av markeds andelene naa som konsollene ligger ett godt stykke bak teknologimessig igjen. (Vel PS3 vet vi ikke om er fullt utnyttet enda...)

 

Er dog sikkert full mulig aa faa solgt videre ett HD 58X0 kort om du 0nsker aa bytte til nVidia senere. :w00t:

Lenke til kommentar

PCen er en overlegen spillplattform.

Men de som spiller på PC er som oftest "eliten" vi vil ikke ha noe som er lavkvalitets som konsollspillene er.

Vi er mer kresne på hva vi får servert, mens konsollgutta kan stortsett få servert hva som helst.

Derfor lager de spill mest for konsoller, siden det er billigere og de slipper å lage skikkelig kvalitet og de sparer en del.

 

Men lager man kvalitetsspill så lager man det for PC først og porter det over etterpå, men spillet må være laget etter PC spillernes krav, klipper du svinger her så taper du fort i PC segmentet.

 

Personlig vurderer jeg ett Fermi basert kort når den tid kommer, men av andre årsaker enn ren ytelse.

Og jeg merker allerede at jeg skulle ha hatt mer GPU power enn 5870 i single GPU form i tilegg til noe raskere enn 4.2GHz i7.

Problemet? Spillene og programmene jeg kjører er dessverre entrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...