Gå til innhold

Fysikk, astronomi og meteorologi ved UIO


Probeus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, i fjor kom alle som søkte inn på studiet.

 

Men var det ett engangstilfelle ifjor, eller er det slikt alle år?

 

Holder på å ta R2 og Fysikk 2 som privatist og er skikkelig nervøs over om jeg kommer inn eller ei.

 

Er og hyggeligt å få vite om det er noen andre her på forumet som skal søke i år. Er kjekt å kjenne folk før man begynner der :)

Lenke til kommentar
Men var det ett engangstilfelle ifjor, eller er det slikt alle år?

 

Tja, det har vært slik de siste fem årene, i hvert fall. Jeg vil tro du er ganske sikker - selv om det skulle bli flere søkere enn plasser, havner poenggrensen neppe noe sted over ~45 poeng.

 

Det hadde vært flott for meg, hvis det hadde vært slik at det kun var det siste året av videregående som gjaldt, når man skal regne sammen karakterpoengene.

Takket være fortidens meg, som klarte å få alt for mangen 3'ere, så ligger jeg nok under 45 poeng ja...

Lenke til kommentar

Slik er det også ved UiB, alle ved fysikk pleier å komme inn i hvert fall. Sjekk ut tall fra samordna, men når sant skal nevnes har det jo vært høyere søkertall det siste året.

 

Jeg tror at det burde gå bra :) Kjenner flere som har kommet inn på studier her med under det du beskriver :p

Lenke til kommentar
et triks kan jo være å søke fysikk på noen andre universiteter også.

 

Har søkt på de årsstudiene jeg fant innen fysikk. Men hvordan er det hvis jeg søker på ett 3-års studium og ønsker å gå over til Fysikk, astronomi og meteorologi allerede til neste år? vil det ene året da ha noen betydning for FAM ved UIO da?

Lenke til kommentar
et triks kan jo være å søke fysikk på noen andre universiteter også.

 

Har søkt på de årsstudiene jeg fant innen fysikk. Men hvordan er det hvis jeg søker på ett 3-års studium og ønsker å gå over til Fysikk, astronomi og meteorologi allerede til neste år? vil det ene året da ha noen betydning for FAM ved UIO da?

Hvis du går årsstudium i fysikk ved et annet universitet så får du sannsynligvis godkjent de aller fleste fagene som UiO-fag (uten at jeg kan garantere noe), men muligens ikke alle. Du vil dermed sannsynligvis ende opp med å ha mellom 30 og 60 studiepoeng godkjent etter første året, og kan dermed ta en blanding av første- og andreårsfag når du begynner på FAM ved UiO.

Et tips vil jo være å søke årsstudium i realfag ved UiO på andreplass. Da kan du ta fysikkemnene, og når du først er inne i UiO-systemet får du forhåpentligvis fiksa deg studieplass ved bachelorstudiet.

Lenke til kommentar
Hvis du går årsstudium i fysikk ved et annet universitet så får du sannsynligvis godkjent de aller fleste fagene som UiO-fag (uten at jeg kan garantere noe), men muligens ikke alle. Du vil dermed sannsynligvis ende opp med å ha mellom 30 og 60 studiepoeng godkjent etter første året, og kan dermed ta en blanding av første- og andreårsfag når du begynner på FAM ved UiO.

Et tips vil jo være å søke årsstudium i realfag ved UiO på andreplass. Da kan du ta fysikkemnene, og når du først er inne i UiO-systemet får du forhåpentligvis fiksa deg studieplass ved bachelorstudiet.

 

Slik ser Samordna opptak ut for meg nå:

 

1. 185857 REALFA UiO Fysikk, astronomi og meteorologi

2. 185233 REALFA UiO Realfag, årsenhet

3. 201661 REALFA UiA Fysikk, årsstudium

 

Hva tror du? Burde jeg søke på mer enn det, eller tror du det holder? Har ikke lyst til å ende opp med å gjøre ingenting ett år til...

Endret av KristerB
Lenke til kommentar
Hehe. Jeg aner ikke, men jeg er temmelig sikker på at du kommer inn enten på FAM eller realfag, årsenhet.

For å være helt sikker kunne du jo forbedret karakterene dine da.

 

Har gjort det på ett par karakterer. (Fjernet noen urgamle toere..) Men har ikke råd til å betale for privatisteksamener :/

 

Som backup har jeg søkt på Studiespesialiserende VG3, og da tenkte jeg å gjøre en avtale med skolen på en eller annen måte, som gjør at skolen hjelper meg i å ta opp fag.

 

Jeg får håpe at den personen som sitter og skal se igjennom søknadene, ser at jeg gikk på en linje for spesielt interesserte (VG3 Romteknologi), og handler deretter ^^,

Lenke til kommentar
Slik ser Samordna opptak ut for meg nå:

 

1. 185857 REALFA UiO Fysikk, astronomi og meteorologi

2. 185233 REALFA UiO Realfag, årsenhet

3. 201661 REALFA UiA Fysikk, årsstudium

 

Hva tror du? Burde jeg søke på mer enn det, eller tror du det holder? Har ikke lyst til å ende opp med å gjøre ingenting ett år til...

 

Jeg er rimelig sikker på at du kommer inn. Det har vel vært for få søkere til nesten alle realfagsstudier ved UiO. Men du kan sikkert slenge på MIT Matematikk, informatikk og teknologi. Her har du nesten samme opplegg de 3 første semestrene. Forskjellen er ett fag blir byttet om slik at du tar et fag i javaprogrammering i stedet for astrofysikk.

 

Se på studierettningene Mekanikk og teknologi og Computational science

http://www.uio.no/studier/program/mit/

 

Men du kommer inn på FAM.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at du kommer inn. Det har vel vært for få søkere til nesten alle realfagsstudier ved UiO. Men du kan sikkert slenge på MIT Matematikk, informatikk og teknologi. Her har du nesten samme opplegg de 3 første semestrene. Forskjellen er ett fag blir byttet om slik at du tar et fag i javaprogrammering i stedet for astrofysikk.

 

Se på studierettningene Mekanikk og teknologi og Computational science

http://www.uio.no/studier/program/mit/

 

Men du kommer inn på FAM.

 

Da har jeg lagt MIT til :)

 

Men tror du det er mulig etter 4. semester å ta de samme fagene som i FAM? eventuelt lage en avtale med skolen hvis dette alternativet skulle bli reelt?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du velger spesialisering i enten fysikk, astronomi eller metereologi. Hvis du liker fysikk, er det sikkert fysikk du bør velge.

 

For øvrig en bra utdanning. Velg realfag eller helse i dag! Det finnes mange verdiløse søppelutdanninger der ute som folk kommer til å angre på at de har tatt opp lån for å ta.

Endret av Liberalisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...