Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Haram og halal


Anbefalte innlegg

Hei alle dere som brenner inne med informasjon om Islam og deres lover.

 

Jeg skal da altså sammen med en partner ha et foredrag på 8 minutter hvor vi skal fortelle om Halal og Haram.

Jeg har fått ansvaret å snakke om Haram. Og etter å ha sittet å googlet litt og sjekket rundt har jeg funnet nesten lik null nyttig informasjon.

Det jeg har til nå er noe som går som dette "Haram er et utrykk brukt for å beskrive noe som er forbudt, dårlig eller ikke følger Guds vei ..." og så er det vel egentlig ikke mye mer jeg har å framføre. Dette skal da holdest på fredag og jeg stresser bare mer og mer. Siden foredraget er på 8 minutter så skal jeg vel ha 4 minutter pluss minus med stoff om Haram, problemet er rett og slett at jeg ikke finner så mye stoff!

Så nå må dere forhåpentligvis sitte inne med mye informasjon eller tips om hvordan jeg skal gjøre dette til et 4 minutters foredrag om Haram.

Har forresten allerede fått tips om å snakke om problemstillinger, men som sagt så har jeg ikke funnet mye om det heller.

Går forøvrig i tiende klasse hvis det har noe å si.

 

Takker på forhånd og håper det er noen smarte, religiøse eller ikke religiøse for den saks skyld som har noen smarte tips.

 

Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halal er det som er lov å gjøre , spise / handle med . det er en lovlig handling. Haram er omvendt.

 

feks

Halal:

si sannheten

spise kjømat

spise skylling , storfe , biff som er blitt slaktet islamisk og ikke drept/avlivet før slakting.

ta vare på seg

gifte seg

spise det goe

ta vare på foreldre /familie

osv... tusenvis ( gjøre det gode)

 

Haram:

Juge

Sette sitt liv i fare

drepe uskyldige

spise gris, spise det som dødt, spise esil, hest , hund , katt , dyr som spiser andre.

ha sex utenfor ekteskap

slå kvinner

bruke Alcohol

ikke holde avtaler

jukse

osv... tusenvis

 

Haram er kortsagt å gjøre det onde med andre ord

 

 

 

 

en muslim..

Lenke til kommentar
Halal:

si sannheten (det skulle bare mangle)

spise kjømat

spise skylling , storfe , biff som er blitt slaktet islamisk og ikke drept/avlivet før slakting.

ta vare på seg (relativt menneskelig. noe vits å påtvinge folk dette?)

gifte seg (eller overgi seg til autoritet)

spise det goe (jaha?)

ta vare på foreldre /familie (eller overgi seg til autoritet)

 

Haram:

Juge (i islam er det lov å lyve for å skape fred mellom to parter eller for å redde sitt eget liv... så hvis man mistenker at man ikke kommer til cennat idet noen plaffer av deg hodet, så kan man si at man ikke er muslim for å redde skinnet... tåpelig, og forkastelig)

Sette sitt liv i fare (unødvendig å si at dette punktet brytes ved at man joiner en jihad, politi-, brann-, eller militærvesen)

drepe uskyldige (men hvis man erklærer jihad, så kan man drepe de "ikke-troende"?)

spise gris, spise det som dødt, spise esil, hest , hund , katt , dyr som spiser andre. (fisk spiser annen fisk. ser du noen paradoxer her?)ha sex utenfor ekteskap (submit to authority igjen...)slå kvinner (hvordan kan man se blåmerker under burkaen?)bruke Alcohol (det er tillatt i koranen å nyte gjæret drikk av daddeltreet, riktignok i moderate doser)ikke holde avtaler (det skulle vel bare mangle...)

jukse (hvis man har lov å lyve for å skape fred mellom to parter, så vil jeg anta at de samme unntakene for løgn gjelder her)

Lenke til kommentar
Halal:

si sannheten (det skulle bare mangle)

spise kjømat

spise skylling , storfe , biff som er blitt slaktet islamisk og ikke drept/avlivet før slakting.

ta vare på seg (relativt menneskelig. noe vits å påtvinge folk dette?)

gifte seg (eller overgi seg til autoritet)

spise det goe (jaha?)

ta vare på foreldre /familie (eller overgi seg til autoritet)

 

Haram:

Juge (i islam er det lov å lyve for å skape fred mellom to parter eller for å redde sitt eget liv... så hvis man mistenker at man ikke kommer til cennat idet noen plaffer av deg hodet, så kan man si at man ikke er muslim for å redde skinnet... tåpelig, og forkastelig)

Sette sitt liv i fare (unødvendig å si at dette punktet brytes ved at man joiner en jihad, politi-, brann-, eller militærvesen)

drepe uskyldige (men hvis man erklærer jihad, så kan man drepe de "ikke-troende"?)

spise gris, spise det som dødt, spise esil, hest , hund , katt , dyr som spiser andre. (fisk spiser annen fisk. ser du noen paradoxer her?)ha sex utenfor ekteskap (submit to authority igjen...)slå kvinner (hvordan kan man se blåmerker under burkaen?)bruke Alcohol (det er tillatt i koranen å nyte gjæret drikk av daddeltreet, riktignok i moderate doser)ikke holde avtaler (det skulle vel bare mangle...)

jukse (hvis man har lov å lyve for å skape fred mellom to parter, så vil jeg anta at de samme unntakene for løgn gjelder her)

det var sjappe ting jeg gikk innom for å gi et helhetlig bilde av hva selve ordene betyr. går man dypere blir det fort mange sider om hver tittel så jeg holder det slik det er.

du har feil fefinisjoner på ting ,. hvor har du det fra? sjekk kildene dine , sjekk om det kommer fra islamiske og ikke anti-islamiske kilder som juger og vrir på meninger og ord hele veien. ( typisk jøder)

 

 

Spise det goe eller Det goe ( det er det som godt for helset og liv, ting som ikke skader helsa dem kan du aldri nevne for det kommer nye produkter hele tiden , kun de som skader helsen er forbudt å ta) så det er en grunn til at jeg skrev det. ikke si til meg at feks du tar det goe når du drikker øl , så ja , der er forskjellen. det var ikke så uviktig som du oppfattet.

 

Ta vare på seg, om jeg ikke tar feil, hvis du røyker, snuser /drikker så tar du faktisk IKKE vare på deg. så nei der og.

 

Juge har du lagt gryte av :) feil definisjon og sannemheng. "jeg kjørte ikke på veien men veien kom til meg!, veien kasta meg og veggen traff meg! jeg er uskyldig!" :dribble:

 

Jihad , joiner jihad? W? hva er jihad definert for deg? :D . kan gjerne joine jihad når som helst jeg =) kom og ta meg! :D , joine politi eller brannvesen er vel for å redde andre? , ja det er et godt poeng! jippi! :D der sier faktisk Quranen Om du redder et liv blir du belønnet like mye som om du hadde reddet Alle liv i verden. det ville jeg ønsket meg! , jeg vil redde et menneske ! :D dør jeg der så er det Jihad belønning jeg får:D jackpd!!:D jeg må få redda noen. ^-^ i millitærvesen joiner du for å redde liv fra angrep, du blir godt belønnet for det også . om millitærvesnet skal gå over til å angripe noen er det forbudt å joine. for der sier Quranen om du dreper et liv er det samme som å drepe alle. neste

 

 

drepe uskyldige (men hvis man erklærer jihad, så kan man drepe de "ikke-troende"?)

Jihad igjen? enda feil definisjon igjen? hvor har du fått det fra , jeg skal gratulere deg for å si at den som gjør det du sier der blir straffa så hardt at du kan smile. :)

om jeg får lov å justere på det du sier så meninga blir riktig akuratt der du skrev "så kan man drepe de "ikke-troende""...

 

ville jeg sagt

"så kan man drepe de "ikke-troende" som angriper deg" du har ikke rett til å drepe uskyldige , kunn de som er skyldig i drap. med "ikke-troende" menes det angrep pga relegion hvis ikke-troende angriper har du rett til å drepe dem som angrep sålenge dem fortsetter og er der på din plass /by, hvis dem trekker seg skal du stoppe å jage dem. det er en form Jihad som mange misbruker betydningen på. her har anti-islamiske kilder funnet det lett å bytte og flytte på ord så meninga skyves bort. men Quran-en er alltid der for å kontrolere sagnene med :)

 

spise gris, spise det som dødt, spise esil, hest , hund , katt , dyr som spiser andre. (fisk spiser annen fisk. ser du noen paradoxer her?)ha sex utenfor ekteskap (submit to authority igjen...)slå kvinner (hvordan kan man se blåmerker under burkaen?)

var det mobbing,hat eller no? :whistle:

 

et tips til deg , jeg vet hvorfor jeg skriver det og det for mine grunner til det

Hvis jeg sier "jeg spiser kake" så er det nok , du trenger ikke å prøve å rette opp det å si "kaken blir spist av meg akuratt nå" for da blir du bare mer sliten av det ! :roll: forventa at at du ville tatt det som kladd for å skjønne forskjellen mellom selve ordene Haram og Halal . lykketil :)

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Kan gjerne sitere noe som har med Haram og Halal å gjøre. kanskje det er litt mer hjelplig.

Greit nok det, men jeg skjønner fremdeles ikke grunnen til å la en gammel bok styre hva jeg skal spsise. Liker jeg det og det ikke medfører komplikasjoner av det, ja da spiser jeg det.....

:)

 

 

Merkelige guder som sier dette spør du meg, for hvorfor unlot de ikke like godt å skape dyret da?(Hvis de hadde skapt noe som helst...). Griser kunne vi sikkert ha klart oss uten, tror du ikke? Blir for dumt å si at en ikke skal spise ditt eller datt på grunn av noe som står i en gammel bok, men hver sin smak, for å si det sånn... :)

 

Too far fetched for me.....

 

Nå er nå ikke jeg heller religiøs av meg, og spiser det meste som defineres som mat, men jeg ser ikke problemet hvis andre mennesker ønsker å leve etter koder fra en gammel bok. Så lenge disse koder ikke påtvinges meg, eller på en annen måte påvirker mine demokratiske og individuelle rettigheter og verdier, så anser jeg ikke dette som noe bekymringsfullt.

 

De anser vel slike normer og verdier som viktige, på akkurat den samme måten som jeg og du anser de demokratiske verdier som viktige i et samfunn. Det er det vesentlige kjennetegn i oss alle mennesker, og det er faktumet at vi alle er forskjellige og har forskjellig oppfatning hvordan vi skal leve. I utgangspunktet er for eksempel den muslimske fasten en måte å minne mennesker hvordan det er å gå sulten en hel måned, i følge Koranen. Dvs. for at mennesker ikke skal glemme å hjelpe andre mennesker som sulter og er i nød, har Koranen et prinsipp som går ut på at muslimer skal faste en gang i året for å påminnes at de sultne trenger hjelp fra de mette. Selve budskapet eller målet med dette høres vel ikke så gale ut, til og med for oss som ikke-praktiserende?

 

Når det gjelder grisen så er det slik i følge islam at grisen i perioden Koranen ble til var bærer av de mest alvorlige sykdommer, samt generelt sett oppfattet som skittent dyr som spiser egen avføring :yucky: Så prinsippet må settes i konteksten av tidsperioden Koranen ble til. I tillegg, og dette er mer kontroversielt, er det blitt påstått ut i fra skriftlige kilder at muslimer allerede i perioden Koranen ble til var klar over likheten mellom indre anatomi hos grisen og hos mennesker. I moderne tid er dette blitt bekreftet vitenskapelig: grisen er faktisk det dyret som har mest lik DNA i forhold til menneskets DNA.

 

Men igjen, andre får tro på hva de vil, så lenge dem slutter å drepe hverandre på grunn av troen. Det er plass for alle på denne kloden så lenge vi enes om å behandle hverandre med respekt, samt om noen generelle regler og verdier.

:)

 

Godt poeng!

Noen oversatte sitater fra Quran.

hvorfor Gud er En:

Sura: 3 : 84

Si: «Vi tror på Gud, på det som er åpenbart for oss, for Abraham, Ismael, Isak, Jakob og stammene, og på det som ble gitt Moses, Jesus og profetene fra Herren. Vi gjør ingen forskjell på noen av dem! Og til Ham har vi hengitt oss.»

 

Svinekjøtt

Sura: 5 : 3

Forbudt som føde for dere er det selvdøde, blod, svinekjøtt , alt som er helliget en annen enn Gud, det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget i hjel, eller som er angrepet av rovdyr, med mindre dere har nådd å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk offerstein. Likeledes er det forbudt å utforske skjebnen ved spådomspiler. Dette er synd. I dag har de vantro oppgitt håpet om å rå med deres religion. Så frykt dem ikke, men frykt Meg! I dag har Jeg fullbrakt deres religion og fullbyrdet Min nåde mot dere, og godtatt islam som religion for dere. Men om noen tvinges av hunger til å overtre et spiseforbud, uten ond lyst, så er Gud tilgivende, nåderik.

 

Han har bare forbudt dere det selvdøde, blod og svinekjøtt , og det som en annen enn Gud er påkalt over. Men om noen gjør det, drevet av nød, ikke begjær, og ikke går over grensen, han rammes ikke av skyld. Gud er tilgivende, nåderik.

 

Sura: 5 : 60

Skal jeg fortelle om en gjengjeldelse verre enn som så fra Gud? Det gjelder dem som var under Guds forbannelse og mishag, som Han gjorde til aper og svin og avgudsdyrkere! Disse var verre stilt, og mer på villspor fra den rette vei.

 

 

Fasting:

Sura: 2 : 183

Dere som tror, det er foreskrevet dere å faste , slik det var foreskrevet dem som levde før dere, så dere må bli gudfryktige,

 

Sura: 2 : 185

I måneden ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som ledelse for menneskene, som ledelsens klare ord, og som kriterium for vrangt og rett – de av dere som er til stede i den måneden, skal faste i den. Om noen er syke eller på reise, skal han faste et antall andre dager. Gud vil gjøre det lett for dere, ikke vanskelig, og slik at dere kan fullføre dagtallet, så dere må prise Gud fordi Han leder dere og vise takknemlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...