Gå til innhold

Hvordan er brønnteknikk om dagen?


Sv3tt

Anbefalte innlegg

Jeg går VG1 TIP nå og skal søke på ei linje om en drøy måned, derfor har jeg noen spørsmål om brønnteknikk som jeg håper noen kan svare på:

 

- Er det noen som vet om det er veldig høye krav for og komme inn på brønnteknikk? (ja, jeg vet dette ikke er likt på alle skoler.. men sånn generelt)

 

- Hvordan er det med lærlingplasser? Har hørt at det er veldig få som får lærlingplasser etter brønnteknikk, stemmer dette?

 

Det har seg sånn at jeg har veldig lyst til og jobbe på oljeplattform i framtiden, så kan dere gi meg noen grunner til og velge eller ikke velge brønnteknikk?

Er det foresten noen andre linjer man kan gå for og komme på plattform? Produksjons- og industriteknikk kanskje?

 

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snittet for å komme inn varierer for hvert år, men en bør absolutt ha et snitt over 4.

Jeg går brønnteknikk nå og snittet i klassen min varierte fra ca 4 til 5,4.

 

Behovet for lærlingeplasser er forskjellig fra år til år ettersom oljebransjen går i bølgedaler. I fjor var det ikke så stort behov for lærlinger og dermed noen som ikke fikk lærlingplass. I år også vil nok behovet for lærlinger muligens vere mindre enn årene før, men dette vil nok ta seg opp om et år eller to sannsynligvis.

 

Jeg synest det er en veldig intresang linje som kvalifiserer til spennende jobber offshore. Og oljen vil nok vare i mange tiår fremover, så det ville jeg ikke bekymret meg for !

 

Du får ha lykke til med valget ditt ! ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Snittet for å komme inn varierer for hvert år, men en bør absolutt ha et snitt over 4.

Jeg går brønnteknikk nå og snittet i klassen min varierte fra ca 4 til 5,4.

 

Behovet for lærlingeplasser er forskjellig fra år til år ettersom oljebransjen går i bølgedaler. I fjor var det ikke så stort behov for lærlinger og dermed noen som ikke fikk lærlingplass. I år også vil nok behovet for lærlinger muligens vere mindre enn årene før, men dette vil nok ta seg opp om et år eller to sannsynligvis.

 

Jeg synest det er en veldig intresang linje som kvalifiserer til spennende jobber offshore. Og oljen vil nok vare i mange tiår fremover, så det ville jeg ikke bekymret meg for !

 

Du får ha lykke til med valget ditt ! ;)

Hvilken skole går du på?

Har også søkt på brønnteknikk nå.. Har vel rundt 5 i snitt, er eg "sikra" å komme inn da?

 

Vet det forandrer seg fra år til år, men kan snittet bli så høyt som over 5?

Lenke til kommentar

Snittet for å komme inn varierer for hvert år, men en bør absolutt ha et snitt over 4.

Jeg går brønnteknikk nå og snittet i klassen min varierte fra ca 4 til 5,4.

 

Behovet for lærlingeplasser er forskjellig fra år til år ettersom oljebransjen går i bølgedaler. I fjor var det ikke så stort behov for lærlinger og dermed noen som ikke fikk lærlingplass. I år også vil nok behovet for lærlinger muligens vere mindre enn årene før, men dette vil nok ta seg opp om et år eller to sannsynligvis.

 

Jeg synest det er en veldig intresang linje som kvalifiserer til spennende jobber offshore. Og oljen vil nok vare i mange tiår fremover, så det ville jeg ikke bekymret meg for !

 

Du får ha lykke til med valget ditt ! ;)

Hvilken skole går du på?

Har også søkt på brønnteknikk nå.. Har vel rundt 5 i snitt, er eg "sikra" å komme inn da?

 

Vet det forandrer seg fra år til år, men kan snittet bli så høyt som over 5?

 

Jeg går på Kristiansund videregående skole.

Ja med 5 i snitt tror jeg du kommer deg lett inn :)

Lenke til kommentar

Da får eg håpe på det :)

 

Hvilke karakterer er det forresten man søker med? Har hørt at noen sier de ikke tar med allmennfagene som norsk og engelsk?

Altså at det bare er programfagene, matte og naturfag?

 

Stemmer dette?

 

ja det stemmer at man ikke tar med karakterene fra norsk og engelsk fordi de ikke er avlsuttende fag på TIP. Så det er bare Programfagene, matte og naturfag man søker med :)

Lenke til kommentar

Da får eg håpe på det :)

 

Hvilke karakterer er det forresten man søker med? Har hørt at noen sier de ikke tar med allmennfagene som norsk og engelsk?

Altså at det bare er programfagene, matte og naturfag?

 

Stemmer dette?

 

ja det stemmer at man ikke tar med karakterene fra norsk og engelsk fordi de ikke er avlsuttende fag på TIP. Så det er bare Programfagene, matte og naturfag man søker med :)

Det er jo supert, så slipper eg å tenke på den ene 4-eren eg fikk i norsk :p

 

Edit:

Er det forresten noen som vet hvor mange plasser det er i Bergen?

Endret av nizze90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Heisann, med 5 i snitt kommer du garantert inn.

Går selv Brønnteknikk å stortrives med linjen selv om det er mye teori, og lite praksis.

 

Hadde selv 5 i snitt da jeg søkte.

Lenke til kommentar

Har søkt T.I.P nå, og hvis jeg kommer inn er det mulig at jeg også satser på brønnteknikk, men er veldig usikker angående dette med lærlingplass og sikret jobb.

Men er det ikke sånn at du er ganske sikra lærlingplass om du kommer inn på brønnteknikk?

I motsetning til kursene..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

nizze90, hvor bor du?

Tysnes, Hordaland..

Hva tenkte du på? :)

 

Forresten, noen som vet hvor mange de tar inn i Bergen?

Tidligere år så har de som har utdannet seg ved linjen i Stavanger fått garantert seg lærlingeplass, vet ikke om det blir slik i år/neste år dog.

Lenke til kommentar

Da får eg håpe på det :)

 

Hvilke karakterer er det forresten man søker med? Har hørt at noen sier de ikke tar med allmennfagene som norsk og engelsk?

Altså at det bare er programfagene, matte og naturfag?

 

Stemmer dette?

 

ja det stemmer at man ikke tar med karakterene fra norsk og engelsk fordi de ikke er avlsuttende fag på TIP. Så det er bare Programfagene, matte og naturfag man søker med :)

 

Sikker på at du bare søker med matte, naturfag og matte?

Jeg sendte en mail til skolen i kr.sund ang. brønnteknikk og karakterer, og da fikk jeg beskjed om at du søker med alle karakterene. For min del håper jeg det du sier om at engelsk og norsk stemmer :!:

Hvor fikk du vite at man søker med bare matte, naturfag og programfagene ?

 

Fikk og en link om opplæringslova § 6-26:

 

§ 6-26. Poengutrekning for karakterar

Det blir gitt poeng for standpunkt- og eventuelle eksamenskarakterar på

dokumentasjonen frå det vidaregåande trinnet på lågare nivå som dannar grunnlaget for

inntak til det vidaregåande trinnet på høgare nivå. Det blir gitt poeng for halvårsvurdering

med karakter. Poeng for karakterar skal reknast ut etter desse reglane:

a) Ved poengutrekninga skal halvårsvurderingar med karakter, standpunkt- og

eventuelle eksamenskarakterar i alle fag frå det vidaregåande trinnet på lågare

nivå leggjast til grunn - også karakteren 1.

b) Med mindre anna er bestemt i forskrift, skal kvar talkarakter reknast om til

tilsvarande poengverdi. Samla poeng for karakterar blir eit utrekna gjennomsnitt

(med to desimalar) multiplisert med 10.

c) Dersom søkjaren har gått eit trinn om igjen, skal det beste utvalet av karakterar

leggjast til grunn.

d) Søkjarar som har gått fleire forskjellige utdanningsprogram på vidaregåande

trinn 1 eller programområde på vidaregåande trinn 2, som alle dannar grunnlag

for inntak i det vidaregåande trinnet, må velje kva for dokumentasjon som skal

leggjast til grunn for utrekninga av poeng for karakterar.

Lenke til kommentar

Når jeg søkte i fjor søkte jeg med alle karakterene uten engelsk og norsk. Disse to teller ikke på førsteåret.

Merkelig opplæringslova sier noe annet.

Men håper som sagt for min del det er sånn som du/dere sier :thumbup:

Hvordan fikk du vite at du søkte uten norsk og engelsk da?

Hva slags skole går du brønnteknikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Når jeg søkte i fjor søkte jeg med alle karakterene uten engelsk og norsk. Disse to teller ikke på førsteåret.

Merkelig opplæringslova sier noe annet.

Men håper som sagt for min del det er sånn som du/dere sier :thumbup:

Hvordan fikk du vite at du søkte uten norsk og engelsk da?

Hva slags skole går du brønnteknikk?

Vel, vi har engelsk og norsk nå, og på vitnemålet på VG1 sto det at engelsk og norsk ikke telte når vi søkte.

Går på skole i Sandnessjøen.

 

hei!

 

er det noen som vet om det er skoler i nord-trøndelag som har vg2 brønnteknikk?

 

trønger man brae karakter får å komme inn? holder det med 3,5 ?

 

Sandnessjøen er vel nærmeste plass, der jeg går på skole.

Om det holder med 3,5 er jeg ganske usikker på, men det skader jo ikke å forbedre seg i noen fag.

Selv tok jeg meg i nakken og jobbet meg opp til ett snitt på 5.

Det snittet kom jeg inn med, men andre i klassen min hadde mye lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...