Gå til innhold

Klokke i5 750, hvor mye kjøling?


Addyb0y

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har tenkt til å klokke i5en min, hvordan kjøling er anbefalt? bør jeg investere i vannkjøling? Har HAF 932, så har god nok plass.

 

Hvilken kjøling, ikke hvordan.

 

Det spørs i grunnen hvor høyt du vil klokke.

Det hadde vært fint hvis du kunne spesifisert de andre delene i maskinen din (hk, minne og PSU).

 

Med en bra luftkjøler som f.eks. Noctua NH-U12P klarer du 4GHz med ok tempraturer. Vannkjøling blir raskt langt dyrere (2500+) for et sett som yter bra.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Intel sin I5 750 prossesor er veldig enkel og OC (Overclocking) Med standar referanse kjøler kan du faktisk oc den litt uten noen serleg ekstra varme.

 

Vist du vill virkeleg oc prossesoren vill eg anbefalt luftkjøling, grunnen er at vannkjøling kreve ein del arbeid og rensing fra tid til tid. Man kan få eit veldig bra resultat sjølv om man bruke luftkjøling.

 

Eg ville anbefalt denne kjølern: NOCTUA NH-D14

 

Sjølvsagt kan du kjøpe ein billigere luftkjøler som NOCTUA NH-U12P

 

Eg anbefale at du leser litt guide før du tenke på og OC. Husk alt oc sjer på dit eiget ansvar

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har tenkt til å klokke i5en min, hvordan kjøling er anbefalt? bør jeg investere i vannkjøling? Har HAF 932, så har god nok plass.

 

Bruker Corsair H50 og har klokket den stabilt opp til 4.01 Ghz. Ligger idle på 45 grader og ca. 60-65 grader på heavy load. Anbefaler H50 da den er bortimot helt lydløs og billig.

Lenke til kommentar
Bruker Corsair H50 og har klokket den stabilt opp til 4.01 Ghz. Ligger idle på 45 grader og ca. 60-65 grader på heavy load. Anbefaler H50 da den er bortimot helt lydløs og billig.

 

Nå yter jo faktisk Noctua NH-U12P en grad eller to bedre enn Corsair H50. Jeg ser ikke poenget i å kjøpe en kompakt vannkjøler som ikke gir noen nevneverdige fordeler ovenfor en god luftkjøler.

 

Noctua NH-D14 er hakket bedre enn Noctua NH-U12P, men den er litt i største laget. Den er absolutt å anbefale, men forsikre deg om at det er plass til både kjøleren og minnebrikkene (speielt i høyden) før du vurderer den. Corsair Dominator serien f.eks. vil ikke passe under Noctua NH-D14, mens jeg er rimelig sikker på at f.eks. de fleste Mushkin brikkene passer.

 

Her er en fin guide til overklokking av i5 750:

http://www.overclock.net/intel-cpus/605848...king-guide.html

 

Her er link til i5 750 OC tråden jeg opprettet for noen måneder siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1162833

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Eg er faktisk ganske skeptisk til sånne "ferdig" vannløsninger. Har prøvd ein sån løsning fra NorthQ og synest effekten var svært dårlig forhold til vannkjøling.

 

Angånde Luftkjøling vs Corsair H50 kan eg ikkje formode meg om, Den eg hadde fra NorthQ var like lett og rengjøre som ein vanlig luftkjøling.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Med H50 har jeg nå 4.09ghz (ned fra 4.3ghz fordi jeg ikke ville overvolte den) med 19x211. Dette er med alle strømsparingsfunksjoner på, så den trekker iflg Everest kun 65w når den idler.

 

Idletemp er på ca 36 grader, og den når ikke stort mer enn 42-46 i vanlig bruk (spill, film). Med Prime95 når den derimot 65c. PC'en er nærmest lydløs, med to vifter i push-pull (intake). 3 av viftene i kabinettet er koblet til en viftekontroll som er skrudd ned så langt den går.

 

Selv om jeg ikke har noe å sammenligne med ville jeg likevel gladelig anbefalt H50.

Lenke til kommentar
Nå yter jo faktisk Noctua NH-U12P en grad eller to bedre enn Corsair H50. Jeg ser ikke poenget i å kjøpe en kompakt vannkjøler som ikke gir noen nevneverdige fordeler ovenfor en god luftkjøler.

 

For meg er mangel på støy en nevneverdig fordel. Det å sitte å arbeide foran en maskin som durer hele tiden er for meg veldig plagsomt. Derfor er reduksjon av støy viktig. Mulig at det ikke betyr noe for dem som sitter å spiller på full guffe hele tiden, men jeg vet at det er flere av oss som bruker maskinen til andre ting også. Da mener jeg at H50 er et veldig bra valg.

Endret av Suliat
Lenke til kommentar
Med H50 har jeg nå 4.09ghz (ned fra 4.3ghz fordi jeg ikke ville overvolte den) med 19x211. Dette er med alle strømsparingsfunksjoner på, så den trekker iflg Everest kun 65w når den idler.

 

Idletemp er på ca 36 grader, og den når ikke stort mer enn 42-46 i vanlig bruk (spill, film). Med Prime95 når den derimot 65c. PC'en er nærmest lydløs, med to vifter i push-pull (intake). 3 av viftene i kabinettet er koblet til en viftekontroll som er skrudd ned så langt den går.

 

Selv om jeg ikke har noe å sammenligne med ville jeg likevel gladelig anbefalt H50.

 

Hei.

 

Ser at du har en kjøligere cpu enn meg idle. Hadde vært fint om du kunne gitt meg dine innstillinger i bios. Min er bla.a satt til 1.3680 V som kanskje er for høyt?

Lenke til kommentar
Med H50 har jeg nå 4.09ghz (ned fra 4.3ghz fordi jeg ikke ville overvolte den) med 19x211. Dette er med alle strømsparingsfunksjoner på, så den trekker iflg Everest kun 65w når den idler.

 

Idletemp er på ca 36 grader, og den når ikke stort mer enn 42-46 i vanlig bruk (spill, film). Med Prime95 når den derimot 65c. PC'en er nærmest lydløs, med to vifter i push-pull (intake). 3 av viftene i kabinettet er koblet til en viftekontroll som er skrudd ned så langt den går.

 

Selv om jeg ikke har noe å sammenligne med ville jeg likevel gladelig anbefalt H50.

 

Hei.

 

Ser at du har en kjøligere cpu enn meg idle. Hadde vært fint om du kunne gitt meg dine innstillinger i bios. Min er bla.a satt til 1.3680 V som kanskje er for høyt?

 

Jeg gikk ned til ~4ghz fordi jeg ville ha alt på auto. Temperaturene er sikkert også avhengig av romtemperaturen også. Akkurat nå har jeg det ganske varmt her inne, og den ligger på 38c akkurat nå, med normal browsing. CPU-Z viser 1.360 (automatisk valgt).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg anbefaler deg å kjøpe Noctua NH-D14.- du har stort nok kabinet så det går bra og den bråker absolutt ikke mye mer enn H50. du slepper jo det at hvis det går lekk (som kommer til å skje en gang!) er det bare å kaste hele maskina!

henta min NH-D14 nå, så skal se hvor mye bedre den er enn den gamle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...