Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

spørsmål ang. søvn


Heimlaga

Anbefalte innlegg

Hallois, prøver å endre døgnrytmen min, altså bli et A-menneske som er utvilt om morgenen og trøtt om kvelden.

Jeg har hatt som vane å sove til 15-17 tida og legge med i 4-5 tida om morgenen over lange perioder..

 

for å tvangsendre døgnrytmen har jeg nå valgt å droppe nattasøvnen ett døgn og prøve å holde meg våken til kvelden(22-23 tia)

Det jeg lurer på om jeg får tilfredstilt søvn behovet ved å feks sove 2-4 timer midt på dagen for å så sove 4-5 timer om natta, jeg mener; får en like mye effekt av søvnen som jeg deler opp eller må den være sammenhengende for maks utbytte?:>

Endret av TheJan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Søvn er en plage å få til riktig, det må jeg bare få ut først.

Er litt usikker men tror det er noe slik at kroppen hviler ikke 100% før etter 5 timer.

 

Jeg har 2 måter å snu døgnet på;

1. Døgne til det tidspunktet du vil legge deg på (ender opp med at du sover enda lengre denne dagen)

2. Vær våken til vanlig tid, men stå opp til din nye rytme. Du vil være sliten ut dagen men du prøver å holde deg til leggetid.

Lenke til kommentar

Det er et veldig godt spørsmål det der, men jeg vet faktisk ikke selv. Er nok noen andre medlemmer som kan svare på akkurat dette for deg. Når det kommer til meg, så holder jeg meg våken ett døgn, legger meg ikke i 22:00/23:00-tiden, men legger meg heller rundt 18:00. Da sover jeg i rundt 12 timer, og er god og trøtt på kveldingen. Det hender også at jeg sover opp i mot 16-18 timer også, uten at dette har hatt noen negativ effekt på meg, utenom at jeg er utrolig tørr i kjæften og ganske så trøtt i det jeg står opp. :)

Endret av Smål
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med søvnen selv, blir som oftest ikke mer enn 5-6 timer om natten, noe som delvis skyldes at jeg ikke er flink til å legge meg og delvis at jeg sover på dagtid. Kan man, som TS spør, plusse sammen f.eks. 2 timer søvn om dagen på 5 timer søvn om natten? Altså 7 timer søvn i døgnet? Vil dette være like bra som 7 timer sammenhengende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...