Gå til innhold

Har et dilemma! Iphone/Milestone


Tronn0

Anbefalte innlegg

HTC Touch Pro 2 er jeg fult klar over at du sikkert ikke liker. Men den har mange flere funksjoner enn f.eks. iPhone.

Mange flere funksjoner? Som hva da?

 

Det jeg synes er viktig er å legge fokus på det negative ved iPhone (selvfølgelig også andre telefoner). Grunnen til at jeg slår såpass ned på iPhone er fordi enkelte omtaler den som den perfekte telefon med alt og alle funksjoner uten en eneste feil. Men det er jo ikke riktig. Hvis den kan kalles smartphone, så er det vel heller en av de med mest mangler (men kanskje også minst feil? Men flere feil kan komme ved flere funksjoner).

Du argumenterer mot stråmenn! INGEN i forumet her har noensinne i fullt alvor omtalt iPhone som "den perfekte telefon med alt og alle funksjoner uten en eneste feil". Så, nei, det er ikke riktig - gratulerer, du har argumentert din egen stråmann i senk!

 

En annen ting du tydeligvis ikke har skjønt er at i en moderne smartphone-plattform så ligger så og si alle vesentlige ulikheter i "funksjoner" i OS og applikasjoner. Dette betyr at de mulige funksjonene du kan få i en iPhone endres og oppdateres hver eneste dag, og at de langt over 100.000 applikasjonene er en del av funksjonsrikdommen som skiller iPhone fra telefoner med Windows mobile og Android.

 

Hvis du sier at HTC Touch Pro 2 ikke er smartphone har du ikke peiling på noenting. For mer smartphone en det tror jeg ikke en telefon kan komme.

Jeg kunne sagt det, og jeg ville tatt nøyaktig like feil som de som hevder det samme om iPhone :p

 

Du kan gjerne skrive alt negativt du synes om HTC-telefoner. Det synes jeg faktisk er bra. For jeg vil ikke at noen skal velge telefon ut i fra mitt ståsted. men jeg vil at de skal vite om feil/mangler ved et produkt. Det som er bra med forskjellige produkter skal selvfølgelig også trekkes frem, men det som virkelig kan gjøre en telefon ubrukelig for enkelte er feil og mangler. Jeg synes det er verre om noen hadde kjøpt iPhone og funnet ut at den var ubrukelig for dem pga. den og den feilen hvis jeg ikke hadde sagt noe, enn hvis jeg hadde sagt noe.

Hvorfor kan ikke du selv skrive mer negativt om HTC-telefoner da? Er det ikke minst like viktig å få frem all dritten som finnes om Touch Pro 2 - som du faktisk vet mye mer om?

Ut fra det som jeg har sett av forbrukerundersøkelser om brukertilfredshet så er det iPhone som har de mest fornøyde brukerne, og om du virkelig er opptatt av brukernes ve og vel så bør du generelt fraråde Windows Mobile siden dette foreldede mobil-OSet gjennomgående kommer dårligst ut.

http://news.softpedia.com/news/User-Satisf...id-123081.shtml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen av de mest 'basice' ting er ikke mulig på iPhone; som å slette bilder (i mapper) og sanger direkte på telefonen, men å hele tiden måtte gå gjennom iTunes - det er for meg det kanskje mest latterlige eksempelet. Siden trådstarter kommer fra P1i vil jeg helt klart anbefale Milestone over iPhone. Hvis du hadde kommet fra en mindre avansert telefon ville jeg nok anbefalt iPhone..

Bare en liten kommentar: Man kan slette bilder direkte på iPhone.

 

Det er kun bilder tatt med kameraet du kan slette direkte på telefonen, ikke bilder du har lagret i mapper (som jeg skrev).

Tror du opprinnelig uttrykte deg litt uklart der. Bilder som du har lagt til fra iTunes, som du finner i bildealbum via Bilder-applikasjonen, kan du ikke slette direkte fra telefonen, nei - det er samme sak med synkronisering av innhold som for musikk.

Bilder jeg har overført fra Mac eller PC til mapper på iPhone ved hjelp av f.eks Air Sharing er det heller ikke noe problem å slette direkte på telefonen. Men du har rett for det ene tilfellet du beskriver ;)

 

Ja folk er forskjellige. Jeg brukte et enkelt, gratis program for å overføre spillelistene mine fra iTunes til Milestone, men når jeg skal legge til sanger foretrekker jeg helt klart den gode gamle måten med å enkelt og greit 'drag & drop' alle filer fra Mac-en min over i mapper på Milestone enten via USB eller trådløst over FTP. Enkelt og greit. Deretter kan man organisere alt direkte på telefonen ved å legge til i spillelister o.l. En annen morsom ting på Android er at man kan laste ned et gratis program fra Market som heter i Music hvor man kan laste ned MP3-er på noen sekunder, gratis, og deretter legge disse til spillelister etc eller bruke som SMS/kalender/alarm osv lyder. Det samme gjelder muligheten for å laste ned hvilke som helst filer direkte fra nettleseren på telefonen. -Flere eksempler på noen av de mest enkle ting som ikke er mulig på iPhone. Jeg kunne fortsatt å ramblet i vei om alle limitasjoner på iPhone som har irritert meg grønn. Basically så liker jeg muligheten (friheten!) til å kunne gjøre så og si hva jeg vil på min telefon uten å måtte bruke unødvendig mye tid og knot med iTunes for de simpleste ting. It's all about...FREEEEEEDOOOOOOOOOOM (se: Braveheart), hehe :p

 

Men som sagt, mine 'hangups' er neppe representative for den gjengse hop, kun de av oss som er litt mer nerdete i forhold til avanserte duppeditter.

Har aldri skjønt hvorfor noen foretrekker å forholde seg til filsystemet og "drag&drop" for å overføre et utvalg av musikk fra tusenvis av musikkfiler, når man i stedet kan bruke et spesialisert grensesnitt som er tilpasset oppgaven. Eller hvorfor man skulle ønske seg å organisere og flytte rundt på tusenvis av filer på en knøttliten telefonskjerm, når man heller kan gjøre det på en stor, deilig datamaskinskjerm...men hver sine lyster, kan man jo si ;)

Jeg har egentlig aldri savnet å kunne laste ned tilfeldige filer via nettleseren til telefonen, eller random mp3-filer fra obskure kilder, men kan jo se at noen kanskje kan ha bruk for det. Apples har en policy som begrenser brukerens tilgang til filsystemet i telefonene, om som setter opp mange strikte skiller (sandboxing, osv.) for hvilke program som har tilgang til hvilke data på telefonen. Mye av dette er sikkerhetsrelatert, og er ment å forhindre at telefonen din på egen hånd ringer nummer på Bahamas, sprer din personlige informasjon til alle og enhver, eller annen faenskap.

Den langt svakere fokusen på sikkerhet i Android kan godt komme til å straffe seg, tror jeg...

http://technology.globalthoughtz.com/index...remove-the-app/

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Multitasking er den aller viktigste. Uten multitasking vil jeg ikke lenger kalle en telefon for en smartphone. Og ikke kom med slike gamle telefoner som var smartphones. For tiden har forandret seg.

 

Min kjære Newton, har du nå lest gjennom hva alle på hele forumet har skrevet? Men litt mer seriøst, så er det pga. at enkelte kommer inn på forumet med den innstillingen, og det er faktisk en del som har den innstillingen. Og jeg tror selv du skjønte at jeg ikke mente det 110% bokstavelig.

 

Flere programmer gir ikke nødvendigvis flere funksjoner. Spesielt ikke siden Apple kontrollerer dem.

 

Og så vil jeg rette meg selv litt. For det var ikke helt rett av meg å skrive at Touch Pro 2 har mange flere funksjoner. Det ligger heller i hvordan funksjonene fungerer, og mulighetene du har inn i hver enkelt funksjon. For det er ikke til å komme bort i fra at man har mange flere avanserte valg i WM enn i iPhone OS.

 

Et OS hvor man må åpne hvert program ved å klikke på et ikon for å få gjort noe som helst, og som ikke har startskjerm osv. med muligheter å funksjoner er i alle fall vanskeligere å bruke som en smartphone. Og mest pga. dette så kan jeg ikke kalle det en smartphone.

 

Og det du sa om at HTC Touch Pro 2 er like mye/lite smartphone som iPhone. Da kan du i alle fall svare for deg?

 

Jeg skriver det negative jeg finner om HTC-telefoner, og alle andre telefoner.

 

Og det siste du kommer med er bare useriøst tull. Jeg driter oppi hva statistikker sier. Jeg anbefaler det jeg mener er best for hver enkelt bruker.

Endret av program
Lenke til kommentar
Tror du opprinnelig uttrykte deg litt uklart der. Bilder som du har lagt til fra iTunes, som du finner i bildealbum via Bilder-applikasjonen, kan du ikke slette direkte fra telefonen, nei - det er samme sak med synkronisering av innhold som for musikk.

 

Jeg kan ikke se at jeg har uttrykt meg uklart i det hele tatt. Poenget mitt er like gjeldene. Du kan ikke en gang organisere bilder o.l. direkte på telefonen - f.eks legge bilder du har tatt til et av de eksisterende albumene du har på telefonen, eller flytte bilder fra album til album. Igjen, man er konstant bundet til en datamaskin med iTunes installert.

 

 

Bilder jeg har overført fra Mac eller PC til mapper på iPhone ved hjelp av f.eks Air Sharing er det heller ikke noe problem å slette direkte på telefonen. Men du har rett for det ene tilfellet du beskriver ;)

 

Og problemet med Air Sharing er at du kun kan se bildene du overfører i det bestemte programmet, ikke sammen alle dine andre bilder i standard programmet 'Bilder'.

 

Det er bare å si fra om du skulle ønske flere eksempler på iPhones begrensninger sammenlignet med andre smartphones. Jeg har mange på lur. ;)

 

 

Har aldri skjønt hvorfor noen foretrekker å forholde seg til filsystemet og "drag&drop" for å overføre et utvalg av musikk fra tusenvis av musikkfiler, når man i stedet kan bruke et spesialisert grensesnitt som er tilpasset oppgaven. Eller hvorfor man skulle ønske seg å organisere og flytte rundt på tusenvis av filer på en knøttliten telefonskjerm, når man heller kan gjøre det på en stor, deilig datamaskinskjerm...men hver sine lyster, kan man jo si ;)

 

Eh he he.. Du misforstår tydeligvis med vilje. Jeg snakket ikke om 'tusenvis av filer'. Jeg skrev klart og tydelig at jeg brukte et program for å overføre de ferdige spillelistene jeg allerede har på dataen over på telefonen, men for alle nye låter/album (og alle andre filer) jeg kommer over går det raskere og enklere for meg og bare dra filene over til Musikk mappa på Milestonen. Du skjønner det at med Android har vi faktisk tilgang til filsystemet på 'smartphonen' vår. ;) Vi kan t.o.m sende og motta alle slags filer over bluetooth... :ohmy:

 

 

Jeg har egentlig aldri savnet å kunne laste ned tilfeldige filer via nettleseren til telefonen, eller random mp3-filer fra obskure kilder, men kan jo se at noen kanskje kan ha bruk for det.

 

Deg om det. Jeg ser det i hvertfall som nok en patetisk begrensning i en moderne smartphone. Jeg har kunnet laste ned filer direkte fra telefonens nettleser helt fra jeg hadde P800 i 2002/2003.

 

Dumme meg som har gått rundt og innbilt meg at en av de store fordelene med å eie en smartphone faktisk er det å ikke lenger være like avhengig av en PC/Mac... :roll:

 

 

Apples har en policy som begrenser brukerens tilgang til filsystemet i telefonene, om som setter opp mange strikte skiller (sandboxing, osv.) for hvilke program som har tilgang til hvilke data på telefonen. Mye av dette er sikkerhetsrelatert, og er ment å forhindre at telefonen din på egen hånd ringer nummer på Bahamas, sprer din personlige informasjon til alle og enhver, eller annen faenskap.

 

Yes, Big Brother knows best, eh? Jeg foretrekker å kunne gjøre akkurat hva jeg vil med min telefon, uten å måtte føye meg etter Apples nazi-lignende policy på hva som skal være godtatt for forbrukeren å installere. Et kort google søk viser utallige eksempler på Apples mange ulogiske, moralistiske, grådige og ikke minst inkonsikvente grunner for å avvise programmer fra App Store.

 

Man kommer langt med litt sunt folkevett. Det er bare å passe litt på hva man installerer og se på kommentarer og rating før man installerer et nytt program. Verre er det ikke.

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar
kan man høre på musikk samtidig som man surfer på nettet med iphone eller spiller et spill?

Ja, du kan høre på musikk samtidig som du surfer eller driver med andre ting. Men har spillet lyd, så vil det forhåpentligvis stenge ned musikkspilleren, ellers blir det bare lydkaos... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...