Gå til innhold

Reisekamera; Canon S90 vs Panasonic LX3 vs Canon G11


Anbefalte innlegg

Ok, her er dealen;

 

Jeg skal backpacke verden rundt, og er på leting etter et allroundkamera som kan gi meg gode bilder i allslags lys, allslags vær, rett og slett i de fleste situasjoner. Jeg vet det er mye å be om av et kompaktkamera (eller et hvilket som helst kamera - jeg vet jo det er fotografen det står på), men dere skjønner kanskje hva jeg er ute etter.

 

Jakten har ført meg til tre kameraer som alle har sine fordeler og ulemper. Prismessig er de innenfor det jeg ser på som akseptabelt.

 

G11

Fordeler: God zoom, vendbar skjerm, optisk søker

Ulemper: Stort kamera, samt høyere blendertall, 28mm

 

S90

Fordeler: God zoom, høyt blendertall, lite kamera

Ulemper: Mangler optisk søker, 28mm, har ikke blitssko

 

LX3

Fordeler: 24mm, høyt blendertall, mellomstor størrelse, filmer HD

Ulemper: Mangler optisk søker, max 60mm zoom, benytter linselokk

 

Jeg lener mest mot LX3 med en liten knapp på S90. G11 virker som det er et supert kamera, men størrelsen teller imot. S90 har størrelsen og zoomen på sin side, mens LX3'en har bedre vidvinkel og generelt over (i følge et par-trefire tester jeg har lest) bedre kvalitet. I tillegg har den blitssko som gjør at jeg kan montere på GPS for Geotagging...

 

Valgets kval folkens, er det noen som har erfaringer som kan hjelpe meg å avgjøre dette?

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her koker det nok ned til hvilke krav du har mtp. størrelse og vekt. Dersom størrelse er svært viktig, er nok S90 et godt tips. Dersom fokuset heller ligger på bildekvalitet, ville jeg vurdert et av de små m4/3-kameraene. Med zoom-objektivene blir de jo litt store, men jeg ville vurdert det likevel grunnet store forskjeller i bildekvalitet...

 

Selv har jeg LX3, og kan varmt anbefale det. Men når det kommer til støy, detaljgjengivelse, farger etc. er helt klart et kamera med større sensor å anbefale (m4/3).

Lenke til kommentar
Dersom fokuset heller ligger på bildekvalitet, ville jeg vurdert et av de små m4/3-kameraene.

Beklager, men hva er et m4/3-kamera?

 

tja, litt usikker på hva gjeldende konsensus er på hvordan dette skrives... Sjekk ut artikkel her. Olympus har et par modeller, EP-1 og EP-2. Panasonic har flere modeller, men GF-1 er vel det mest aktuelle som reisekamera. Disse kameraene har sensorer på størrelse med speilreflekskameraer, men har beholdt størrelsen til kompaktkameraer. Sjekk ut en sammenligning av G11 og GF-1 her. Sammenligningen er nederst i artikkelen.

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt S90 fremfor LX3 på grunn av tele. Jeg synes at 28mm er vidt nok for generell fotografering. Men 60mm blir for kort.

 

Når det gjelder bildekvalitet, så vil jeg si at det er dødt løp mellom Canon og Panasonic; forskjellene er så små at man må pixel-peepe for å se forskjellene. Byggekvaliteten er muligens bedre på Panasonic modellen.

 

edit: Forslaget til SverreLerre bør vurderes.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Siden Panasonic GF1 ble nevnt her (micro four thirds) tenkte jeg kanskje denne testen kunne være veldig relevant: GF1 field test - 16 days in the himalayas

:dribble: ..for noen bilder...

 

Dere gjør det jo bare vanskeligere for meg, folkens ;)

 

Edit: Rask titt over viser at GF1 er langt uttafor min prisklasse, dessuten har jeg mest lyst på fast optikk da jeg ikke vil bære med meg masse ekstrautstyr :)

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Siden Panasonic GF1 ble nevnt her (micro four thirds) tenkte jeg kanskje denne testen kunne være veldig relevant: GF1 field test - 16 days in the himalayas

:dribble: ..for noen bilder...

 

Dere gjør det jo bare vanskeligere for meg, folkens ;)

 

Husk at det i hovedsak er fotografen som tar bildene, ikke kamera. Er man god nok som fotograf kan man sikkert ta de samme bildene med alle de nevnte (og sikkert også andre) kamera du har listet opp.

Lenke til kommentar
Husk at det i hovedsak er fotografen som tar bildene, ikke kamera. Er man god nok som fotograf kan man sikkert ta de samme bildene med alle de nevnte (og sikkert også andre) kamera du har listet opp.

Dette er jeg klar over, men det er jo ingen tvil om at når man ser fantastiske bilder tatt med et kamera er god reklame. Har også sett bilder fra andre kameraer, og jeg skjønner jo at begrensningen ligger hos meg - ikke i kameraet. Dette hindrer meg uansett ikke i å sikle på de fantastiske bildene der! Wow!

Lenke til kommentar
Et m4/3 hus med en god zoom og en 20mm f/1.7 må være det ideelle reisekamera. Muligens litt dyrt?

Dyrt, i tillegg til at jeg for min del ønsker å ha en "alt-i-ett"-løsning for kameraet mitt. Ikke ekstra objektiver og slike ting. GF1 var et flott kamera, men prisen var for høy dessverre :)

Lenke til kommentar

EP-1 er billigere enn GF-1... Den ideelle løsningen for reise må være EP-1, panasonics 20mm-pannekake, og olympus' zoom-objektiv. Slike småobjektiver får fint plass i lomma, og veier lite.

 

Det burde nesten være et standardsvar på denne typen spørsmål: hvilket kamera bør jeg ta med på tur? svar: det største og tyngste du orker/gidder/ønsker å bære... Det er til syvende & sist en avveinng mellom bildekvalitet, brukervennlighet og størrelse/vekt...

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Som jeg skriver i den andre tråden så er jeg litt usikker på en slik løsning. Jeg er ute etter noe jeg "kjapt kan dra frem" for å fange øyeblikkene, og videokameraet er for stunder hvor jeg vil ha bedre tid til å ta det frem.

 

LX3 har jo for så vidt HD-filming som ikke er så verst, evt til de øyeblikkene hvor jeg "fort som f" må filme..?

Lenke til kommentar

Det er gode alle kamraene du nevner. Prøv kameraene og se hva som passer deg, ingen andre vet. Skal kjøpe meg et reisekamera før sommeren som er vantett og filmer HD video. Det jeg mener her er hva skal du bruke kamera til, hvor skal du på ferie etc. Du må vurdere behovet ditt. Med et vanntett kamera går jeg ned på billedkvalitet forhold til disse kamraene du nevner, men jeg tar med slr kamera i tilegg. Reiser rundt med ryggsekk og slr kamera er ikke noe problem. Problem med slr kamera er hvis jeg tar ferie her hjemme i Norge og skal gå på fjellet, da er det tungt å ha fremme klar til å ta bilde, ligger gjerne i sekken.

Lenke til kommentar
Selger ikke japanphoto S90 for 3000 nå? Du får ikke gjort mye galt ved å kjøpe det.

 

De gjorde det i noen uker.. og i dag når jeg hadde bestemt meg for å bestille, oppdager jeg at de har satt prisen OPP med 1000 kr... irriterende!

Vel, det er samme prisen som for G11 på nett, så dét hadde jo vært et enkelt valg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...