Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av senkesett uten TUV godkjenning. Konsekvenser?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er ikke slik at de må finne ut om senkesettet var grunnen til ulykken først? Om det f.eks var noe annet, så kan de vel ikke ta meg på det?

det er korrekt, men vis du mister kontrollen over bilen, og fjør og dempere ikke er godkjent så kan du være rimelig(100%) sikker på at forsikringsselskapet vil avkorte erstatningen din med begrunnelse at oppsettet ditt ikke var godtkjent og dermed høyst sannsynlig er grunnen til at du mistet kontrollen eventuelt sett i sammenheng med annen begrunnelse.

 

det trenger ikke være sant bare fordi forsikringsselskapet påstår det men de kommer garantert til å prøve seg.

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vist en har coilovers uten Tuv papirer og blir kalt inn på eu, kan man ikke bare da skru opp bilen i orginal høyde igjen? og bare håpe at de som går over bilen ikke ser det xD

Skrevet (endret)

Hvorfor kjøpe noe som ikke er TUV godkjent, når det er mulig å kjøpe TUV-godkjente fjærer og dempere, og i tillegg få det godkjent hos BT.

 

Om du ikke finner 3.markeds fjærer og dempere, har Toyota garantert orginalt senkningssats til Celica'en. Det er jo en av deres "folke-sportsbil".

Endret av Mammuten
Skrevet

spørs om han har bry til og betale for orginalt senkesett fra fabrikk, da dette som regel er veldig dyrt. :hmm:

Skrevet

Ja, det er rart at det ikke finnes Coilovers som er TUV godkjent til min bil. TEIN er etter hva jeg har skjønt ikke TUV godkjent i det heletatt, da det er kun Japsene som koser seg med dette. Tanabe har jeg ikke sjekket, men jeg har mine tvil...

Skrevet (endret)

Ja, nå er da TUV en tysk instans, så det er ikke "så rart" at det ikke er TUV-godkjent, men det må da være noen godkjenninger i Japseland å kunne vise til hos BT?

 

De godkjenner annet enn kun TUV også, det fikk iallefall jeg beskjed om når jeg var i kontakt med de i forbindelse med Volvo-prosjektet mitt.

Endret av Mammuten
Skrevet

Jeg har nå smelt avgårde en mail til Vegvesenet angående det med om de godkjenner annet enn TUV. Jeg håper INDERLIG de ikke er mega trangsynte(noe de sikkert er) og avslår dette med en gang(noe de sikkert gjør).

 

TEIN settene er jo råbra kvalitet som brukes rått i løp og på bane. Da akter jeg ikke å tro at "street" settene deres er av laber kvalitet. Det er nok bedre enn originalt, for å si det sånn!

Skrevet

Hva er bedre enn orginalt, kollisjonssikkerhet kan hende ikke er like godt som orginalt, og det er dessverre det Vegvesenet benytter seg av.

 

Har vært igjennom ei stor mølle med prosjektet mitt sammen med Vegvesenet, og jeg ender nok opp med å måtte lisensiere bilen min, og få bruksbegrensninger.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Må si meg enig, høres veldig drøyt ut, vil si at mangellapp og lapping av skilter er drøyt nokk men mer realistisk en å ta lappen. Men norges lovverk har mange helt surrealistiske lover så du skal ikke se bortifra det som incursus sier. Kjør lovlig er mitt eneste råd, jeg vil også tro at om du leter godt nok eller kontakter tuning bedrifter så vil du til slutt finne godkjente. Kansje du vil få et problem siden du er ute etter justerbare men jeg vil tørre å påstå at det bør finnes. Jeg er temmelig sikker på at de på vegvesenet ikke ser lenger en til nesetippen sin når det gjerder "tuning"

 

Ønsker deg lykke til videre å håper du oppnår ønsket resultat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...